Předmětem práce je ověřit znalosti pojmu peer na jednotkách intenzivní péče u zdravotnických pracovníků. Vymezit pojem SPIS. Teoretická část se zabývá stávajícími poznatky o této problematice, dále se zaměřuje na relaxační metody pro zdravotníky a současnou problematiku COVID-19 a její dopad na psychiku zdravotníků. Průzkumná část je zpracována metodou kvantitativního šetření. Data byla získána pomocí nestandardizovaných dotazníků a jejich následnou analýzou.
Anotace v angličtině
The subject of this work is to verify the knowledge of the concept of peer in intensive care units for healthcare professionals. Define the term SPIS. The theoretical part of this thesis deals with current knowledge on this issue. It also focuses on the recommendation of relaxation methods for healthcare professionals and the current issue of covid-19 and its impact on the psyche of healthcare professionals. The practical part of the work is processed by the method of quantitative survey. Data were obtained using non-standardized questionnaires and their subsequent analysis.
Klíčová slova
Peer, první psychologická pomoc, stres, intenzivní péče, COVID-19
Klíčová slova v angličtině
Peer, first psychological help, stress, intensive care unit, covid-19
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem práce je ověřit znalosti pojmu peer na jednotkách intenzivní péče u zdravotnických pracovníků. Vymezit pojem SPIS. Teoretická část se zabývá stávajícími poznatky o této problematice, dále se zaměřuje na relaxační metody pro zdravotníky a současnou problematiku COVID-19 a její dopad na psychiku zdravotníků. Průzkumná část je zpracována metodou kvantitativního šetření. Data byla získána pomocí nestandardizovaných dotazníků a jejich následnou analýzou.
Anotace v angličtině
The subject of this work is to verify the knowledge of the concept of peer in intensive care units for healthcare professionals. Define the term SPIS. The theoretical part of this thesis deals with current knowledge on this issue. It also focuses on the recommendation of relaxation methods for healthcare professionals and the current issue of covid-19 and its impact on the psyche of healthcare professionals. The practical part of the work is processed by the method of quantitative survey. Data were obtained using non-standardized questionnaires and their subsequent analysis.
Klíčová slova
Peer, první psychologická pomoc, stres, intenzivní péče, COVID-19
Klíčová slova v angličtině
Peer, first psychological help, stress, intensive care unit, covid-19
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti Peer podpory a SPIS programu.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získanýh dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti Peer podpory a SPIS programu.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získanýh dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
ČEPELÍKOVÁ, Z., Doporučení psychologům pro přímou práci se zdravotníky v období COVID-19. In: Asociace klinických psychologů ČR [online]. Praha, 2020. s. 8 [cit. 2020-10-10]. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1E6UXmDFk-iRueLnnvNEi5t5CkxJ1pj1z/view
FOITOVÁ, Z., PINKASOVÁ, V., a kol., Manuál Zapojení peer konzultantů do komunitní a lůžkové péče o duševní zdraví. 2. vyd., In: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví [online]. Praha, 2016. s. 91 [cit. 2020-09-24]. Dostupné z: http://www.cmhcd.cz/CMHCD/media/Media/Ke%20stazeni/Centrum/manual_WEB_1.pdf
HUMPL, L., J. PROKOP a A. TOBIÁŠOVÁ. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, Brno, 2013. s. 134. ISBN 978-80-7013-562-4.
CHAVHAN, A. B., P. S. JADHAV a S. SHELKE. COVID 19: Outbreak, Structure and Current Therapeutic Strategies. International Journal of Pharmacy [online]. 2020. Vol: 11, N: 7, p. 6825-6835 [cit. 2020-10-07]. ISSN 09767126. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=145656902&scope=site
Metodické doporučení pro poskytování psychosociální podpory ve zdravotnictví. In: Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. Praha: MZČR, 2019. s. 13 [cit. 2020-10-07]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/17753/38443/MD%20SPIS.pdf
OGIŃSKA-BULIK, N. a MICHALSKA, P. Psychological Resilience and Secondary Traumatic Stress in Nurses Working with Terminally Ill patients-The Mediating Role of Job Burnout. Psychological Services [online]. 2020. p. 9 [cit. 2020-10-15]. DOI http://dx.doi.org/10.1037/ser0000421.
VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. s. 192. ISBN 978-80-247-3174-2.
Seznam doporučené literatury
ČEPELÍKOVÁ, Z., Doporučení psychologům pro přímou práci se zdravotníky v období COVID-19. In: Asociace klinických psychologů ČR [online]. Praha, 2020. s. 8 [cit. 2020-10-10]. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1E6UXmDFk-iRueLnnvNEi5t5CkxJ1pj1z/view
FOITOVÁ, Z., PINKASOVÁ, V., a kol., Manuál Zapojení peer konzultantů do komunitní a lůžkové péče o duševní zdraví. 2. vyd., In: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví [online]. Praha, 2016. s. 91 [cit. 2020-09-24]. Dostupné z: http://www.cmhcd.cz/CMHCD/media/Media/Ke%20stazeni/Centrum/manual_WEB_1.pdf
HUMPL, L., J. PROKOP a A. TOBIÁŠOVÁ. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, Brno, 2013. s. 134. ISBN 978-80-7013-562-4.
CHAVHAN, A. B., P. S. JADHAV a S. SHELKE. COVID 19: Outbreak, Structure and Current Therapeutic Strategies. International Journal of Pharmacy [online]. 2020. Vol: 11, N: 7, p. 6825-6835 [cit. 2020-10-07]. ISSN 09767126. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=145656902&scope=site
Metodické doporučení pro poskytování psychosociální podpory ve zdravotnictví. In: Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. Praha: MZČR, 2019. s. 13 [cit. 2020-10-07]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/17753/38443/MD%20SPIS.pdf
OGIŃSKA-BULIK, N. a MICHALSKA, P. Psychological Resilience and Secondary Traumatic Stress in Nurses Working with Terminally Ill patients-The Mediating Role of Job Burnout. Psychological Services [online]. 2020. p. 9 [cit. 2020-10-15]. DOI http://dx.doi.org/10.1037/ser0000421.
VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. s. 192. ISBN 978-80-247-3174-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky k obhajobě od vedoucího práce: 1. Má-li práce přispět k šíření povědomí pojmu peer a SPIS programu, jak budete postupovat v klinické praxi? Studentka bude postupovat tak, že v rámci běžné komunikace se svými kolegy je bude o této možnosti informovat, použila by edukační letáčky, ...
2. Popište, které situace v péči o covidové pacienty ve vážném stavu mohou vést k vyšší expozici stresového zatížení personálu na JIP/ARO. Dle názoru studentky bylo větší stresové zatížení personálu u pacientů, kteří byli při vědomí a neklidní, či nošení ochranných pomůcek, při úmrtí pacienta, kdy personál pociťoval bezmoc...
Otázka od oponenta práce: 1. Jaká konkrétní opatření či postupy by dle Vašeho názoru a výzkumných zjištěních mohla přijat zdravotnická zařízení v rámci prevence patologických jevů spojených se stresem a zátěží v pomáhajících profesích? (Srovnejte s jinými oblastmi péče, např. sociálními službami.) Studentka si myslí, že by na odděleních měli dělat více supervizí, nabídnout využití psychologa přímo pro zaměstnance, apod.
Autorka se v prezentované práci zabývá aktuálním tématem, které rezultuje zejména v posledním období pandemie nemoci Covid-19. Vedoucí práce oceňuje aktivní přístup studentky. Oponent vytknul nekonzistentnost práce a použitý dotazník, ocenil však aktuálnost tématu. Na doplňující otázky komise odpovídala orientovaně, např. Mgr. Gajzlerová vznesla dotaz, zda studentka zná peer podporu v KNTB. Studentka měla zjištěné konkrétní jména.