Tato bakalářská práce se zabývá vnímáním audiovizuálního obsahu lidmi se sluchový postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny a vysvětleny pojmy z oboru marketingových komunikací s důrazem na reklamu a reklamní modely. Druhou rovinou teoretické části jsou základní pojmy ze světa lidí se sluchovým postižením. Praktická část práce pracuje s pojmem audiovizuální obsah v prostoru sociálních sítí a televize, dále se zde nachází popis konkrétních bariér v dorozumívání. Součástí bakalářské práce je vlastní kvalitativní výzkum sestávající ze dvou skupin participantů. Jedna skupina participantů je neslyšící, ta druhá zastupuje běžně slyšící komunitu lidí. U dotazovaných z obou skupin bylo zjišťováno pochopení reklamních videí bez titulků a poté těchto videí s titulky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the perception of audiovisual content by deaf people. The theoretical part of the thesis introduces and explains terms from the field of marketing communications with emphasis on advertisement and advertising models. The second level of the theoretical part focuses on elementary terms in the world of people with hearing impairment. The practical part of the work operates with the term audiovisual content in social networks and television advertising, there is also a description of specific barriers in communication with deaf people. Next part of the bachelor thesis is also qualitative research consisting of two groups of participants. One group of participants is deaf, the other group represents a normally hearing community of people. The respondents from both groups were given two sets of advertising videos - without captions and then with captions, in order to assess understanding of these videos.
Klíčová slova
neslyšící, sluchové postižení, typy sluchového postižení, bariéry v dorozumívání, odezírání, titulky, audiovizuální obsah, reklama, reklamní modely, reklama na sociálních sítích, televizní reklama
Klíčová slova v angličtině
: deaf people, hearing impairment, types of hearing impairment, barriers of communication with deaf people, lip reading, subtitles, audiovisual content, advertising, advertising models, advertising on social networks, television advertising
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vnímáním audiovizuálního obsahu lidmi se sluchový postižením. V teoretické části práce jsou uvedeny a vysvětleny pojmy z oboru marketingových komunikací s důrazem na reklamu a reklamní modely. Druhou rovinou teoretické části jsou základní pojmy ze světa lidí se sluchovým postižením. Praktická část práce pracuje s pojmem audiovizuální obsah v prostoru sociálních sítí a televize, dále se zde nachází popis konkrétních bariér v dorozumívání. Součástí bakalářské práce je vlastní kvalitativní výzkum sestávající ze dvou skupin participantů. Jedna skupina participantů je neslyšící, ta druhá zastupuje běžně slyšící komunitu lidí. U dotazovaných z obou skupin bylo zjišťováno pochopení reklamních videí bez titulků a poté těchto videí s titulky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the perception of audiovisual content by deaf people. The theoretical part of the thesis introduces and explains terms from the field of marketing communications with emphasis on advertisement and advertising models. The second level of the theoretical part focuses on elementary terms in the world of people with hearing impairment. The practical part of the work operates with the term audiovisual content in social networks and television advertising, there is also a description of specific barriers in communication with deaf people. Next part of the bachelor thesis is also qualitative research consisting of two groups of participants. One group of participants is deaf, the other group represents a normally hearing community of people. The respondents from both groups were given two sets of advertising videos - without captions and then with captions, in order to assess understanding of these videos.
Klíčová slova
neslyšící, sluchové postižení, typy sluchového postižení, bariéry v dorozumívání, odezírání, titulky, audiovizuální obsah, reklama, reklamní modely, reklama na sociálních sítích, televizní reklama
Klíčová slova v angličtině
: deaf people, hearing impairment, types of hearing impairment, barriers of communication with deaf people, lip reading, subtitles, audiovisual content, advertising, advertising models, advertising on social networks, television advertising
Zásady pro vypracování
Zpracujte souborný kritický přehled současného stavu vnímání marketingových komunikací osobami se sluchovým postižením. Následně pak detailněji rozpracujte a analyzujte vnímání a možné bariéry u audiovizuálního obsahu.
Zpracujte cíl výzkumu, výzkumné otázky a metody výzkumu, charakterizujte způsob získávání participantů pro výzkum. Zdůvodněte výběr participantů jako zástupců cílové skupiny pro naplnění cíle práce. Zdůvodněte výběr metod výzkumu z pohledu dosažení cíle bakalářské práce.
Proveďte výzkum v souladu se stanovenou metodikou. Analyzujte a popište výsledky výzkumu a jejich dopady pro splnění cíle práce, kterým je poznání bariér v pochopení videoreklamy u sluchově postižených osob. Zodpovězte výzkumné otázky. Uveďte limitující faktory výzkumu.
Na základě výsledků výzkumu navrhněte možnosti, jak zlepšit pochopení videoukázek po zohlednění handicapu participantů. Analyzujte přínos a dopady vašeho návrhu dalšího řešení. Popište omezení, která vám zabránila dosáhnout cíle a splnit účel projektu.
Zásady pro vypracování
Zpracujte souborný kritický přehled současného stavu vnímání marketingových komunikací osobami se sluchovým postižením. Následně pak detailněji rozpracujte a analyzujte vnímání a možné bariéry u audiovizuálního obsahu.
Zpracujte cíl výzkumu, výzkumné otázky a metody výzkumu, charakterizujte způsob získávání participantů pro výzkum. Zdůvodněte výběr participantů jako zástupců cílové skupiny pro naplnění cíle práce. Zdůvodněte výběr metod výzkumu z pohledu dosažení cíle bakalářské práce.
Proveďte výzkum v souladu se stanovenou metodikou. Analyzujte a popište výsledky výzkumu a jejich dopady pro splnění cíle práce, kterým je poznání bariér v pochopení videoreklamy u sluchově postižených osob. Zodpovězte výzkumné otázky. Uveďte limitující faktory výzkumu.
Na základě výsledků výzkumu navrhněte možnosti, jak zlepšit pochopení videoukázek po zohlednění handicapu participantů. Analyzujte přínos a dopady vašeho návrhu dalšího řešení. Popište omezení, která vám zabránila dosáhnout cíle a splnit účel projektu.
Seznam doporučené literatury
HRUBÝ, Jaroslav, 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-7216-075-3.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK, 2012. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4354-7.
MACUROVÁ, Alena a Radka ZBOŘILOVÁ, 2018. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3412-8.
SKÁKALOVÁ, Tereza, 2016. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-628-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ, 2018. Reklama: jak dělat reklamu. 4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5865-7.
Seznam doporučené literatury
HRUBÝ, Jaroslav, 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-7216-075-3.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK, 2012. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4354-7.
MACUROVÁ, Alena a Radka ZBOŘILOVÁ, 2018. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3412-8.
SKÁKALOVÁ, Tereza, 2016. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-628-5.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ, 2018. Reklama: jak dělat reklamu. 4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5865-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (Mgr. Jermakov, oponent):
Využívají se technologie pro převod řeči do textu v reálném čase?
Existují příklady komerčních firem, které svou marketingovou komunikaci dlouhodobě a cíleně koncipují tak, aby byla srozumitelná i neslyšícím?
Jaké by mohly být možnosti využití moderních technologií (rozšířená realita, rozpoznávání obrazu apod.) pro zlepšení kvality života neslyšících?
Studentka plně odpověděla na položené otázky.