- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Kamera v minisérii HBO Černobyl
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV
Hlavní téma v angličtině
The cinematography of the HBO miniseries Chernobyl
Název dle studenta
Kamera v minisérii HBO Černobyl
Název dle studenta v angličtině
The Cinematography of the HBO Miniseries Chernobyl
Tato bakalářská práce pojednává o obrazové stránce minisérie Černobyl a o úloze kameramana Jakoba Ihreho v rámci procesu vytváření audiovizuálního díla. Kromě klasických vyjadřovacích prostředků kameramana se práce zaměřuje na specifické postupy, které byly v minisérii použity, aby bylo vytvořeno dojmu určité autenticity, nebo aby ony postupy posílily emocionální dopad narativu na diváka. Na základě teoretického ukotvení jsou postupy v práci v praktické části aplikovány v analýze vybraných scén z minisérie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the image side of the miniseries Chernobyl and the role of cameraman Jacob Ihre in the process of creating an audiovisual work. In addition to the classic means of expression of the cameraman, the work focuses on specific procedures that were used in the miniseries to create the impression of a certain authenticity or to strengthen the emotional impact of the narrative on the viewer. Based on the theoretical anchoring, the procedures in the practical part are applied in the analysis of selected scenes from the miniseries.
Klíčová slova
Jakob Ihre, HBO Černobyl, Kamera, Tonalita, Expozice, Subjektivní kamerová perspektiva
Klíčová slova v angličtině
Jakob Ihre, HBO Chernobyl, Cinematography, Tonality, Exposure, Subjective camera perspective
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o obrazové stránce minisérie Černobyl a o úloze kameramana Jakoba Ihreho v rámci procesu vytváření audiovizuálního díla. Kromě klasických vyjadřovacích prostředků kameramana se práce zaměřuje na specifické postupy, které byly v minisérii použity, aby bylo vytvořeno dojmu určité autenticity, nebo aby ony postupy posílily emocionální dopad narativu na diváka. Na základě teoretického ukotvení jsou postupy v práci v praktické části aplikovány v analýze vybraných scén z minisérie.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the image side of the miniseries Chernobyl and the role of cameraman Jacob Ihre in the process of creating an audiovisual work. In addition to the classic means of expression of the cameraman, the work focuses on specific procedures that were used in the miniseries to create the impression of a certain authenticity or to strengthen the emotional impact of the narrative on the viewer. Based on the theoretical anchoring, the procedures in the practical part are applied in the analysis of selected scenes from the miniseries.
Klíčová slova
Jakob Ihre, HBO Černobyl, Kamera, Tonalita, Expozice, Subjektivní kamerová perspektiva
Klíčová slova v angličtině
Jakob Ihre, HBO Chernobyl, Cinematography, Tonality, Exposure, Subjective camera perspective
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Dokumentární série fotografií, správně adjustovaných, v rozměru 30x45cm na šířku, která zachycuje zajímavý moment v životě člověka. Důležitá je složka obsahová i výrazová. Barevnost či nebarevnost fotografií je podmíněna sdělením. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
ALEKSÌJEVÌČ, Szvjatlana Aljaksandraŭna. Modlitba za Černobyl: kronika budoucnosti. Přeložil Milan JUNGMANN, přeložil Libor DVOŘÁK. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2017. ISBN 978-80-87855-76-8.
HIGGINBOTHAM, Adam. Midnight in Chernobyl: The Untold Story of the World's Greatest Nuclear Disaster. 1. Londýn: Transworld Publishers, 2019. ISBN 0552172898.
NEWMAN, Matt. Chernobyl / Jakob Ihre, FSF: Episode #101. American Cinematographer [online]. Los Angeles: ASCmag, 2019 [cit. 2020-10-26]. Dostupné z: https://ascmag.com/podcasts/chernobyl-jakob-ihre-fsf
SINGH, Greg. Feeling Film: Affect and Authenticity in Popular Cinema. Londýn: Routledge, 2014. ISBN 9780415496360.
Šmok, Ján: Úvod do teorie sdělování II. 1. vyd. Praha: SPN, 1967, 54 s.
Seznam doporučené literatury
ALEKSÌJEVÌČ, Szvjatlana Aljaksandraŭna. Modlitba za Černobyl: kronika budoucnosti. Přeložil Milan JUNGMANN, přeložil Libor DVOŘÁK. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2017. ISBN 978-80-87855-76-8.
HIGGINBOTHAM, Adam. Midnight in Chernobyl: The Untold Story of the World's Greatest Nuclear Disaster. 1. Londýn: Transworld Publishers, 2019. ISBN 0552172898.
NEWMAN, Matt. Chernobyl / Jakob Ihre, FSF: Episode #101. American Cinematographer [online]. Los Angeles: ASCmag, 2019 [cit. 2020-10-26]. Dostupné z: https://ascmag.com/podcasts/chernobyl-jakob-ihre-fsf
SINGH, Greg. Feeling Film: Affect and Authenticity in Popular Cinema. Londýn: Routledge, 2014. ISBN 9780415496360.
Šmok, Ján: Úvod do teorie sdělování II. 1. vyd. Praha: SPN, 1967, 54 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Janíková, předsedkyně komise SZZ, ve 16:15 vítá studenta na obhajobě teoretické i praktické diplomové práce a předává studentovi slovo.
Student má připravenu obrazovou prezentaci, představuje téma své teoretické bakalářské práce.
Komise se seznamuje s posudky vedoucího i oponenta práce. V posudcích nejsou žádné otázky, vedoucí práce dr. Liebenberger pokládá otázku na místě, student správně a v úplnosti odpovídá a následuje krátká diskuze.
Předsedkyně komise SZZ doc. Janíková přenáší pozornost k praktické části - bakalářskému filmu Za hranice.
Student stručně komentuje svou práci na filmu, trailer si nepouštíme, viděli jsme jej u obhajob režiséra Za hranice.
Následuje seznámení komise s posudky a debata nad připomínkami v nich (práce s obytným prostorem protagonisty skladníka).
V 16:45 končí předsedkyně komise SZZ doc. Janíková obhajoby, komise se loučí se studentem.