Diplomová práce je zaměřena na velmi diskutované téma, a tím je školní připravenost v současných podmínkách preprimárního vzdělávání. V teoretické rovině je předkládán koncept předškolního vzdělávání v kontextu školní přípravy, také sumarizace poznatků týkající se přestupu dítěte z preprimárního vzdělávání do primárního. V praktické části jsou prezentovány pohledy učitelek mateřských škol na školní připravenost předškolních dětí prostřednictvím pěti významových kategorií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a much-discussed topic, and that is school readiness in the current conditions of pre-primary education. At the theoretical level, the concept of pre-school education in the context of school preparation is presented, as well as a summary of knowledge concerning the transition of a child from pre-primary to primary education. The practical part presents the views of kindergarten teachers on the school readiness of preschool children through five meaning categories.
Klíčová slova
školní připravenost, spolupráce škol, odklad školní docházky, povinné předškolní vzdělávání, učitelka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
school readiness, cooperation of schools, postponement of school attendance, compulsory pre-school education, kindergarten teacher
Rozsah průvodní práce
108 s. (161 599)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na velmi diskutované téma, a tím je školní připravenost v současných podmínkách preprimárního vzdělávání. V teoretické rovině je předkládán koncept předškolního vzdělávání v kontextu školní přípravy, také sumarizace poznatků týkající se přestupu dítěte z preprimárního vzdělávání do primárního. V praktické části jsou prezentovány pohledy učitelek mateřských škol na školní připravenost předškolních dětí prostřednictvím pěti významových kategorií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on a much-discussed topic, and that is school readiness in the current conditions of pre-primary education. At the theoretical level, the concept of pre-school education in the context of school preparation is presented, as well as a summary of knowledge concerning the transition of a child from pre-primary to primary education. The practical part presents the views of kindergarten teachers on the school readiness of preschool children through five meaning categories.
Klíčová slova
školní připravenost, spolupráce škol, odklad školní docházky, povinné předškolní vzdělávání, učitelka v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
school readiness, cooperation of schools, postponement of school attendance, compulsory pre-school education, kindergarten teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek školní připravenosti.
Příprava metodologie, stanovení cílů a otázek k výzkumné části práce.
Realizace výzkumu v kvalitativním designu prostřednictvím hloubkových rozhovorů s učitelkami mateřských škol a pomocí analýzy dokumentů.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro další výzkum a praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se školní připravenosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek školní připravenosti.
Příprava metodologie, stanovení cílů a otázek k výzkumné části práce.
Realizace výzkumu v kvalitativním designu prostřednictvím hloubkových rozhovorů s učitelkami mateřských škol a pomocí analýzy dokumentů.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro další výzkum a praxi.
Seznam doporučené literatury
Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe.
Greger, D, et al. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova.
Grimmer, T. (2018). School readiness and the characteristics of effective learning: The essential guide for early years practitioners. London: Jessica Kingsley Publishers.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2017). Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 9-30.
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2017). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání - postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 71-91. Dostupné z https://doi.org/10.14712/23363177.2017.18
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Dandová, E., Kropáčková, J., Nádvorníková, H., Pravcová, D., & Příkazská, I. (2018). Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe.
Greger, D, et al. (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova.
Grimmer, T. (2018). School readiness and the characteristics of effective learning: The essential guide for early years practitioners. London: Jessica Kingsley Publishers.
Jucovičová, D., & Žáčková, H. (2014). Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha: Grada.
Majerčíková, J. (2017). Odklady povinné školní docházky v perspektivě učitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 9-30.
Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2017). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání - postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 71-91. Dostupné z https://doi.org/10.14712/23363177.2017.18
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci. Vysvětlila klíčové pojmy, uvedla cíle teoretické části, cíle výzkumu, dílčí výzkumné otázky, charakteristiku výzkumu - výzkumné metody, vyzkumný soubor, výsledky výzkumného šetření práce. Proběhla diskuse k limitům a výsledkům výzkumu. Studentka uvedla doporučení pro praxi, které nevycházelo z výsledků empirické části. Studentka mluvila plynule. Vyjádřila se k otázkám oponenta a vedoucího práce s drobnými nedostatky. Oponent se vyjádřil k cílům empirické části. Následně proběhla diskuse o konceptu školy připravené na dítě.