Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností u dětí
v mateřské škole z pohledu učitele. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První, teoretická část, je členěna do tří kapitol. V první kapitole je definován pojem předškolní věk a vývojové složky, které mají vliv na rozvoj komunikačních dovedností. Druhá kapitola se za-bývá pojmem komunikace a také specifiky ve vývoji řeči dítěte v předškolním věku. Poslední, třetí kapitola je obsáhlejší. Popisuje vliv mateřské školy na rozvoj komunikačních dovedností u dětí předškolního věku učiteli mateřských škol, práce učitelů v mateřské škole s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, zařazování vhodných forem výuky a metod pro rozvoj komunikačních dovedností. Praktická část této bakalářské práce se zabývá kvantitativním výzkumem. Prostřednictvím dotazníkového šetření je objasňována důležitost rozvoje komunikačních dovedností z pohledu učitele mateřských škol, jsou zde seřazeny jednotlivé oblasti z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání podle důležitosti učitelek mateřských škol, které nejčastěji využívají při rozvoji komunikačních dovedností. Dále jsou podle důležitosti určovány výukové formy a metody práce, podle důležitosti mapovány činnosti a pomůcky, které se nejvíce osvědčují učitelům mateřských škol v přímé praxi při rozvoji komunikačních dovedností u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on tne development of communication skills of children in kindergarten from the perspective of the teacher. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter defines the preschool age and developmental components that influence the advancement of communication skills. The second chapter deals with the concept of communication and specifics in speech development of preschool children. The last, third chapter describes the influence of kindergartens on the development of communication skills in preschool children from the perspective of kindergarten teachers, the work of kindergarten teachers with the Framework Educational Program for Preschool Education, integration of appropriate forms of teaching and teaching methods development of communication skills. The second, practical part deals with quantitative research. Using a questionnaire survey, we lined up the areas of the Framework Educational Program for Preschool Education, which kindergarten teachers use the most in the development of communication skills. According to their importance, the forms and methods of work, activities and aids that are most suitable for kindergarten teachers in direct practice in the field of development of communication skills in preschool children were determined.
Klíčová slova
Komunikační dovednost, neverbální komunikace, verbální komunikace, jazykové roviny, ontogeneze řeči, kognitivní vývoj, výukové metody, organizační formy výuky, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Communication skills, nonverbal communication, verbal communication, language levels, speech ontogenesis, cognitive Development, teaching methods, organizational forms of education, Framework Educational Program for Preschool Education.
Rozsah průvodní práce
81 s. (121 406 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností u dětí
v mateřské škole z pohledu učitele. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. První, teoretická část, je členěna do tří kapitol. V první kapitole je definován pojem předškolní věk a vývojové složky, které mají vliv na rozvoj komunikačních dovedností. Druhá kapitola se za-bývá pojmem komunikace a také specifiky ve vývoji řeči dítěte v předškolním věku. Poslední, třetí kapitola je obsáhlejší. Popisuje vliv mateřské školy na rozvoj komunikačních dovedností u dětí předškolního věku učiteli mateřských škol, práce učitelů v mateřské škole s Rámcově vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, zařazování vhodných forem výuky a metod pro rozvoj komunikačních dovedností. Praktická část této bakalářské práce se zabývá kvantitativním výzkumem. Prostřednictvím dotazníkového šetření je objasňována důležitost rozvoje komunikačních dovedností z pohledu učitele mateřských škol, jsou zde seřazeny jednotlivé oblasti z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání podle důležitosti učitelek mateřských škol, které nejčastěji využívají při rozvoji komunikačních dovedností. Dále jsou podle důležitosti určovány výukové formy a metody práce, podle důležitosti mapovány činnosti a pomůcky, které se nejvíce osvědčují učitelům mateřských škol v přímé praxi při rozvoji komunikačních dovedností u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on tne development of communication skills of children in kindergarten from the perspective of the teacher. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter defines the preschool age and developmental components that influence the advancement of communication skills. The second chapter deals with the concept of communication and specifics in speech development of preschool children. The last, third chapter describes the influence of kindergartens on the development of communication skills in preschool children from the perspective of kindergarten teachers, the work of kindergarten teachers with the Framework Educational Program for Preschool Education, integration of appropriate forms of teaching and teaching methods development of communication skills. The second, practical part deals with quantitative research. Using a questionnaire survey, we lined up the areas of the Framework Educational Program for Preschool Education, which kindergarten teachers use the most in the development of communication skills. According to their importance, the forms and methods of work, activities and aids that are most suitable for kindergarten teachers in direct practice in the field of development of communication skills in preschool children were determined.
Klíčová slova
Komunikační dovednost, neverbální komunikace, verbální komunikace, jazykové roviny, ontogeneze řeči, kognitivní vývoj, výukové metody, organizační formy výuky, Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Communication skills, nonverbal communication, verbal communication, language levels, speech ontogenesis, cognitive Development, teaching methods, organizational forms of education, Framework Educational Program for Preschool Education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikačních dovednostech dětí předškolního věku.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikačních dovedností dětí
z pohledu učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného cíle.
Realizace výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikačních dovednostech dětí předškolního věku.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek zaměřených na rozvoj komunikačních dovedností dětí
z pohledu učitele mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného cíle.
Realizace výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Farrell, M. (2008). Educating special children: an introduction to provision for pupils with disabilities and disorders. London: Routledge.
Havlínová, M., & Vencálková, E. (Eds.) (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3., aktualiz. vyd.). Praha: Portál.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Kutálková, D. (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem (2., aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Grada.
Lechta, V., & Králiková, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
Vitásková, K. et al. (2015). Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Farrell, M. (2008). Educating special children: an introduction to provision for pupils with disabilities and disorders. London: Routledge.
Havlínová, M., & Vencálková, E. (Eds.) (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3., aktualiz. vyd.). Praha: Portál.
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada.
Kutálková, D. (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem (2., aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Grada.
Lechta, V., & Králiková, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
Vitásková, K. et al. (2015). Vybrané odchylky a narušení komunikační schopnosti se zaměřením na specifika logopedické a surdopedické diagnostiky a intervence. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přílohy volně vložené
přílohy volně ložené 1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické části práce, v rámci které zmínila určité nedostatky, dále uvedla, že empirická část práce mohla být propracovanější. Oponent v posudku uvedl, že v práci postrádal vymezení pojmu kompetence a gramotnost, také zmínil určité nepřenosti v rámci empirické části práce, např. určité nedostatky vztahující se k interpretaci dat. Na otázku vedoucí práce studentka dokázala adekvátně reagovat. Na otázku oponenta práce týkající se interpretace dat studentka odpověděla s nedostatky. Dr. Navrátilová se vyjádřila k otázkám v dotazníku.