Tato diplomová práce se zabývá vstupem vybraných zástupců generace Z na český trh práce a také jejich očekáváními od uplatňování se na tuzemském pracovním trhu. Práce se nejdříve zaměřuje na obecnou charakteristiku zástupců generace Z, dále na přístup této generace k pracovnímu životu a poté práce pokračuje kvantitativním výzkumem, tedy dotazníkovým šetřením, jež byl stěžejním nástrojem pro získání informací o vybraných představitelích generace Z a jejich očekáváních na trhu práce v České republice. Závěrečná část práce přináší návrhy řešení pro tuto problematiku, tedy pro podniky, které se mohou potýkat s komplikacemi při cílení na velmi specifické zástupce generace Z se záměrem získat je jako své zaměstnance.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a specific representatives of generation Z who currently enter the Czech labour market and also with their expectations of that market. First of all, the thesis focuses on a general characteristic of the generation Z. Later on, the thesis focuses on the approach of generation Z to working life. The next part of the thesis performs a quantitative research, more precisely a questionnaire survey, that was a key tool for collecting the datas of specific representatives of generation Z and their expectations of the Czech labour market. Finally, the thesis demonstrates suggestions and possible solutions for companies which might have a hard time dealing with hiring of the very specific representatives of the generation Z.
Klíčová slova
generace Z, generace, trh práce, očekávání, Česká republika, práce, respondenti, výzkum
Klíčová slova v angličtině
generation Z, generation, labour market, expectations, the Czech republic, job, respondents, research
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá vstupem vybraných zástupců generace Z na český trh práce a také jejich očekáváními od uplatňování se na tuzemském pracovním trhu. Práce se nejdříve zaměřuje na obecnou charakteristiku zástupců generace Z, dále na přístup této generace k pracovnímu životu a poté práce pokračuje kvantitativním výzkumem, tedy dotazníkovým šetřením, jež byl stěžejním nástrojem pro získání informací o vybraných představitelích generace Z a jejich očekáváních na trhu práce v České republice. Závěrečná část práce přináší návrhy řešení pro tuto problematiku, tedy pro podniky, které se mohou potýkat s komplikacemi při cílení na velmi specifické zástupce generace Z se záměrem získat je jako své zaměstnance.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a specific representatives of generation Z who currently enter the Czech labour market and also with their expectations of that market. First of all, the thesis focuses on a general characteristic of the generation Z. Later on, the thesis focuses on the approach of generation Z to working life. The next part of the thesis performs a quantitative research, more precisely a questionnaire survey, that was a key tool for collecting the datas of specific representatives of generation Z and their expectations of the Czech labour market. Finally, the thesis demonstrates suggestions and possible solutions for companies which might have a hard time dealing with hiring of the very specific representatives of the generation Z.
Klíčová slova
generace Z, generace, trh práce, očekávání, Česká republika, práce, respondenti, výzkum
Klíčová slova v angličtině
generation Z, generation, labour market, expectations, the Czech republic, job, respondents, research
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši a teoretická východiska týkající se motivačních faktorů zaměstnanců se zaměřením na generaci Z a jejich očekávání na trhu práce.
2. Definujte hlavní cíl, stanovte výzkumné otázky a zvolte vhodné metody práce.
3. Proveďte primární výzkum mezi vybranými zástupci generace Z metodou dotazníkového šetření.
4. Vyhodnoťte výsledky výzkumu, zodpovězte výzkumné otázky a formulujte relevantní závěry pro projektovou část práce.
5. Na základě výsledků výzkumu navrhněte projekt zaměřený na motivaci zástupců generace Z v zaměstnání.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte literární rešerši a teoretická východiska týkající se motivačních faktorů zaměstnanců se zaměřením na generaci Z a jejich očekávání na trhu práce.
2. Definujte hlavní cíl, stanovte výzkumné otázky a zvolte vhodné metody práce.
3. Proveďte primární výzkum mezi vybranými zástupci generace Z metodou dotazníkového šetření.
4. Vyhodnoťte výsledky výzkumu, zodpovězte výzkumné otázky a formulujte relevantní závěry pro projektovou část práce.
5. Na základě výsledků výzkumu navrhněte projekt zaměřený na motivaci zástupců generace Z v zaměstnání.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jiří, ČOPÍKOVÁ, Andrea, HORVÁTHOVÁ Petra, 2016. Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press. ISBN 9788072614301
BROŽOVÁ, Dagmar, 2018. Kapitoly z moderní ekonomie trhů práce. Praha: C. H. Beck. ISBN 9788074007194
KOLMAN, Luděk, 2012. Motivace, produktivita a způsob života. Praha: Linde. ISBN 9788072018925.
KOULOPOULOS, Thomas, KELDSEN, Dan, 2014. The Gen Z Effect. New York: Routledge. ISBN 978-1-62956-031-1
VEČERNÍK, Jiří, 2016. Práce, hodnoty, blahobyt: české reálie v evropském kontextu. Praha: Sociologický ústav AV ČR. ISBN 9788073302955
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jiří, ČOPÍKOVÁ, Andrea, HORVÁTHOVÁ Petra, 2016. Řízení lidských zdrojů: nové trendy. Praha: Management Press. ISBN 9788072614301
BROŽOVÁ, Dagmar, 2018. Kapitoly z moderní ekonomie trhů práce. Praha: C. H. Beck. ISBN 9788074007194
KOLMAN, Luděk, 2012. Motivace, produktivita a způsob života. Praha: Linde. ISBN 9788072018925.
KOULOPOULOS, Thomas, KELDSEN, Dan, 2014. The Gen Z Effect. New York: Routledge. ISBN 978-1-62956-031-1
VEČERNÍK, Jiří, 2016. Práce, hodnoty, blahobyt: české reálie v evropském kontextu. Praha: Sociologický ústav AV ČR. ISBN 9788073302955
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
Vedoucí práce (doc. Weberová) ve svém posudku uvedla tyto otázky:
1.Na str. 53 uvádzate, že 167 z celkovo 260 respondentov sa plánuje v budúcnosti zamestnať vo firme, pričom len 42 respondentov plánuje podnikať. Čo z toho vyplýva pre Českú republiku v zmysle vládnych opatrení a legislatívy?
2.Kto z respondentov uviedol faktor finančné zabezpečenie na prvom mieste (str. 54 - 55) - z hľadiska rodovej príslušnosti a plánovaného zamestnania?
3.K obhajobe si prosím pripravte jeden zo svojich návrhov prezentovaných v projektovej časti práce a predstavte ho stručne vo forme projektu.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (dr. Šikl Burešová, oponent):
1.V teoretické části práci zmiňujete, že generace Z má na výběr mnoho možností, jak získávat informace - z online světa, podcastů, nebo při sledování televize, kdy si zároveň listují v chytrých telefonech. Myslíte si, že tato informační bohatost u generace Z povede k jejím větším a hlubším znalostem světa? Vaše stanovisko prosím zdůvodněte.
2.Ve své práci zmiňujete, že jeden z trendů generace Z je přání v budoucnu podnikat, tedy "být vlastním pánem". Dokázala byste navrhnout, jakým způsobem by mohla fungovat spolupráce generace Z - podnikatelů a nadnárodních korporací, které stojí o zaměstnance? Našla byste nějaké teoretické řešení?
3.Vidíte nějaká konkrétní úskalí realizace Vašich návrhů v praxi? Co bude z Vašeho pohledu pro zaměstnavatele nejobtížnější?
Studentka plně odpověděla na položené otázky.