Bakalářská práce se zabývá problematikou PICC katetru, se zaměřením na znalosti sester, jejich zájmem o získání nových znalostí a dovedností v této oblasti. Výzkumné šetření bylo realizováno formou dotazníkového šetření na Kardiochirurgické, Interní a Hemato-onkologické klinice. V teoretické části práce jsou popsány jednotlivé druhy periferních a centrálních žilních katetrů. PICC katetr je popsán podrobně, se zaměřením na ošetřovatelskou péči o pacienta s tímto žilním vstupem. V praktické části je popsán průběh výzkumu, jeho analýza a výsledky. Výstupním materiálem je edukační leták pro všeobecné sestry.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of PICC catheter, focusing on the knowledge of nurses, and their interest in gaining new knowledge and skills in this area. The research was carried out in the form of a questionnaire survey at the Cardiac Surgery, Internal Medicine and Hemato-Oncology Clinics. The theoretical part describes the various types of peripheral and central venous catheters. The PICC catheter is described in detail, focusing on the nursing care of a patient with this venous access. In the practical part is described the course of research, its analysis and results. The output material is an educational leaflet for general nurses.
Klíčová slova
PICC katetr, zavedení, pacient, všeobecná sestra, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
PICC catheter, insertion, patient, general nurse, education
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou PICC katetru, se zaměřením na znalosti sester, jejich zájmem o získání nových znalostí a dovedností v této oblasti. Výzkumné šetření bylo realizováno formou dotazníkového šetření na Kardiochirurgické, Interní a Hemato-onkologické klinice. V teoretické části práce jsou popsány jednotlivé druhy periferních a centrálních žilních katetrů. PICC katetr je popsán podrobně, se zaměřením na ošetřovatelskou péči o pacienta s tímto žilním vstupem. V praktické části je popsán průběh výzkumu, jeho analýza a výsledky. Výstupním materiálem je edukační leták pro všeobecné sestry.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the issue of PICC catheter, focusing on the knowledge of nurses, and their interest in gaining new knowledge and skills in this area. The research was carried out in the form of a questionnaire survey at the Cardiac Surgery, Internal Medicine and Hemato-Oncology Clinics. The theoretical part describes the various types of peripheral and central venous catheters. The PICC catheter is described in detail, focusing on the nursing care of a patient with this venous access. In the practical part is described the course of research, its analysis and results. The output material is an educational leaflet for general nurses.
Klíčová slova
PICC katetr, zavedení, pacient, všeobecná sestra, vzdělání
Klíčová slova v angličtině
PICC catheter, insertion, patient, general nurse, education
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti PICC katetru a informovanosti sester o PICC katetru.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti PICC katetru a informovanosti sester o PICC katetru.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHARVÁT, Jiří. Žilní vstupy: dlouhodobé a střednědobé. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5621-9.
Journal of Infusion Nursing: The Official Publication of the Infusion Nurses Society. Norwood: Wolters Kluwer, 2016, vol. 39, no. 1. ISSN 1533-1458.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-0130-6.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila, et al. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3326-8.
PITTIRUTI, Mauro a Giuseppe CAPOZZOLI. Venous access: A practical textbook. Indication, implantation, management. Roma: Antonio Delfino Editore medicina-scienze, 2018. ISBN 978-88-7287-580-3.
SANDRUCCI, Sergio a Baudolino MUSSA, ed. Peripherally Inserted Central Venous Catheters. Milano: Springer Milan, 2014. ISBN 978-88-470-5664-0.
Seznam doporučené literatury
CHARVÁT, Jiří. Žilní vstupy: dlouhodobé a střednědobé. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5621-9.
Journal of Infusion Nursing: The Official Publication of the Infusion Nurses Society. Norwood: Wolters Kluwer, 2016, vol. 39, no. 1. ISSN 1533-1458.
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-0130-6.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila, et al. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3326-8.
PITTIRUTI, Mauro a Giuseppe CAPOZZOLI. Venous access: A practical textbook. Indication, implantation, management. Roma: Antonio Delfino Editore medicina-scienze, 2018. ISBN 978-88-7287-580-3.
SANDRUCCI, Sergio a Baudolino MUSSA, ed. Peripherally Inserted Central Venous Catheters. Milano: Springer Milan, 2014. ISBN 978-88-470-5664-0.
Otázka vedoucího práce: Máte nějakou odezvu od respondentů, zda je zaujalo téma, když vyplňovali Váš dotazník a zda jste je tímto třeba motivovala ke zjištění dalších informací?
Otázky oponenta práce:
1. Jaký je Váš názor, získat kompetenci pro zavádění PICC katetru pro sestru specialistku v intenzivní péči (za předpokladu splnění certifikovaného kurzu)?
2. Jaká je prevence dermatitidy u pacientů se zavedeným PICC katétrem?
3. Dle obrazové přílohy, máte přímo zkušenost s ošetřováním či asistencí PICC katétrů?
4. Kde budete edukační leták distribuovat?
5. Uvažujete výsledky tohoto šetření dále publikovat?
Studentka odpovídala na otázky vedoucího, oponenta bakalářské práce a zkušební komise orientovaně a sebevědomě a prokázala výborný přehled vzhledem k tématu práce.
Komise SZZ navrhuje ocenění studentky za zpracování BP s ohledem na přínos práce pro klinickou praxi.