Práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání dětí v základních školách. Teoretická část práce se úvodem zabývá inkluzí obsaženou v literatuře, základními pojmy spojenými s fenoménem inkluze a v závěru se detailně věnuje dělení jednotlivých druhů znevýhodnění, s kterými se inkluzivní žáci potýkají v rámci vzdělávání na základní škole.
Praktická část bakalářské práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, kde pět respondentů - rodičů dětí se znevýhodněním, sděluje svůj osobní pohled na fungování inkluze v základních školách v okrese Vyškov. Výsledkem šetření je analýza pěti rozhovorů, zaměřených na otázky ohledně průběhu inkluze v základní škole, přínosech a nedostatcích v rámci inkluzivního vzdělávání a osobních zkušenostech rodičů znevýhodněných dětí.
Anotace v angličtině
The work focuses on the topic of inclusive education of children from primary schools. The theoretical part of the work with its introduction deals with inclusion contained in literature and basic terms related to the phenomenon of inclusion and - at the conclusion - it pursues in more detail the classification of the individual types of disadvantage which inclusive pupils struggle with during education at primary schools.
The practical part of the Bachelor thesis embraces a qualitative research survey in which five respondents - parents of children with a disadvantage - share their personal points of view on the running of inclusion at Vyškov District primary schools. The result of the survey is an analysis of five conversations focused on questions related to the course of inclusion in a primary school, the assets and shortcomings of inclusive education and personal experience of parents of disadvantaged children.
Klíčová slova
Inkluze, základní škola, vzdělávání, znevýhodnění, pedagog
Práce je zaměřena na problematiku inkluzivního vzdělávání dětí v základních školách. Teoretická část práce se úvodem zabývá inkluzí obsaženou v literatuře, základními pojmy spojenými s fenoménem inkluze a v závěru se detailně věnuje dělení jednotlivých druhů znevýhodnění, s kterými se inkluzivní žáci potýkají v rámci vzdělávání na základní škole.
Praktická část bakalářské práce obsahuje kvalitativní výzkumné šetření, kde pět respondentů - rodičů dětí se znevýhodněním, sděluje svůj osobní pohled na fungování inkluze v základních školách v okrese Vyškov. Výsledkem šetření je analýza pěti rozhovorů, zaměřených na otázky ohledně průběhu inkluze v základní škole, přínosech a nedostatcích v rámci inkluzivního vzdělávání a osobních zkušenostech rodičů znevýhodněných dětí.
Anotace v angličtině
The work focuses on the topic of inclusive education of children from primary schools. The theoretical part of the work with its introduction deals with inclusion contained in literature and basic terms related to the phenomenon of inclusion and - at the conclusion - it pursues in more detail the classification of the individual types of disadvantage which inclusive pupils struggle with during education at primary schools.
The practical part of the Bachelor thesis embraces a qualitative research survey in which five respondents - parents of children with a disadvantage - share their personal points of view on the running of inclusion at Vyškov District primary schools. The result of the survey is an analysis of five conversations focused on questions related to the course of inclusion in a primary school, the assets and shortcomings of inclusive education and personal experience of parents of disadvantaged children.
Klíčová slova
Inkluze, základní škola, vzdělávání, znevýhodnění, pedagog
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, vzdělávání na základních školách a problematiky vzdělávání národnostních menšin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze, vzdělávání na základních školách a problematiky vzdělávání národnostních menšin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
BRADLEY, Jana. A co já s tím?: integrace, nebo desegregace?: speciálně pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-280-7.
JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
BRADLEY, Jana. A co já s tím?: integrace, nebo desegregace?: speciálně pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-280-7.
JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce. Prezentovala hlavní cíle práce, její metodologii. Představila nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
dr. Skarupská upozornila na nevhodnost formulace tématu bakalářské práce.
dr. Skarupská uvádí, že studentka nedefinuje přesně základní pojmy.
dr. Hrnčiříková komentovala nevhodně formulované cíle praktické části práce. Studentka jimi predikuje výsledky výzkumného šetření.
dr. Skarupská uvádí, že i přes hodnocení uvedené v posudcích, je bakalářská práce na úrovni hodnocení E-F. Teoretická část práce je nedostatečně citovaná, je na hranici plagiátorství. Studentka nepracuje s legislativou a vyhláškou, jež je významná pro dané téma bakalářské práce. Není zdůvodněn výběr cílové skupiny v teoretické části práce.
dr. Včelařová upozorňuje na to, že závěrečná práce nedosahuje kvalit kladené na tento typ práce.
dr. Skarupská upozorňuje na nedostatečné metodologické postupy v praktické části práce.