Diplomová práce se zabývá zkušenostmi obětí syndromu CAN a jejich vlivem na výchovu dětí. Pro bližší seznámení s problematikou je první kapitola věnována rodině, jejím funkcím a současné podobě rodiny. Druhá kapitola je zaměřena na výchovu, výchovné prostředky, rodičovské výchovné styly a na trendy ve výchově dětí. Třetí kapitola přibližuje problematiku transgeneračního přenosu syndromu CAN a jeho forem.
Empirická část práce shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na to, jakým způsobem pohlížejí rodiče, kteří ve svém dětství prošli syndromem CAN na své děti a jaké jsou jejich následné výchovné metody. k realizaci šetření byl zvolen design případové studie, konkrétně mnohopřípadové studie, kde došlo ke komparaci čtyř případů. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými respondenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the experiences of victims of CAN syndrome and it is influence on the upbringing of their children. For a deeper acquaintance with the issue, the first chapter is devoted to the family, its functions and the contemporary form of the family. The second chapter focuses on education, educational resources, parental educational methods and trends in the education of children. The third chapter deals with the issue of transgenerational transmission, CAN syndrome and its forms.
The empirical part of the thesis presents the results of qualitative research focused on how parents who have gone through the CAN syndrome in their childhood look at their children and what are their subsequent educational methods. The survey was carried out using a method of a case study, specifically a multi-case study, comparing four cases. Data collection was performed using semi-structured interviews with individual respondents.
Klíčová slova
transgenerační přenos, syndrom CAN, rodina, výchova, mnohopřípadová studie
Klíčová slova v angličtině
transgenerational transmission, CAN syndrome, family, education, multi-case study
Rozsah průvodní práce
104 s. (179040 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkušenostmi obětí syndromu CAN a jejich vlivem na výchovu dětí. Pro bližší seznámení s problematikou je první kapitola věnována rodině, jejím funkcím a současné podobě rodiny. Druhá kapitola je zaměřena na výchovu, výchovné prostředky, rodičovské výchovné styly a na trendy ve výchově dětí. Třetí kapitola přibližuje problematiku transgeneračního přenosu syndromu CAN a jeho forem.
Empirická část práce shrnuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na to, jakým způsobem pohlížejí rodiče, kteří ve svém dětství prošli syndromem CAN na své děti a jaké jsou jejich následné výchovné metody. k realizaci šetření byl zvolen design případové studie, konkrétně mnohopřípadové studie, kde došlo ke komparaci čtyř případů. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými respondenty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the experiences of victims of CAN syndrome and it is influence on the upbringing of their children. For a deeper acquaintance with the issue, the first chapter is devoted to the family, its functions and the contemporary form of the family. The second chapter focuses on education, educational resources, parental educational methods and trends in the education of children. The third chapter deals with the issue of transgenerational transmission, CAN syndrome and its forms.
The empirical part of the thesis presents the results of qualitative research focused on how parents who have gone through the CAN syndrome in their childhood look at their children and what are their subsequent educational methods. The survey was carried out using a method of a case study, specifically a multi-case study, comparing four cases. Data collection was performed using semi-structured interviews with individual respondents.
Klíčová slova
transgenerační přenos, syndrom CAN, rodina, výchova, mnohopřípadová studie
Klíčová slova v angličtině
transgenerational transmission, CAN syndrome, family, education, multi-case study
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k rodině, výchově dětí a problematice syndromu CAN.
Příprava metodiky výzkumného šetření.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k rodině, výchově dětí a problematice syndromu CAN.
Příprava metodiky výzkumného šetření.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SLANÝ, Jaroslav. Syndrom CAN: (syndrom týraného dítěte). V Ostravě: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2008, ISBN 978-80-7368-474-7.
HOWE, David. Child abuse and neglect: attachment, development, and intervention. Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2005, xvi, ISBN 1-4039-4826-7.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2016, ISBN 978-80-247-5695-0.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-383-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se zaměřžila na teoretickou část práce, stručně popsala její obsah. Následně se zaměřila na zdůvodnění výzkumné strategie, popis obsahu praktické části práce. Dále byly uvedeny výzkumné cíle, výzkumné otázky a způsob výběru výzkumného souboru. Studentka následně přešla k prezentaci výsledků výzkumného souboru. Členové komise se doptávali na formulaci některých výzkumných cílů a otázek. Následně otázky směřovaly ke způsobům interpretace. Dále studentka zodpovídala otázky k obhajobě. Předseda komise se dotazoval na způsob získání respondentů do výzkumného šetření. Studentka dokázala vhodně reagovat. Členové komise ocenili informace, které studentka výzkumem získala.