Cílem bakalářské práce ,,Děti předškolního věku s poruchami chování a jejich socializace v kolektivu" je analyzovat, jak se těmto dětem, trpícím určitými poruchami chování daří či nedaří socializovat a jak celkově jejich socializace ve skupině vrstevníků probíhá. Práce má dvě části, kterými jsou část teoretická a část praktická. Cílem teoretické části je na úvod popsat proces socializace a zachytit socializaci konkrétně v předškolním období. Dále má za úkol popsat dítě v předškolním období a zmapovat jeho vývoj z hlediska vývojové psychologie. Závěr teoretické části se zabývá poruchami chování. Druhá, tedy praktická část je tvořena kvalitativním výzkumným šetřením a metodou pozorování. Prostřednictvím pozorování byli zkoumáni tři chlapci s určitými diagnózami s cílem zjistit jejich způsoby chování a jednání v kolektivu vrstevníků.
Anotace v angličtině
The main point of bachelor thesis ,,Children of preschool age with behavior disorders and theri socialization in group" is to analyze how these children suffering with different kind of disorder are good or bad at socializing and also how is this socializing happening in a group of children in a same age. This thesis has two parts. One part is theoretical ant he other one is practical. Main point of theoretical part is firstly describe process of socializing and take control of socializing especially in preschool age. Next task is describe child in preschool and chart its progression in mental way. The ending of theoretical part is about disorders in behaving. Next practical part contains quality research investigation and method of observation. Three boys with certeain kind of diagnose were examined by observation. The main point was to find out the way of their behavior and their acting in group of other children in the same age.
Klíčová slova
Socializace, děti, předškolní věk, kolektiv, poruchy chování.
Cílem bakalářské práce ,,Děti předškolního věku s poruchami chování a jejich socializace v kolektivu" je analyzovat, jak se těmto dětem, trpícím určitými poruchami chování daří či nedaří socializovat a jak celkově jejich socializace ve skupině vrstevníků probíhá. Práce má dvě části, kterými jsou část teoretická a část praktická. Cílem teoretické části je na úvod popsat proces socializace a zachytit socializaci konkrétně v předškolním období. Dále má za úkol popsat dítě v předškolním období a zmapovat jeho vývoj z hlediska vývojové psychologie. Závěr teoretické části se zabývá poruchami chování. Druhá, tedy praktická část je tvořena kvalitativním výzkumným šetřením a metodou pozorování. Prostřednictvím pozorování byli zkoumáni tři chlapci s určitými diagnózami s cílem zjistit jejich způsoby chování a jednání v kolektivu vrstevníků.
Anotace v angličtině
The main point of bachelor thesis ,,Children of preschool age with behavior disorders and theri socialization in group" is to analyze how these children suffering with different kind of disorder are good or bad at socializing and also how is this socializing happening in a group of children in a same age. This thesis has two parts. One part is theoretical ant he other one is practical. Main point of theoretical part is firstly describe process of socializing and take control of socializing especially in preschool age. Next task is describe child in preschool and chart its progression in mental way. The ending of theoretical part is about disorders in behaving. Next practical part contains quality research investigation and method of observation. Three boys with certeain kind of diagnose were examined by observation. The main point was to find out the way of their behavior and their acting in group of other children in the same age.
Klíčová slova
Socializace, děti, předškolní věk, kolektiv, poruchy chování.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch chování, předškolního vzdělávání a socializace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch chování, předškolního vzdělávání a socializace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou pozorování a rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, Radmila, 2016. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7464-812-0.
ČERVENKA, Karel, 2014. Zdroje a bariéry sociální inkluze dětí s poruchami chování z hlediska výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7562-7.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, Radmila, 2016. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 978-80-7464-812-0.
ČERVENKA, Karel, 2014. Zdroje a bariéry sociální inkluze dětí s poruchami chování z hlediska výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7562-7.
JEDLIČKA, Richard, 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5447-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na popis teoretické části práce. Studentka se dále zaměřila na popis praktické části práce. Následně hovořila o výzkumném souboru a sběru dat. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Zodpověděla otázky z posudků i otázky členů komise. Předseda komise ocenil volbu tématu, téma bylo považováno za ambiciózní, ale přínosné.