Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je kvalita vzájemné spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v současné mateřské škole. Vymezuje možnosti přístupů k dětem při vzdělávání v mateřské škole, přičemž se zaměřuje zejména na děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Autorka popisuje práva a povinnosti učitele a asistenta pedagoga v mateřské škole. Stěžejní část bakalářské práce je věnována reciproční komunikaci, působení a vztahům mezi těmito pracovními pozicemi v rámci mateřské školy. Výzkumným nástrojem kvantitativního šetření je zvolen dotazník, výzkumný soubor tvoří učitelé a asistenti pedagoga v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor work is to find out the quality of the cooperation between the teacher and the teaching assistant in a kindergarten of today. The work defines the possibilities of approaches to children educated in the kindergarten and at the same time it focuses on children with special educational needs. The author of this work describes the rights and duties of the teacher and his/her assistant in the kindergarten. The key part of the work is dedicated to the reciprocal communication, action and relationships between these two working positions within the kindergarten. As a research tool for a quantitative survey, a questionnaire was chosen that was administered to teachers and teaching assistants in the kindergarten.
Klíčová slova
dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, učitel mateřské školy, spolupráce, inkluze
Klíčová slova v angličtině
child with special educational needs, teaching assistant, kindergarten teacher, cooperation, inclusion
Rozsah průvodní práce
78 s. (144 296 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je kvalita vzájemné spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v současné mateřské škole. Vymezuje možnosti přístupů k dětem při vzdělávání v mateřské škole, přičemž se zaměřuje zejména na děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Autorka popisuje práva a povinnosti učitele a asistenta pedagoga v mateřské škole. Stěžejní část bakalářské práce je věnována reciproční komunikaci, působení a vztahům mezi těmito pracovními pozicemi v rámci mateřské školy. Výzkumným nástrojem kvantitativního šetření je zvolen dotazník, výzkumný soubor tvoří učitelé a asistenti pedagoga v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor work is to find out the quality of the cooperation between the teacher and the teaching assistant in a kindergarten of today. The work defines the possibilities of approaches to children educated in the kindergarten and at the same time it focuses on children with special educational needs. The author of this work describes the rights and duties of the teacher and his/her assistant in the kindergarten. The key part of the work is dedicated to the reciprocal communication, action and relationships between these two working positions within the kindergarten. As a research tool for a quantitative survey, a questionnaire was chosen that was administered to teachers and teaching assistants in the kindergarten.
Klíčová slova
dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, učitel mateřské školy, spolupráce, inkluze
Klíčová slova v angličtině
child with special educational needs, teaching assistant, kindergarten teacher, cooperation, inclusion
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky inkluzivního vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se spolupráce učitele a asistenta pedagoga v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele a asistenty pedagoga v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky inkluzivního vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek týkajících se spolupráce učitele a asistenta pedagoga v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele a asistenty pedagoga v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Kendíková, J. (2017). Asistent pedagoga. Praha: Raabe.
Palounková, Z., & Joklíková, H. (2017). Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Svobodová, E., & Vítečková, M. et. al. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Teplá, M., Felcmanová, L., & Němec, Z. (2018). Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer.
Zhu, J., Li, H., & Hsieh, W. Y. (2019).Implementing inclusive education in an early childhood setting: A case study of a hong kong kindergarten. Early Child Development and Care,189(2), 207-219.
Seznam doporučené literatury
Kendíková, J. (2017). Asistent pedagoga. Praha: Raabe.
Palounková, Z., & Joklíková, H. (2017). Asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Svobodová, E., & Vítečková, M. et. al. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Teplá, M., Felcmanová, L., & Němec, Z. (2018). Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer.
Zhu, J., Li, H., & Hsieh, W. Y. (2019).Implementing inclusive education in an early childhood setting: A case study of a hong kong kindergarten. Early Child Development and Care,189(2), 207-219.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí se v posudku vyjádřila k vhodnosti výběru tématu a konstatovala dobrou spolupráci se studentkou. Oponentka práce v posudku ocenila náročnost tématu, vyjádřila se k drobným nedostatkům ve výzkumné části práce a položila otázku, na kterou studentka adekvátně neodpověděla. Doc. Wiegerová se vyjádřila k bakalářské práci, konstatovala, že dotazník byl špatně zpracovaný, zmínila nedostatky v teoretické části práci (název kapitoly nekoresponduje s obsahem). Dr. Navrátilová se vyjádřila k problematickému zpracování teoretické části bakalářské práce a k nevhodně položeným otázkám v dotazníku. Dr. Božik uvedl své připomínky k bakalářské práci.