Regulace a exprese emocí sociálních pedagogů je důležitou součástí jejich práce ve vztahu k poskytování pomoci, motivace, podpory i služeb klientům. Účelem tohoto výzkumu bylo odhalit míru regulace a exprese emocí budoucích sociálních pedagogů, včetně vzájemného vztahu mezi zmíněnými dvěma proměnnými. Taktéž nás zajímalo, zda existují statisticky významné rozdíly v míře regulace emocí mezi studenty sociální pedagogiky prezenčního a kombinovaného studia a jestli dochází k odlišné míře exprese emocí u těchto studentů v souvislosti s věkem, pohlavím, délkou praxe a formou studia. Byly shromážděny údaje od studentů sociální pedagogiky na FHS UTB ve Zlíně (n = 317), s předpokladem nalezení konvergentních výsledků. Naše zjištění ukázalo uspokojivou míru regulace emocí respondentů, avšak ne až tak uspokojivou míru v rámci exprese emocí. Dalším zajímavým zjištěním byla stejnorodost a různorodost výsledků napříč pohlavím, výkonem odborné praxe, formou studia a věkem.
Anotace v angličtině
Emotion regulation and their expression of social pedagogues is an important part of their work in relation to providing help, motivation, support and services to clients. The aim of this research was to reveal the degree of emotion regulation and expression of future social pedagogues, including the relationship between the two variables. We would like to know, if statistically significant differences existed in the degree of emotion regulation and expression between students of social pedagogy of a full-time and part-time study programme and how different is the degree emotion in these students in relationship in relation to age, gender, length of practice and form of study. Data were collected from students of social pedagogy at FHS TBU in Zlín (n = 317), assuming that convergent results are found. Our findings showed a satisfactory degree of regulation of respondents' emotions, but not so satisfactory in terms of emotion expression. Another interesting finding is the homogenity and heterogenity of results across gender, professional practice, form of study and age.
Klíčová slova
Regulace emocí, exprese emocí, emoční inteligence, sociální pedagog.
Klíčová slova v angličtině
Emotion regulation, Emotion expression, Emotional intelligence, Social pedagogue.
Rozsah průvodní práce
157 073
Jazyk
CZ
Anotace
Regulace a exprese emocí sociálních pedagogů je důležitou součástí jejich práce ve vztahu k poskytování pomoci, motivace, podpory i služeb klientům. Účelem tohoto výzkumu bylo odhalit míru regulace a exprese emocí budoucích sociálních pedagogů, včetně vzájemného vztahu mezi zmíněnými dvěma proměnnými. Taktéž nás zajímalo, zda existují statisticky významné rozdíly v míře regulace emocí mezi studenty sociální pedagogiky prezenčního a kombinovaného studia a jestli dochází k odlišné míře exprese emocí u těchto studentů v souvislosti s věkem, pohlavím, délkou praxe a formou studia. Byly shromážděny údaje od studentů sociální pedagogiky na FHS UTB ve Zlíně (n = 317), s předpokladem nalezení konvergentních výsledků. Naše zjištění ukázalo uspokojivou míru regulace emocí respondentů, avšak ne až tak uspokojivou míru v rámci exprese emocí. Dalším zajímavým zjištěním byla stejnorodost a různorodost výsledků napříč pohlavím, výkonem odborné praxe, formou studia a věkem.
Anotace v angličtině
Emotion regulation and their expression of social pedagogues is an important part of their work in relation to providing help, motivation, support and services to clients. The aim of this research was to reveal the degree of emotion regulation and expression of future social pedagogues, including the relationship between the two variables. We would like to know, if statistically significant differences existed in the degree of emotion regulation and expression between students of social pedagogy of a full-time and part-time study programme and how different is the degree emotion in these students in relationship in relation to age, gender, length of practice and form of study. Data were collected from students of social pedagogy at FHS TBU in Zlín (n = 317), assuming that convergent results are found. Our findings showed a satisfactory degree of regulation of respondents' emotions, but not so satisfactory in terms of emotion expression. Another interesting finding is the homogenity and heterogenity of results across gender, professional practice, form of study and age.
Klíčová slova
Regulace emocí, exprese emocí, emoční inteligence, sociální pedagog.
Klíčová slova v angličtině
Emotion regulation, Emotion expression, Emotional intelligence, Social pedagogue.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti regulace emocí, jejich exprese a práce s emocemi vysokoškolských studentů. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti regulace emocí, jejich exprese a práce s emocemi vysokoškolských studentů. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDRYSOVÁ, P., J. MARTINCOVÁ a V. MACHÁČKOVÁ, 2014. Profesní kontext sociální pedagogiky: motivace studentů k výkonu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 9788074544644. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4. CHUDÝ, Š., P. NEUMEISTER a A. JŮVOVÁ, 2010. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-212-3. LOJA, Radka, 2019. Emoce pod konrolou: 5 kroků ke zvládání emocí. Praha: Grada. ISBN 9788027122172. WEDLICHOVÁ, Iva, 2011. Emoční inteligence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 9788074143472.
Seznam doporučené literatury
ANDRYSOVÁ, P., J. MARTINCOVÁ a V. MACHÁČKOVÁ, 2014. Profesní kontext sociální pedagogiky: motivace studentů k výkonu. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 9788074544644. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4. CHUDÝ, Š., P. NEUMEISTER a A. JŮVOVÁ, 2010. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-212-3. LOJA, Radka, 2019. Emoce pod konrolou: 5 kroků ke zvládání emocí. Praha: Grada. ISBN 9788027122172. WEDLICHOVÁ, Iva, 2011. Emoční inteligence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 9788074143472.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce. Představila design výzkumné části práce. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.