Diplomová práce teoreticko-empirického charakteru se zabývá odměnami vyskytujícími se ve výchovně vzdělávacím procesu na 1. stupni ZŠ pohledem učitelů. Teoretická část sumarizuje základní a společné pojmy týkající se té této problematiky, přičemž se zaměřuje na učitele jako zprostředkovatele odměn, dále na komunikaci, pomocí které učitel odměňuje své žáky a v poslední řadě na odměny, jakožto na konkrétní využívané výchovné prostředky. Výzkumná část se věnuje pozorováním edukačního procesu a interview s učiteli žáků 5. tříd základní školy. Z výsledků výzkumu plynou důvody a způsoby odměňování žáků učiteli základních škol 1. stupně, současně také zásady při odměňování, možná úskalí odměn a reakce žáků na zvolenou pozitivní zpětnou vazbu.
Anotace v angličtině
This theoretical-empirical thesis deals with the use of rewards from the teachers' point of view at the first stage of elementary school. The theoretical part summarizes the basic concepts associated with this issue. In particular, it focuses on the teachers as facilitators of rewards, on communication that teachers use to reward their pupils, and on the rewards as a special educational tool itself. The empirical part focuses on observing the educational process and administering interviews with teachers of 5th-grade elementary pupils. The outcomes of the research uncover the reasons and ways of rewarding students at elementary schools, and at the same time, it demonstrates the principles and pitfalls of rewarding pupils and the pupils' reactions to a chosen form of reward.
Klíčová slova
odměna, komunikace, zdroje motivace
Klíčová slova v angličtině
reward, communication, source of motivation
Rozsah průvodní práce
83 s. (139 207 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce teoreticko-empirického charakteru se zabývá odměnami vyskytujícími se ve výchovně vzdělávacím procesu na 1. stupni ZŠ pohledem učitelů. Teoretická část sumarizuje základní a společné pojmy týkající se té této problematiky, přičemž se zaměřuje na učitele jako zprostředkovatele odměn, dále na komunikaci, pomocí které učitel odměňuje své žáky a v poslední řadě na odměny, jakožto na konkrétní využívané výchovné prostředky. Výzkumná část se věnuje pozorováním edukačního procesu a interview s učiteli žáků 5. tříd základní školy. Z výsledků výzkumu plynou důvody a způsoby odměňování žáků učiteli základních škol 1. stupně, současně také zásady při odměňování, možná úskalí odměn a reakce žáků na zvolenou pozitivní zpětnou vazbu.
Anotace v angličtině
This theoretical-empirical thesis deals with the use of rewards from the teachers' point of view at the first stage of elementary school. The theoretical part summarizes the basic concepts associated with this issue. In particular, it focuses on the teachers as facilitators of rewards, on communication that teachers use to reward their pupils, and on the rewards as a special educational tool itself. The empirical part focuses on observing the educational process and administering interviews with teachers of 5th-grade elementary pupils. The outcomes of the research uncover the reasons and ways of rewarding students at elementary schools, and at the same time, it demonstrates the principles and pitfalls of rewarding pupils and the pupils' reactions to a chosen form of reward.
Klíčová slova
odměna, komunikace, zdroje motivace
Klíčová slova v angličtině
reward, communication, source of motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti využívání odměn učitelem ve vyučování na 1. stupni ZŠ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o odměňování žáků ve škole, formách odměn a způsobech jejich používání.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učitelkami ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti využívání odměn učitelem ve vyučování na 1. stupni ZŠ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o odměňování žáků ve škole, formách odměn a způsobech jejich používání.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a rozhovoru s učitelkami ZŠ.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
Nováčková, J., & Nevolová, D. (2020). Respektovat a být respektován. Praha: Peoplecomm.
Payne, R. (2015). Using rewards and sanctions in the classroom: pupils´ perceptions of their own responses to current behaviour management strategies. Educational Review, 67(4), 483-504.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
Nováčková, J., & Nevolová, D. (2020). Respektovat a být respektován. Praha: Peoplecomm.
Payne, R. (2015). Using rewards and sanctions in the classroom: pupils´ perceptions of their own responses to current behaviour management strategies. Educational Review, 67(4), 483-504.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatoval a považuje za pozitivum aktivní přístup studentky. V empirické části oceňuje vedení interview, zejména doplňující otázky vyzdvihuje. Ovšem snaha se méně projevila v interpretaci dat. Interpretace jde po povrchu a nevyzdvihuje hloubku. Oponent práce kritizuje celkové postavení práce. Vidí chyby v empirické části, zejména kvalitativní charakter práce není naplněn. Spíše se práce tváří jako kvantitativní.
Studentka odpověděla na otázky vedoucí a oponenta práce. Diskuze s komisí vedla k rozporuplným závěrům práce. Rozchází se také původní cíle, které se pak netransformují do výsledků výzkumu.