- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Křivka zrání scény
2. Praktická část: Střihová skladba audiovizuálního díla, nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 20 min., nebo projektová část teoretické diplomové práce.
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: The Audience's Attention during Film Scenes - doc. MgA. Libor Nemeškal, Ph.D. 2. Practical part: Audiovisual Work or Thematical Set of Audiovisual Works, Lenght at least 20 Minutes, or Project Part of Theoretical Master Thesis - doc. MgA. Libor Nemeškal, Ph.D.
Diplomová práce se zabývá scénou jako jednou ze stavebních jednotek filmové struktury. Analyzuje jeho délku ve vztahu k diváckému prožitku, a především tak činí využívajíc tzv. křivku zrání scény, na které se podepisuje (nejen) práce s napětím v dané scéně. Tyto poznatky pak aplikuje na film Funny Games z roku 1997 od Michaela Hanekeho a specifikuje tak jeho osobní přístup k napětí a práci s divákem.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the length of scenes in relation with their task to influence the viewer's expectation and tension as well as the overall feeling. To do so, this thesis uses The Curve of Scene Development to examine the course of each scene specifying the growth of gradation, tension or the viewers perception. It applies the acquired knowledge to the film Funny Games by Michael Haneke and explains on specific examples his approach to the work with the viewer's expectation and tension.
Klíčová slova
divákova pozornost, zrání záběru, zrání scény, záběr, křivka, scéna, divák, Josef Valušiak, Jeff Bays
Klíčová slova v angličtině
viewer's attention, perception, tension, scene length, shot, scene, curve, expectation, The Path of Viewer Attention, Josef Valušiak, Jeff Bays
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá scénou jako jednou ze stavebních jednotek filmové struktury. Analyzuje jeho délku ve vztahu k diváckému prožitku, a především tak činí využívajíc tzv. křivku zrání scény, na které se podepisuje (nejen) práce s napětím v dané scéně. Tyto poznatky pak aplikuje na film Funny Games z roku 1997 od Michaela Hanekeho a specifikuje tak jeho osobní přístup k napětí a práci s divákem.
Anotace v angličtině
This thesis analyses the length of scenes in relation with their task to influence the viewer's expectation and tension as well as the overall feeling. To do so, this thesis uses The Curve of Scene Development to examine the course of each scene specifying the growth of gradation, tension or the viewers perception. It applies the acquired knowledge to the film Funny Games by Michael Haneke and explains on specific examples his approach to the work with the viewer's expectation and tension.
Klíčová slova
divákova pozornost, zrání záběru, zrání scény, záběr, křivka, scéna, divák, Josef Valušiak, Jeff Bays
Klíčová slova v angličtině
viewer's attention, perception, tension, scene length, shot, scene, curve, expectation, The Path of Viewer Attention, Josef Valušiak, Jeff Bays
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
PLAZEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. Praha: Orbis, 1967. ISBN 978-80-200-1689-8.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 5. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018. ISBN 978-80-7331-455-2.
KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-7331-386-9.
KUČERA, Jan. Poetika českého filmu. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-7331-415-6.
BAYS. Jeff. Between the Scenes. 1. San Francisco: Michael Wiese Productions, 2014. ISBN 978-1615931699.
CUTTING. J. E. Shot Durations, Shot Classes, and the Increased Pace of Popular Movies (Volume 9, Issue 2, Winter 2015, BerghahnBooks, ISSN 1934-9696) (Online)
Seznam doporučené literatury
PLAZEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. Praha: Orbis, 1967. ISBN 978-80-200-1689-8.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 5. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018. ISBN 978-80-7331-455-2.
KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-7331-386-9.
KUČERA, Jan. Poetika českého filmu. 2. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-7331-415-6.
BAYS. Jeff. Between the Scenes. 1. San Francisco: Michael Wiese Productions, 2014. ISBN 978-1615931699.
CUTTING. J. E. Shot Durations, Shot Classes, and the Increased Pace of Popular Movies (Volume 9, Issue 2, Winter 2015, BerghahnBooks, ISSN 1934-9696) (Online)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
16:50 doc. Nemeškal zahajuje obhajobu. Daniel představuje cíle a výzkumné otázky své teoretické práce. Zmiňuje konkrétní i obecné faktory práce. Dále se posouvá k závěrům práce. Zmiňuje nabyté informace, které získal na základě diplomové práce.
doc. Nemeškal čte posudek vedoucího práce
MgA. Erla čte výtah zz oponentského posudku.
Otázky vedoucího práce:
Které ze zjištěných poznatků by bylo možné zoběcnit i na další díla? Diplomat odpovídá na danou otázku.
Pokud byste na výzkum měl navázat, kterým směrem byste se vydal a proč? Daniel odpovídá na položenou otázku.
Otázky oponenta práce:
Co se děje s křivkou záběrů, pokud docházíí k jeho hnití? Daniel zodpovídá danou otázku. doc. Nemeškal odpověď podporuje svými tezemi.
Dá se Vámi navrhovaná křivka zrání záběru a křivkou zrání scény? Diplomat zodpovídá otázku. Komise oponuje.
Praktická část práce:
doc. Nemeškal čte posudek vedoucího práce. doktor Polenský čte oponentský posudek.
Otázky oponenta:
Jakým způsobem jste se podílel na tvorbě scénáře? Diplomat odpovídá na otázku.
Dala Vám režisérka prostor, abyste první verzi střihu zpracoval sám? Daniel zodpovídá otázku.
Jaké jiné možnosti jste kromě zpomalení zkoušeli u scény setkání s Terkou na mostě? Student vyjmenovává jiné možnosti, které byly vyzkoušeny.
Otázky vedoucího práce:
Karlin VO z úvodu a závěru filmu zaznamenal při porovnání s technickým scénáře značné proměny. V jaké fázi k tomu došlo a proč? Diplomat odpovídá na otázku.
Jaké prostředky Vám ve střižně mohly ještě pomoci pro pochopitelnější odvyprávění scény na mostu? Diplomat odpovídá na otázku.