Diplomová práce se zabývá resiliencí učitelek v mateřských školách. Teoretická část diplomové práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole vymezujeme pojem resilience, zaměříme se na faktory, které ji ovlivňují a také se zaměříme na stres, který je s resiliencí úzce spojen. Druhá kapitola se zabývá osobností učitele, jeho kompetencemi a psychickými projevy. Ve třetí kapitole se věnujeme pracovní zátěži a všemu s ní spojené. V praktické části se pokusíme zjistit míru resilience u učitelek v běžných mateřských školách a v mateřských školách s integrovanými dětmi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the resilience of teachers in kindergartens. The theoretical part of diploma consists of three chapters. In the first chapter we define the concept of resilience, we focus in the factors that affect it and we also focus in stress, which is closely related to resilience. The second chapter deals with the teacher's personality, his competency and psychological manifestations. In the third chapter we deal with the workload and everything connected with it. In the practical part we will try to find out the degree of resilience of teachers in current kindergartens and in kindergartens with integrated children.
Klíčová slova
resilience, psychická odolnost, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
resilience, psychical hardness, kindergartener
Rozsah průvodní práce
95 s. (151 657 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá resiliencí učitelek v mateřských školách. Teoretická část diplomové práce se skládá ze tří kapitol. V první kapitole vymezujeme pojem resilience, zaměříme se na faktory, které ji ovlivňují a také se zaměříme na stres, který je s resiliencí úzce spojen. Druhá kapitola se zabývá osobností učitele, jeho kompetencemi a psychickými projevy. Ve třetí kapitole se věnujeme pracovní zátěži a všemu s ní spojené. V praktické části se pokusíme zjistit míru resilience u učitelek v běžných mateřských školách a v mateřských školách s integrovanými dětmi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the resilience of teachers in kindergartens. The theoretical part of diploma consists of three chapters. In the first chapter we define the concept of resilience, we focus in the factors that affect it and we also focus in stress, which is closely related to resilience. The second chapter deals with the teacher's personality, his competency and psychological manifestations. In the third chapter we deal with the workload and everything connected with it. In the practical part we will try to find out the degree of resilience of teachers in current kindergartens and in kindergartens with integrated children.
Klíčová slova
resilience, psychická odolnost, učitelka mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
resilience, psychical hardness, kindergartener
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie resilience, osobnosti učitele a předškolního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a jejich možné doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie resilience, osobnosti učitele a předškolního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a jejich možné doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, Claudius. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Překlad Jitka VRÁTILOVÁ. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 9788024753263
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992. Věda do kapsy, sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.
Seznam doporučené literatury
HENNIG, Claudius. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Překlad Jitka VRÁTILOVÁ. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 9788024753263
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992. Věda do kapsy, sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická východiska práce. Stručně popsala metodologický postup, výzkumné otázky, soubor i postup při analýze dat. Následně podrobněji prezentovala významná výzkumná zjištění. Předseda komise se doptával na míru nižší resilience učitelek v MŠ nad 50 let. Studentka své předpoklady krátce vysvětlila. Předseda se doptávala na výzkumný soubor. Studentka uvedla, že respondentkami se staly učitelky v 16-ti MŠ. Zazněly některé výtky z posudků. Zkoušející se doptával na postup vyhodnocení dotazníku.