Tato diplomová práce se zabývá resiliencí adolescentů umístěných v ústavní péči. První, teoretická část práce je členěna do 3 kapitol, představující stěžejní teoretická východiska z oblasti resilience, adolescence a vývoje jedince v ústavní péči. Navazující praktická část diplomové práce pomocí kvalitativní výzkumné strategie - narativních rozhovorů, zkoumá prvky resilience adolescentů umístěných v ústavní péči. Na základě narativně zanalyzovaných dat byly formulovány konkrétní kroky, které mohou pomoci pedagogickým či sociálním pracovníkům k podpoře resilience u adolescentů, s nimiž jsou v kontaktu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with resilience of adolescents placed in institutional care. The first, theoretical part of the thesis is divided into 3 chapters representing the basic theoretical background in the field of resilience, adolescence, and development of an individual in institutional care. The following practical part examines elements of the resilience of adolescents placed in institutional care using a qualitative research strategy - narrative interviews. Based on narratively analyzed data, there have been formulated specific steps which can help pedagogical or social workers support the resilience of adolescents with whom they are in contact.
Klíčová slova
resilience, adolescence, ústavní péče, dětský domov, rozhovor, narativní analýza
Klíčová slova v angličtině
resilience, adolescence, institutional care, children´s home, dialog, narrative analysis
Rozsah průvodní práce
76 s. (125 293)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá resiliencí adolescentů umístěných v ústavní péči. První, teoretická část práce je členěna do 3 kapitol, představující stěžejní teoretická východiska z oblasti resilience, adolescence a vývoje jedince v ústavní péči. Navazující praktická část diplomové práce pomocí kvalitativní výzkumné strategie - narativních rozhovorů, zkoumá prvky resilience adolescentů umístěných v ústavní péči. Na základě narativně zanalyzovaných dat byly formulovány konkrétní kroky, které mohou pomoci pedagogickým či sociálním pracovníkům k podpoře resilience u adolescentů, s nimiž jsou v kontaktu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with resilience of adolescents placed in institutional care. The first, theoretical part of the thesis is divided into 3 chapters representing the basic theoretical background in the field of resilience, adolescence, and development of an individual in institutional care. The following practical part examines elements of the resilience of adolescents placed in institutional care using a qualitative research strategy - narrative interviews. Based on narratively analyzed data, there have been formulated specific steps which can help pedagogical or social workers support the resilience of adolescents with whom they are in contact.
Klíčová slova
resilience, adolescence, ústavní péče, dětský domov, rozhovor, narativní analýza
Klíčová slova v angličtině
resilience, adolescence, institutional care, children´s home, dialog, narrative analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti resilience, adolescentů a ústavní péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti resilience, adolescentů a ústavní péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, Jan Sebastian, 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0.
PRINCE-EMBURY, Sandra a Donald H. SAKLOFSKE, 2013. Resilience in children, adolescents, and adults: translating research into practice. New York [u. a.]: Springer Verlag. ISBN 9781461449386.
ŘIHÁČEK, T., I. ČERMÁK a R. HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy [online]. Brno: Masarykova univerzita, [cit. 2020-10-05]. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2947-3.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, Jan Sebastian, 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0.
PRINCE-EMBURY, Sandra a Donald H. SAKLOFSKE, 2013. Resilience in children, adolescents, and adults: translating research into practice. New York [u. a.]: Springer Verlag. ISBN 9781461449386.
ŘIHÁČEK, T., I. ČERMÁK a R. HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy [online]. Brno: Masarykova univerzita, [cit. 2020-10-05]. ISBN 978-80-210-6382-2.
ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2947-3.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představovala teoretickou část práce. Následně seznámila komisi s postupem ve výzkumu. Podrobněji prezentovala výsledky práce. Zazněly slabé stránky práce z posudků směrem k teoretické i praktické části práce. Komise podotkla, že téma práce nekoresponduje s hlavním cílem výzkumu, kdy autorka hledala protektivní faktory. Byla vytknuta délka narativního rozhovoru (10 minut), což svědčí o nemožnosti nasycenosti dat v rámci zvoleného narativního designu.