Bakalářská práce se zabývá stárnutím a přípravou na stáří z pohledu studentů sociální pedagogiky. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První kapitola se zaměřuje na biologické, psychické a sociekonomické změny procesu stárnutí. Dále na koncept úspěšného stárnutí a dělení stáří. Další kapitolou je téma ageismus. Navazuje příprava na stáří, kde je zahrnuto několik oblastí. Praktická část se zaměřuje na analýzu názorů studentů sociální pedagogiky na stárnutí a přípravu na stáří. Výzkum je kvantitativně orientován a data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký mají názor studenti sociální pedagogiky na stárnutí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with aging and preparation for old age from the perspective of students of social pedagogy. The theoretical part is divided into three main chapters. The first chapter focuses on biological, psychological and socioeconomic changes in the aging process. Furthermore, the concept of successful aging and the division of old age. The next chapter is the topic of ageism. This is followed by preparation for old age, where several areas are included. The practical part focuses on the analysis of the views of students of social pedagogy on aging and preparation for old age. The research is quantitatively oriented and the data were obtained through a questionnaire survey. The main goal of the bachelor thesis was to find out what the opinion of social pedagogy students on aging.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, příprava na stáří, studenti sociální pedagogiky, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Ageing, age, preparation for old age, students of social pedagogy, quantitative research
Rozsah průvodní práce
69 s., dotazník 8 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá stárnutím a přípravou na stáří z pohledu studentů sociální pedagogiky. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První kapitola se zaměřuje na biologické, psychické a sociekonomické změny procesu stárnutí. Dále na koncept úspěšného stárnutí a dělení stáří. Další kapitolou je téma ageismus. Navazuje příprava na stáří, kde je zahrnuto několik oblastí. Praktická část se zaměřuje na analýzu názorů studentů sociální pedagogiky na stárnutí a přípravu na stáří. Výzkum je kvantitativně orientován a data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký mají názor studenti sociální pedagogiky na stárnutí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with aging and preparation for old age from the perspective of students of social pedagogy. The theoretical part is divided into three main chapters. The first chapter focuses on biological, psychological and socioeconomic changes in the aging process. Furthermore, the concept of successful aging and the division of old age. The next chapter is the topic of ageism. This is followed by preparation for old age, where several areas are included. The practical part focuses on the analysis of the views of students of social pedagogy on aging and preparation for old age. The research is quantitatively oriented and the data were obtained through a questionnaire survey. The main goal of the bachelor thesis was to find out what the opinion of social pedagogy students on aging.
Klíčová slova
Stárnutí, stáří, příprava na stáří, studenti sociální pedagogiky, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Ageing, age, preparation for old age, students of social pedagogy, quantitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stárnutí, přípravy na stáří a životního stylu seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stárnutí, přípravy na stáří a životního stylu seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011, 168 s. ISBN 978-80-246-1997-2.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 8071782742.
ŠRAMO, Ján. Příprava na stáří. Praha: Občanské sdružení Melius, 2012, 191 s. ISBN 978-80-87638-00-2.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010, 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
ONDRUŠOVÁ, Jiřina. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011, 168 s. ISBN 978-80-246-1997-2.
STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 8071782742.
ŠRAMO, Ján. Příprava na stáří. Praha: Občanské sdružení Melius, 2012, 191 s. ISBN 978-80-87638-00-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska teoretické části práce. Studentka představila výzkumné cíle a výzkumné otázky, uvedla také výběr výzkumného souboru. Dále popisovala kvantitativní výzkum a zaměřila se na výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na některé závěry a na význam položek a na přípravu na stáří. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Položky a výsledky byly spíše povrchové, zároveň studentka mohla více propracovat dotazník a jednotlivé položky.