Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se analýzou spolupráce dětí předškolního věku při řešení problémového úkolu. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a východiska související s uvedeným tématem. Součástí teorie je také koncept učení prostřednictvím "lešení". V empirické části je popsána realizace kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a následných krátkých rozhovorů vedených se zúčastněnými dětmi za účelem získání potřebných dat, které jsou dále analyzovány. V závěru práce jsou poté prezentovány výsledky tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
Master thesis has theoretical-empirical character and deals with the analysis of collaboration between preschool age children while working on a problem task. The theoretical overview introduces the key concepts and background of the study, focusing on implementing scaffoldings in learning. Qualitative research study applies observation as method for collecting data about collaboration between children that is followed with a short interview with children in order to obtain the necessary data for further analyses. The results of our research are concluded at the end of the thesis.
Klíčová slova
koncept "lešení" při spolupráci dětí, problémový úkol
Klíčová slova v angličtině
the concept of "scaffolding" in collaboration between children, problem task
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se analýzou spolupráce dětí předškolního věku při řešení problémového úkolu. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a východiska související s uvedeným tématem. Součástí teorie je také koncept učení prostřednictvím "lešení". V empirické části je popsána realizace kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a následných krátkých rozhovorů vedených se zúčastněnými dětmi za účelem získání potřebných dat, které jsou dále analyzovány. V závěru práce jsou poté prezentovány výsledky tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
Master thesis has theoretical-empirical character and deals with the analysis of collaboration between preschool age children while working on a problem task. The theoretical overview introduces the key concepts and background of the study, focusing on implementing scaffoldings in learning. Qualitative research study applies observation as method for collecting data about collaboration between children that is followed with a short interview with children in order to obtain the necessary data for further analyses. The results of our research are concluded at the end of the thesis.
Klíčová slova
koncept "lešení" při spolupráci dětí, problémový úkol
Klíčová slova v angličtině
the concept of "scaffolding" in collaboration between children, problem task
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci dětí předškolního věku při řešení problémového úkolu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek se zaměřením na koncept učení prostřednictvím "lešení".
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o spolupráci dětí předškolního věku při řešení problémového úkolu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek se zaměřením na koncept učení prostřednictvím "lešení".
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bodrova, E., & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education (Second edition). Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall.
Kasíková, H. (2009). Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis - Vydavateľstvo Trnavskej univerzity.
Robson, S. (2012). Developing thinking and understanding in young children: an introduction for students. London: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Bodrova, E., & Leong, D. J. (2007). Tools of the mind: the Vygotskian approach to early childhood education (Second edition). Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall.
Kasíková, H. (2009). Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS.
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. (2018). Máme hračku, tak co s ní?: od teorie k verifikaci v prostředí mateřské školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Petrová, Z. (2008). Vygotského škola v pedagogike. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis - Vydavateľstvo Trnavskej univerzity.
Robson, S. (2012). Developing thinking and understanding in young children: an introduction for students. London: Routledge.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce konstatovala, že diplomová práce řeší originální problém. Ocenila zejména precizní zpracování dat. Oponentka se vyjádřila k nuancím v teoretické části práce. Ocenila empirickou část práce s akcentem na práci s daty. Vedoucí práce položila otázku týkající se možností podpory schopnosti spolupracovat u dětí předškolního věku. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce orientovala otázku na terminologický vztah mezi kooperativním učením a kooperativním řešením problémového úkolu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Člen komise dr. Pacholík položil otázku týkající se realizovaného pozorování. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.