Tématem bakalářské práce je vzdělávání seniorů na Univerzitě třetího věku Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Teoretická část práce pojednává o tématu stáří a stárnutí, popisuje problematiku vzdělávání seniorů a úkol geragoga. Práce se dále zabývá historií univerzit třetího věku a v neposlední řadě motivací ve vzdělávání. V empirické části práce je vyhotoven kvalitativní výzkum, který probíhal pomocí rozhovorů se studenty U3V. Cílem praktické části bylo zjištění proměn motivačních faktorů u studujících v čase.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the education of pensioners at the University of the Third Age at Tomas Bata University in Zlín. The theoretical part of the thesis deals with the topic of old age and aging, describes the issue of education of pensioners and the task of the geragogue. The work also deals with the history of universities of the third age and, last but not least, motivation in education. In the empirical part of the work, a qualitative research is made, which took place through interviews with U3V students. The aim of the practical part was to determine the changes in motivational factors in students over time.
Klíčová slova
Ageismus, funkční věk, stáří, stárnutí, senior, třetí věk, univerzita třetího věku, gerontolo-gie, gerontagogika, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Ageism, functional age, old age, aging, senior, third age, University of the Third age, ger-ontology, gerontagogy, older people education, lifelong learning.
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je vzdělávání seniorů na Univerzitě třetího věku Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Teoretická část práce pojednává o tématu stáří a stárnutí, popisuje problematiku vzdělávání seniorů a úkol geragoga. Práce se dále zabývá historií univerzit třetího věku a v neposlední řadě motivací ve vzdělávání. V empirické části práce je vyhotoven kvalitativní výzkum, který probíhal pomocí rozhovorů se studenty U3V. Cílem praktické části bylo zjištění proměn motivačních faktorů u studujících v čase.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the education of pensioners at the University of the Third Age at Tomas Bata University in Zlín. The theoretical part of the thesis deals with the topic of old age and aging, describes the issue of education of pensioners and the task of the geragogue. The work also deals with the history of universities of the third age and, last but not least, motivation in education. In the empirical part of the work, a qualitative research is made, which took place through interviews with U3V students. The aim of the practical part was to determine the changes in motivational factors in students over time.
Klíčová slova
Ageismus, funkční věk, stáří, stárnutí, senior, třetí věk, univerzita třetího věku, gerontolo-gie, gerontagogika, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Ageism, functional age, old age, aging, senior, third age, University of the Third age, ger-ontology, gerontagogy, older people education, lifelong learning.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, motivace a studia na univerzitě třetího věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace formou kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů s vybraným vzorkem posluchačů na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, motivace a studia na univerzitě třetího věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace formou kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů s vybraným vzorkem posluchačů na Univerzitě třetího věku na UTB ve Zlíně.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 136 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČÍŽKOVÁ, Jitka a kol. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: UniverzitaPalackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0629-2.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. 1. vyd. Praha: UJAK, 2002. 207 s. ISBN 80-244-0394-3.
PALÁN, Zdeněk a LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose. Komenského, 2008. 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Základy andragogiky. 1. vyd. Bratislava: Gerlach print, 2005. 120 s. ISBN 80-89142-05-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Rabušic, Ladislav. Učíme se po celý život. 1. vyd. Brno: MU, 2009. 340 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 136 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČÍŽKOVÁ, Jitka a kol. Přehled vývojové psychologie. 2. vyd. Olomouc: UniverzitaPalackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0629-2.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. 1. vyd. Praha: UJAK, 2002. 207 s. ISBN 80-244-0394-3.
PALÁN, Zdeněk a LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose. Komenského, 2008. 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Základy andragogiky. 1. vyd. Bratislava: Gerlach print, 2005. 120 s. ISBN 80-89142-05-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Rabušic, Ladislav. Učíme se po celý život. 1. vyd. Brno: MU, 2009. 340 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně zmínila teoretická východiska práce. Následně představila metodologický postup, poté podrobněji komisi seznamovala s významnými výzkumnými zjištěními. Pečlivě odpovídala na dílčí výzkumné otázky a výsledky interpretovala v souvislosti s andragogickou praxí. Zmiňovala motivační a demotivační faktory v rámci vzdělávání seniorů na U3V. Byly zmíněny silné a slabé stránky práce. Přítomná oponentka práce upozornila na úskalí kvantifikace kvalitativních dat. Studentka se vyjádříla k termínu "seniorní" složka. Komise ocenila věcnou obhajobu studentky.