Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací dětí a dospívajících z dětských domovů. První kapitola teoretické části vymezuje pubescenci a adolescenci s následným vymezením identity, individualizace, socializace a sociálního zrání v těchto dvou období. Druhá kapitola se zabývá teoretickými východisky z oblasti hodnotové orientace a hodnot, včetně funkcí a klasifikace hodnot společně se Schwartzovu koncepcí hodnot. Poslední kapitola je zaměřena na determinanty podílející se na utváření hodnotové orientace, tedy na rodinu, výchovu a ústavní výchovu se zaměřením na dětský domov. Cílem práce je zjistit hodnotovou orientaci dětí a dospívajících z dětských domovů se zaměřením na významné a méně významné hodnoty z hlediska pohlaví, věku a kontaktu jedinců se svými rodiči.
V praktické části diplomové práce jsme rámci kvantitativního výzkumu zjišťovali hodnotou orientaci prostřednictvím dotazníku Portrait Value Questionnaire od Schwartze.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the value orientation of children and adolescents from children's homes. The first chapter of the theoretical part defines pubescence and adolescence with the subsequent definition of identity, individualization, socialization, and social maturity in these two periods. The second chapter deals with the theoretical basis of value orientation and values, including functions and classification of values together with Schwartz's concept of values. The last chapter is focused on the determinants involved in the formation of value orientation, that´s the family, education, and institutional education with a focus on the children's home. The aim of the work is to find out the value orientation of children and adolescents from children's homes with a focus on significant and less significant values in terms of gender, age and contact of individuals with their parents.
In the practical part of the diploma thesis, we determined the value orientation within the quantitative research using the Portrait Value Questionnaire from Schwartz.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, pubescent, adolescent, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
values, values orientation, pubescent, adolescent, children's home
Rozsah průvodní práce
106 s. (195 264 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací dětí a dospívajících z dětských domovů. První kapitola teoretické části vymezuje pubescenci a adolescenci s následným vymezením identity, individualizace, socializace a sociálního zrání v těchto dvou období. Druhá kapitola se zabývá teoretickými východisky z oblasti hodnotové orientace a hodnot, včetně funkcí a klasifikace hodnot společně se Schwartzovu koncepcí hodnot. Poslední kapitola je zaměřena na determinanty podílející se na utváření hodnotové orientace, tedy na rodinu, výchovu a ústavní výchovu se zaměřením na dětský domov. Cílem práce je zjistit hodnotovou orientaci dětí a dospívajících z dětských domovů se zaměřením na významné a méně významné hodnoty z hlediska pohlaví, věku a kontaktu jedinců se svými rodiči.
V praktické části diplomové práce jsme rámci kvantitativního výzkumu zjišťovali hodnotou orientaci prostřednictvím dotazníku Portrait Value Questionnaire od Schwartze.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the value orientation of children and adolescents from children's homes. The first chapter of the theoretical part defines pubescence and adolescence with the subsequent definition of identity, individualization, socialization, and social maturity in these two periods. The second chapter deals with the theoretical basis of value orientation and values, including functions and classification of values together with Schwartz's concept of values. The last chapter is focused on the determinants involved in the formation of value orientation, that´s the family, education, and institutional education with a focus on the children's home. The aim of the work is to find out the value orientation of children and adolescents from children's homes with a focus on significant and less significant values in terms of gender, age and contact of individuals with their parents.
In the practical part of the diploma thesis, we determined the value orientation within the quantitative research using the Portrait Value Questionnaire from Schwartz.
Klíčová slova
hodnoty, hodnotová orientace, pubescent, adolescent, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
values, values orientation, pubescent, adolescent, children's home
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, staršího školního věku, dospívání a ústavní výchovy. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, staršího školního věku, dospívání a ústavní výchovy. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis, 2009. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 9788024422954.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 9788024753263.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ, 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis. ISBN 8086320332.
SEITL, Martin, 2012. Poznávání interpersonálních charakteristik osobnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 9788024433202.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis, 2009. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 9788024422954.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 9788024753263.
SAK, Petr a Karolína KOLESÁROVÁ, 2004. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis. ISBN 8086320332.
SEITL, Martin, 2012. Poznávání interpersonálních charakteristik osobnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 9788024433202.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 9788024621531.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Uvedla hlavní cíle výzkumného šetření a metodologii výzkumu. Prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.