Bakalářská práce se zabývá tématem vzdělávání dospělých ve výkonu trestu odnětí svobody. V práci je pojednáváno o významu trestu, trestání, a především pak o programu zacházení a resocializaci vězňů. V rámci programu zacházení se bakalářská práce zaměřuje na vzdělávací aktivity těchto osob a jejich motivaci ke vzdělávání.
Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, jako je výkon trestu odnětí svobody, trest, jeho účel a funkce. Je zde také legislativní ukotvení těchto pojmů, včetně citací z trestního zákoníku. Teoretická část se dále věnuje vzdělávání dospělých a definicí pojmu motivace.
Část praktická je věnována kvantitativnímu výzkumu, jeho výzkumným otázkám a interpretaci získaných dat z dotazníkového šetření provedeného ve Školském vzdělávacím středisku Světlá nad Sázavou.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the topic of education for adults serving a custodial sentence. The thesis deals with the importance of punishment, chastisement and especially with a program of treatment and resocialization of prisoners. Within the treatment program, the bachelor's thesis focuses on the educational activities of these people and their motivation for education.
The thesis is divided into two parts, it has theoretical and practical part. The theoretical part defines the basic concepts such as an execution of imprisonment, the sentence, its purpose and function. There is also a legislative anchoring of these terms, including citations from the Criminal Code. This part further devotes to education and the definition of the concept of motivation.
The practical part is devoted to quantitative research, its research questions and the interpretation of obtained data from a questionnaire survey conducted at the School Educational Center of Světlá nad Sázavou.
Klíčová slova
Výkon trestu odnětí svobody, resocializace, trestný čin, motivace.
Klíčová slova v angličtině
The serving a term of imprisonment, social rehabilitation, criminal act, motivation.
Rozsah průvodní práce
72 s. (86 995 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem vzdělávání dospělých ve výkonu trestu odnětí svobody. V práci je pojednáváno o významu trestu, trestání, a především pak o programu zacházení a resocializaci vězňů. V rámci programu zacházení se bakalářská práce zaměřuje na vzdělávací aktivity těchto osob a jejich motivaci ke vzdělávání.
Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, jako je výkon trestu odnětí svobody, trest, jeho účel a funkce. Je zde také legislativní ukotvení těchto pojmů, včetně citací z trestního zákoníku. Teoretická část se dále věnuje vzdělávání dospělých a definicí pojmu motivace.
Část praktická je věnována kvantitativnímu výzkumu, jeho výzkumným otázkám a interpretaci získaných dat z dotazníkového šetření provedeného ve Školském vzdělávacím středisku Světlá nad Sázavou.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the topic of education for adults serving a custodial sentence. The thesis deals with the importance of punishment, chastisement and especially with a program of treatment and resocialization of prisoners. Within the treatment program, the bachelor's thesis focuses on the educational activities of these people and their motivation for education.
The thesis is divided into two parts, it has theoretical and practical part. The theoretical part defines the basic concepts such as an execution of imprisonment, the sentence, its purpose and function. There is also a legislative anchoring of these terms, including citations from the Criminal Code. This part further devotes to education and the definition of the concept of motivation.
The practical part is devoted to quantitative research, its research questions and the interpretation of obtained data from a questionnaire survey conducted at the School Educational Center of Světlá nad Sázavou.
Klíčová slova
Výkon trestu odnětí svobody, resocializace, trestný čin, motivace.
Klíčová slova v angličtině
The serving a term of imprisonment, social rehabilitation, criminal act, motivation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti penologie, vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti penologie, vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BIEDERMANOVÁ, Eva a Michal PETRAS, 2011. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. Studie (Institut pro kriminologii a sociální prevenci). ISBN 978-80-7338-115-8.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Pedagogika. ISBN 9788074545535.
SOCHŮREK, Jan, 2007. Úvod do penologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-287-6.
SOLNAŘ, Vladimír, 2009. Systém českého trestního práva. Praha: Novatrix. ISBN 978-80-254-4033-9.
TOMÁŠEK, Jan, 2010. Úvod do kriminologie: jak studovat zločin. Praha: Grada. ISBN 9788024729824.
Seznam doporučené literatury
BIEDERMANOVÁ, Eva a Michal PETRAS, 2011. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. Studie (Institut pro kriminologii a sociální prevenci). ISBN 978-80-7338-115-8.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. Pedagogika. ISBN 9788074545535.
SOCHŮREK, Jan, 2007. Úvod do penologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7372-287-6.
SOLNAŘ, Vladimír, 2009. Systém českého trestního práva. Praha: Novatrix. ISBN 978-80-254-4033-9.
TOMÁŠEK, Jan, 2010. Úvod do kriminologie: jak studovat zločin. Praha: Grada. ISBN 9788024729824.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně uvedla metodologický postup. Studentka reflektovala výtky z posudků a snažila se zapracovat je do obhajoby. Nicméně, hypotézy opět nebyly stanoveny vhodně. Následně prezentovala výsledná výzkumná zjištění. Doktorka Martincová se ptala na počet respondentů (50 osob), upozornila, že absentuje design výzkumu, vytkla plytké nastavení položek dotazníku, zazněla výhrada ke tvorbě hypotéz. Komise konstatovala nedostatečné zpracování praktické části práce. Studentka vysvětlovala, proč nekonzultovala práci se svou vedoucí.