Zdraví je důležitou hodnotou každého jednotlivce ve společnosti. O zdraví je nutno pečovat již od útlého věku. Oborem zájmu této práce je péče o zdraví ve školním zařízení. Cílem této práce je poukázat na koncept péče o zdraví a vlivy působící na něj. Výzkum byl designován jako případová studie Základní školy Sehradice a Základní školy Horní Lhota. Data byla shromažďována jako součást historického výzkumu pomocí studia kronik zmíněných škol. Zjištěné informace byly následně zpracovány, a to metodou obsahové analýzy. Po prostudování tematicky složeného textu vyvstaly čtyři tematické oblasti: 1. sociální péče, 2. zdravotní péče, 3. duševní péče, 4. podpora zdraví. Práce poskytuje vhled do tématiky související s péčí o zdraví. Je třeba pohlédnout i do doby, kterou jsme neprožili, protože se nám naskytne nový náhled na působnost různých konceptů, které měly vliv na zdraví žáků. Dnešní pokroky se zdají být adekvátní této době, avšak ohlédnutím se do minulosti si člověk připomene určitou bezmoc a strádání.
Anotace v angličtině
Health is an important value of every individual in society. Health needs to be taken care of from an early age. The field of interest of this work is health care in school facilities. The aim of this work is to point the concept of health care out and the influences acting on it. The research was designed as a case study of the Sehradice Primary School and the Horní Lhota Primary School. The data were collected as part of historical research by studying the chronicles of these schools. The obtained information was subsequently processed by the method of content analysis. After studying the thematically composed text, four thematic areas emerged: 1. social care, 2. health care, 3. mental care, 4. health promotion. The thesis provides an overview of topics related to health care. It is necessary to look into a time that we did not ask for, because we will have a new insight into the scope of various concepts that affect the health of students. Today's progress seems adequate at this time, but looking back, one remembers a certain helplessness and suffering.
Klíčová slova
zdraví, škola, sociální péče, zdravotní péče, duševní péče, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, school, social care, health care, mental care, health promotion
Rozsah průvodní práce
113 s.(207 811 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Zdraví je důležitou hodnotou každého jednotlivce ve společnosti. O zdraví je nutno pečovat již od útlého věku. Oborem zájmu této práce je péče o zdraví ve školním zařízení. Cílem této práce je poukázat na koncept péče o zdraví a vlivy působící na něj. Výzkum byl designován jako případová studie Základní školy Sehradice a Základní školy Horní Lhota. Data byla shromažďována jako součást historického výzkumu pomocí studia kronik zmíněných škol. Zjištěné informace byly následně zpracovány, a to metodou obsahové analýzy. Po prostudování tematicky složeného textu vyvstaly čtyři tematické oblasti: 1. sociální péče, 2. zdravotní péče, 3. duševní péče, 4. podpora zdraví. Práce poskytuje vhled do tématiky související s péčí o zdraví. Je třeba pohlédnout i do doby, kterou jsme neprožili, protože se nám naskytne nový náhled na působnost různých konceptů, které měly vliv na zdraví žáků. Dnešní pokroky se zdají být adekvátní této době, avšak ohlédnutím se do minulosti si člověk připomene určitou bezmoc a strádání.
Anotace v angličtině
Health is an important value of every individual in society. Health needs to be taken care of from an early age. The field of interest of this work is health care in school facilities. The aim of this work is to point the concept of health care out and the influences acting on it. The research was designed as a case study of the Sehradice Primary School and the Horní Lhota Primary School. The data were collected as part of historical research by studying the chronicles of these schools. The obtained information was subsequently processed by the method of content analysis. After studying the thematically composed text, four thematic areas emerged: 1. social care, 2. health care, 3. mental care, 4. health promotion. The thesis provides an overview of topics related to health care. It is necessary to look into a time that we did not ask for, because we will have a new insight into the scope of various concepts that affect the health of students. Today's progress seems adequate at this time, but looking back, one remembers a certain helplessness and suffering.
Klíčová slova
zdraví, škola, sociální péče, zdravotní péče, duševní péče, podpora zdraví
Klíčová slova v angličtině
health, school, social care, health care, mental care, health promotion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, školní hygieny a péče o zdraví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního prostředí, školní hygieny a péče o zdraví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, Jan, 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 9788021052390.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021070776.
KUKLA, Lubomír, 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024738741.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 8024713624.
ŘEHULKA, Evžen, ed., 2011. Education and healthcare: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD. ISBN 9788021057210.
Seznam doporučené literatury
HOLČÍK, Jan, 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD. ISBN 9788021052390.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021070776.
KUKLA, Lubomír, 2016. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024738741.
MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 8024713624.
ŘEHULKA, Evžen, ed., 2011. Education and healthcare: School and health 21, 2011. Brno: Masaryk University with collaboration by MSD. ISBN 9788021057210.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Doc. Hladík upozornil na fakt, že téma diplomové práce je velmi široké. Dr. Hrbáčková ocenila téma diplomové práce, ale komentovala metodologické nedostatky v práci.