Cílem práce je zjistit připravenost pedagogů mateřských škol na proces inkluzivního vzdělávání a připravenost na spolupráci s asistentem pedagoga v současném českém předškolním vzdělávání. Práce je složena z teoretické a praktické části. V teoretické rovině se zabýváme inkluzí v mateřské škole. Definujeme zde pojmy, které s inkluzivním vzděláváním souvisí, věnujeme se zde i platnému legislativnímu rámci a pozici asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Praktická část se věnuje analýze a interpretaci výsledků, kterých jsme dosáhli prostřednictvím dotazníkového šetření. Výzkumným souborem se stali pedagogové předškolního vzdělávání ve Zlínském kraji. Ve výzkumu zpracujeme připravenost předškolních pedagogů na zavádění inkluzivního vzdělávání v mateřských školách a jejich připravenost na spolupráci s asistentem pedagoga.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to find out the readiness of kindergarten teachers for the process of inclusive education and readiness for cooperation with a teaching assistant in contemporary Czech preschool education. The work consists of theoretical and practical part. At the theoretical level, we deal with inclusion in kindergarten. We define the terms related to inclusive education, we also deal with the current legislative framework and the position of teaching assistant in inclusive education. The practical part is devoted to the analysis and interpretation of the results we achieved through a questionnaire survey. Teachers of preschool education in the Zlín Region became a research group. In the research, we will process the readiness of preschool teachers for the introduction of inclusive education in kindergartens and their readiness for cooperation with a teaching assistant.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, inkluze, pedagog, dítě, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, inclusion, pedagogue, child, special educational needs
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjistit připravenost pedagogů mateřských škol na proces inkluzivního vzdělávání a připravenost na spolupráci s asistentem pedagoga v současném českém předškolním vzdělávání. Práce je složena z teoretické a praktické části. V teoretické rovině se zabýváme inkluzí v mateřské škole. Definujeme zde pojmy, které s inkluzivním vzděláváním souvisí, věnujeme se zde i platnému legislativnímu rámci a pozici asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Praktická část se věnuje analýze a interpretaci výsledků, kterých jsme dosáhli prostřednictvím dotazníkového šetření. Výzkumným souborem se stali pedagogové předškolního vzdělávání ve Zlínském kraji. Ve výzkumu zpracujeme připravenost předškolních pedagogů na zavádění inkluzivního vzdělávání v mateřských školách a jejich připravenost na spolupráci s asistentem pedagoga.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to find out the readiness of kindergarten teachers for the process of inclusive education and readiness for cooperation with a teaching assistant in contemporary Czech preschool education. The work consists of theoretical and practical part. At the theoretical level, we deal with inclusion in kindergarten. We define the terms related to inclusive education, we also deal with the current legislative framework and the position of teaching assistant in inclusive education. The practical part is devoted to the analysis and interpretation of the results we achieved through a questionnaire survey. Teachers of preschool education in the Zlín Region became a research group. In the research, we will process the readiness of preschool teachers for the introduction of inclusive education in kindergartens and their readiness for cooperation with a teaching assistant.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, inkluze, pedagog, dítě, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, inclusion, pedagogue, child, special educational needs
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání a teorie mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání a teorie mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NĚMEC, Zbyněk a Petra MARTINOVSKÁ, 2018. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-394-0.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA, 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
LECHTA, Viktor, 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1123-5.
NĚMEC, Zbyněk a Petra MARTINOVSKÁ, 2018. Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-394-0.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA, 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce. Následně popsala metodologický postup. Jmenovala výzkumné otázky. Podrobněji rozebírala hlavní výzkumná zjištění. Následně studentka navrhla doporučení do praxe. Komise zmínila nedostatky práce. Studentka odpověděla na některé otázky oponenta práce. Komise zmínila limity výzkumu, především v podobě jen částečného využití potenciálu vhodného vlastně tvořeného výzkumného nástroje.