Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem učitelky mateřských škol využívají literaturu při své práci. Teoretická část se zabývá charakteristikou základních pojmů a vymezuje didaktické postupy, které učitelé používají při činnosti s literaturou pro děti. Empirická část představuje smíšený design a závěry výzkumu, jenž byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a dotazníku. Výzkumná zjištění ukazují, jaké faktory ovlivňují učitele při výběru literárních materiálů, jak často je používají ve výchovně-vzdělávacím procesu, a jaké didaktické postupy využívají při činnosti s literaturou. V závěru práce jsou analyzovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach. The aim of this dissertation thesis is to determine how kindergarten teachers use literature in their line of work. The theoretical part focuses on the key characteristics concepts, and defines the didactic strategies which teachers use while working with children's literature. The empirical section demonstrates the mixed-design method and conclusions derived from the research; this was executed using a questionnaire and field observations. The research conclusions demonstrate which factors influence teachers in the selection of literary materials; how often these materials are used in the educational process, and which didactic procedures are used. The results of the research and recommendations for their applicability in the field are evaluated at the end of this dissertation thesis.
Klíčová slova
Literární materiály, literatura pro děti
Klíčová slova v angličtině
Literary materials, literature for children´s
Rozsah průvodní práce
125 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem učitelky mateřských škol využívají literaturu při své práci. Teoretická část se zabývá charakteristikou základních pojmů a vymezuje didaktické postupy, které učitelé používají při činnosti s literaturou pro děti. Empirická část představuje smíšený design a závěry výzkumu, jenž byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a dotazníku. Výzkumná zjištění ukazují, jaké faktory ovlivňují učitele při výběru literárních materiálů, jak často je používají ve výchovně-vzdělávacím procesu, a jaké didaktické postupy využívají při činnosti s literaturou. V závěru práce jsou analyzovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach. The aim of this dissertation thesis is to determine how kindergarten teachers use literature in their line of work. The theoretical part focuses on the key characteristics concepts, and defines the didactic strategies which teachers use while working with children's literature. The empirical section demonstrates the mixed-design method and conclusions derived from the research; this was executed using a questionnaire and field observations. The research conclusions demonstrate which factors influence teachers in the selection of literary materials; how often these materials are used in the educational process, and which didactic procedures are used. The results of the research and recommendations for their applicability in the field are evaluated at the end of this dissertation thesis.
Klíčová slova
Literární materiály, literatura pro děti
Klíčová slova v angličtině
Literary materials, literature for children´s
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice využívání literárních materiálů v praxi učitelek mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o literatuře pro děti.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování aplikačního doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice využívání literárních materiálů v praxi učitelek mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o literatuře pro děti.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování aplikačního doporučení.
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2000). Identity and diversity in literacy development. Bratislava: Slovak Reading Association.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans.
Van Kleeck, A., Stahl, S. A., & Bauer, E. B. (2009). On reading books to children: parents and teachers. New York: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2000). Identity and diversity in literacy development. Bratislava: Slovak Reading Association.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans.
Van Kleeck, A., Stahl, S. A., & Bauer, E. B. (2009). On reading books to children: parents and teachers. New York: Routledge.
Přílohy volně vložené
CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřil zejména k empirické části práce, kde shledává nedostatky v oblasti zpracování dat. Ocenil teoretickou část práce s akcentem na práci s odbornou zahraniční literaturou. Oponentka hodnotila kladně široký záběr sesbíraných dat a upozornila na problematiku absentujícího nadhledu studentky. Vedoucí práce položil otázku týkající se sběru dat a možností rozvoje práce s literaturou v prostředí mateřské školy. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Oponentka práce položila otázku, která se orientovala na zobecnění získaných dat. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Členka komise prof. Pokrivčáková položila otázku týkající se práce s textem v mateřské škole. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.