Tématem této diplomové práce jsou prvky zážitkové pedagogiky ve školních družinách v Jihomoravském kraji a kraji Vysočina. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá pojmy zážitková pedagogika, školní družina a školní věk. Výzkumná část této práce je věnována kvantitativnímu výzkumu, ve kterém jsme využili dotazníkového šetření a jehož cílem bylo zjistit, zda a jak je ve školních družinách v Jihomoravském kraji a kraji Vysočina využívána zážitková pedagogika.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is Elements of Experiential Learning in After-school Clubs in South Moravian Region and Vysocina Region. This diploma thesis consists of theoretical and research parts. The theoretical part occupies with concepts experiential learning, after-school club and school age. The research part of this thesis is devoted to quantitative research. We used questionnaire in this research. The goal of the research part is find out whether and how is experiential learning used in after-school clubs in South Moravian Region and Vysocina Region.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, školní družina, školní věk, vychovatel, prožitek, zážitek, osobnostní rozvoj, skupinová dynamika, reflexe, dramaturgie
Klíčová slova v angličtině
experiential learning, after-school club, school age, educator, experience, personality development, group dynamics, reflection, dramaturgy
Rozsah průvodní práce
110 s. (175 262 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce jsou prvky zážitkové pedagogiky ve školních družinách v Jihomoravském kraji a kraji Vysočina. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá pojmy zážitková pedagogika, školní družina a školní věk. Výzkumná část této práce je věnována kvantitativnímu výzkumu, ve kterém jsme využili dotazníkového šetření a jehož cílem bylo zjistit, zda a jak je ve školních družinách v Jihomoravském kraji a kraji Vysočina využívána zážitková pedagogika.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is Elements of Experiential Learning in After-school Clubs in South Moravian Region and Vysocina Region. This diploma thesis consists of theoretical and research parts. The theoretical part occupies with concepts experiential learning, after-school club and school age. The research part of this thesis is devoted to quantitative research. We used questionnaire in this research. The goal of the research part is find out whether and how is experiential learning used in after-school clubs in South Moravian Region and Vysocina Region.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, školní družina, školní věk, vychovatel, prožitek, zážitek, osobnostní rozvoj, skupinová dynamika, reflexe, dramaturgie
Klíčová slova v angličtině
experiential learning, after-school club, school age, educator, experience, personality development, group dynamics, reflection, dramaturgy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního věku, zážitkové pedagogiky a školních družin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního věku, zážitkové pedagogiky a školních družin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019. Gymnasion. ISBN 978-80-262-1485-4.
KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
Studentka komisi představila teoretická východiska práce. Následně prezentovala metodologický postup výzkumu. Studentka poté komisi seznamovala s nejvýznamnějšími výzkumnými výsledky. Data interpretovala pomocí komentovaných grafů. Věcně výzkum shrnula a podala doporučení do praxe. Upozornila na zařazování prvků zážitkové pedagogiky do činnosti školních družin. Také představila návrhy na další výzkum v této oblasti. Přítomná vedoucí práce ocenila pečlivou práci diplomantky.