Bakalářská práce se zabývá problematikou sourozeneckých vztahů v rodinách dítěte s Downovým syndromem. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Obsahem teoretické části je definování pojmu Downův syndrom, jeho etiologie a vývoj se zaměřením na rodinu a sourozenecké vztahy. Empirickou část tvoří výzkum, jehož cílem bylo popsat specifika sourozeneckých vztahů v rodinách dítěte s Downovým syndromem z pohledu intaktních sourozenců. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní způsob šetření a jako metoda sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Do výzkumného vzorku byli zahrnuti čtyři sourozenci jedinců s Downovým syndromem. Součástí praktické části je dále analýza získaných dat, jejich vyhodnocení a následná interpretace.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of sibling relationships in families with child with Down syndrome. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The content of the theoretical part is definition of Down syndrom term, its etiology and development with a focus on family and sibling relationships. The empirical part consists of research with key describing the specifics of sibling relationships in the families with child with Down syndrome from the perspective of intact siblings. A qualitative method of investigation was chosen for the research and a semi-structured conversation as a method of data collection. Four siblings of individuals with Down syndrome were included in the research sample. Part of the practical section is the analysis of the data obtained, their evaluation and sub-sequent interpretation.
Down syndrome, etiology, mental retardation, family, upbringing, siblings, peers.
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sourozeneckých vztahů v rodinách dítěte s Downovým syndromem. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Obsahem teoretické části je definování pojmu Downův syndrom, jeho etiologie a vývoj se zaměřením na rodinu a sourozenecké vztahy. Empirickou část tvoří výzkum, jehož cílem bylo popsat specifika sourozeneckých vztahů v rodinách dítěte s Downovým syndromem z pohledu intaktních sourozenců. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní způsob šetření a jako metoda sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Do výzkumného vzorku byli zahrnuti čtyři sourozenci jedinců s Downovým syndromem. Součástí praktické části je dále analýza získaných dat, jejich vyhodnocení a následná interpretace.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the issue of sibling relationships in families with child with Down syndrome. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The content of the theoretical part is definition of Down syndrom term, its etiology and development with a focus on family and sibling relationships. The empirical part consists of research with key describing the specifics of sibling relationships in the families with child with Down syndrome from the perspective of intact siblings. A qualitative method of investigation was chosen for the research and a semi-structured conversation as a method of data collection. Four siblings of individuals with Down syndrome were included in the research sample. Part of the practical section is the analysis of the data obtained, their evaluation and sub-sequent interpretation.
Down syndrome, etiology, mental retardation, family, upbringing, siblings, peers.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, výchovných stylů a Downova syndromu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného prostředí, výchovných stylů a Downova syndromu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 200 s. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Vydání první. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367- 313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie., KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Seznam doporučené literatury
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky.Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 200 s. ISBN 80-7178-973-9.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.Vydání první. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367- 313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie., KLÉGROVÁ, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zdůvodnil volbu tématu, následně se zaměřil na stručný popis teoretických východisek. Student popsal praktickou část práce, kde popsal sběr a analýzu dat. Student dále přešel k prezentaci výsledků výzkumného šetření. Odpovídal na otázky z posudků a k obhajobě byl výborně připraven. Členové komise práci hodnotili kladně.