Cílem této práce je upozornit na zkreslený pohled člověka na svět. Jsme obklopeni filtry, které nás drží v určité vzdálenosti od reality, ať už se jedná o filtry na fotografiích nebo o filtry v médiích. Zvolený problém jsem promítla do instalací, které jsou sestaveny z několika desek plochého skla, kari sítí, zrcadel, zářivek a sloupů. Každá z instalací reaguje na pocity, které jsem zažívala v průběhu karantény. Ať už se jedná o hru optiky a několika-násobného odrazu, který může nastiňovat uzavření, stereotyp a zároveň jisté opakování informací nebo instalace s použitím kari sítí, která dává určitý pocit uvěznění, ale taky pocit jasného řádu a systému. Instalace mají upozornit na přítomnost filtrů v každodenním živo-tě. Zároveň poukazuje, jak je těžké v dnešní době vidět surovost a pravdivost jak informací, tak věcí, které nás obklopují.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to draw attention to the person's distorted view on the world. We are surrounded by filters that keep us away from reality at a certain distance, whether those filters are in photos or in the media. I projected this matter into installations which are compiled from several flat glass plates, wire mesh, mirrors, fluorescent lamps and poles. Each of the installations reflect my feelings during the quarantine period. Whether it is a game of optics and multiple reflection which can outline a feeling of closure, stereotype, and certain repetition of information, all at the same time, or by using the wire mesh, which represents a specific feeling of imprisonment but also gives a sense of rules and order. The-se installations are intended to point out the presence of filters in day-to-day life. Simulta-neously it points out how difficult is to recognize the brutality and honesty of both the in-formation and all the things that surround us.
Klíčová slova
filtry, ploché sklo, informace, média, realita
Klíčová slova v angličtině
filters, flat glass, information, media, reality
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je upozornit na zkreslený pohled člověka na svět. Jsme obklopeni filtry, které nás drží v určité vzdálenosti od reality, ať už se jedná o filtry na fotografiích nebo o filtry v médiích. Zvolený problém jsem promítla do instalací, které jsou sestaveny z několika desek plochého skla, kari sítí, zrcadel, zářivek a sloupů. Každá z instalací reaguje na pocity, které jsem zažívala v průběhu karantény. Ať už se jedná o hru optiky a několika-násobného odrazu, který může nastiňovat uzavření, stereotyp a zároveň jisté opakování informací nebo instalace s použitím kari sítí, která dává určitý pocit uvěznění, ale taky pocit jasného řádu a systému. Instalace mají upozornit na přítomnost filtrů v každodenním živo-tě. Zároveň poukazuje, jak je těžké v dnešní době vidět surovost a pravdivost jak informací, tak věcí, které nás obklopují.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to draw attention to the person's distorted view on the world. We are surrounded by filters that keep us away from reality at a certain distance, whether those filters are in photos or in the media. I projected this matter into installations which are compiled from several flat glass plates, wire mesh, mirrors, fluorescent lamps and poles. Each of the installations reflect my feelings during the quarantine period. Whether it is a game of optics and multiple reflection which can outline a feeling of closure, stereotype, and certain repetition of information, all at the same time, or by using the wire mesh, which represents a specific feeling of imprisonment but also gives a sense of rules and order. The-se installations are intended to point out the presence of filters in day-to-day life. Simulta-neously it points out how difficult is to recognize the brutality and honesty of both the in-formation and all the things that surround us.
Klíčová slova
filtry, ploché sklo, informace, média, realita
Klíčová slova v angličtině
filters, flat glass, information, media, reality
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce 2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie 3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu 4. Fotodokumentace 5. Obeznámení s použitou technologií 6. Realizace v materiálu
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce 2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie 3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu 4. Fotodokumentace 5. Obeznámení s použitou technologií 6. Realizace v materiálu
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2001. ISBN 80-7106-449-1.
CHALUMEAU, J. L.: Přehled teorií umění, Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
HEARTNEY, Eleanor. Art and Today. London: Phadion, 2008. ISBN 978-0-7148-45142.
KIRSCH, Roland (ed.): Historie sklářské výroby v českých zemích II/1, 2. Praha: Academia, 2003. ISBN 8020010696.
KLASOVÁ, Milena. Libenský a Brychtová. Praha: Gallery, 2002. ISBN 80-86010-54-6.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: VŠUP, 2009. ISBN 978-8086863283.
LANGHAMER, A. Sklo a světlo-150 let sklářské školy v Kamenickém Šenově: 1856-2006. ISBN 80-7101-058-8.
LANGHAMER, A. Legenda o českém skle. Tigris, 2000. ISBN 80-86062-02-3.
MILLER, Judith, LIEBE, Frankie, HILL, Mark. Sklo 20. století, Bratislava: NOXI 2005 ISBN 80-89-179-21-5.
PETROVÁ, Sylva. České sklo. Gallery, 2001. ISBN 80-86010-44-9.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1.-11. díl. Praha: Knižní klub: Balios, 1998.
RAIMANOVÁ, Ivona. V prostoru 2000, Generace 1989-2009, Liberec: Spacium, 2009. ISBN 9788025457511.
RAIMANOVÁ, Ivona. Socha a město Liberec 1969. Liberec: Spacium, 2008. ISBN 978-80-87213-00-1.
RICKE, Helmut. Czech Glass 1945-1980/Design in an Age of Adversity, Stuttgart: Arnoldsche Verlagsanstalt, 2008. ISBN 978-3-89790-217-6.
RUHRNBERG, Karl. Umění 20. století. Köln: Tachen GmbH, 2000. ISBN 80-7209-521-8.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Časopisy-Art and Antiques, Neues Glass, Keramika a sklo, Atelier
Seznam doporučené literatury
ALAN, Josef: Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2001. ISBN 80-7106-449-1.
CHALUMEAU, J. L.: Přehled teorií umění, Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
HEARTNEY, Eleanor. Art and Today. London: Phadion, 2008. ISBN 978-0-7148-45142.
KIRSCH, Roland (ed.): Historie sklářské výroby v českých zemích II/1, 2. Praha: Academia, 2003. ISBN 8020010696.
KLASOVÁ, Milena. Libenský a Brychtová. Praha: Gallery, 2002. ISBN 80-86010-54-6.
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: VŠUP, 2009. ISBN 978-8086863283.
LANGHAMER, A. Sklo a světlo-150 let sklářské školy v Kamenickém Šenově: 1856-2006. ISBN 80-7101-058-8.
LANGHAMER, A. Legenda o českém skle. Tigris, 2000. ISBN 80-86062-02-3.
MILLER, Judith, LIEBE, Frankie, HILL, Mark. Sklo 20. století, Bratislava: NOXI 2005 ISBN 80-89-179-21-5.
PETROVÁ, Sylva. České sklo. Gallery, 2001. ISBN 80-86010-44-9.
PIJOAN, J. Dějiny umění 1.-11. díl. Praha: Knižní klub: Balios, 1998.
RAIMANOVÁ, Ivona. V prostoru 2000, Generace 1989-2009, Liberec: Spacium, 2009. ISBN 9788025457511.
RAIMANOVÁ, Ivona. Socha a město Liberec 1969. Liberec: Spacium, 2008. ISBN 978-80-87213-00-1.
RICKE, Helmut. Czech Glass 1945-1980/Design in an Age of Adversity, Stuttgart: Arnoldsche Verlagsanstalt, 2008. ISBN 978-3-89790-217-6.
RUHRNBERG, Karl. Umění 20. století. Köln: Tachen GmbH, 2000. ISBN 80-7209-521-8.
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
Časopisy-Art and Antiques, Neues Glass, Keramika a sklo, Atelier
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci - její koncept, instalaci a formu a vyjádřila se k otázkám oponenta.
Patrik Illo se zeptal na měřítko a proporce práce. Otázku doplnil o formu instalace - použití sloupu.
Autorka vysvětlila měřítko zcela uspokojicvě. Neuměla formulovat její pocity.
Jakub Berdych připomněl důraz na kvalitu a okomentoval kvantitu práce, která spíše uškodila vyznění myšlenky. Studentka mu dalal za pravdu s vysvětlením, že chtěla využít prostoru, který se jí nabízel.