Bakalářská práce předkládá téma neustálého šíření digitálních technologií a to, jak se s tímto jevem vypořádává ta nejstarší kategorie - senioři. Teoretická část je rozdělená do několika kapitol, kde se snažím definovat klíčové pojmy, jako obecnou charakteristiku se-niora a stáří, možnosti vzdělávání v seniorském věku, počítačovou gramotnost a obecný vztah seniorů k digitálním technologiím. Na teoretickou část navazuje praktická část, kde autor pomocí kvalitativního výzkumu a metodou rozhovorů se seniory, interpretuje data a tím vyjadřuje, jak senioři digitální technologie využívají, nakolik je to činní samostatnými, jaké jsou jejich motivace či překážky k používání a hodnotí celkový přístup seniorů k digitálním technologiím.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the topic on the continuous spread of digital technologies and how the oldest category - seniors - handle this phenomenon. The theoretical section is di-vided into several chapters, where I try to define key terms such as the general characteris-tics of seniors and old age, the possibilities of education at a senior age, computer literacy and the general relationship of seniors to digital technologies. The theoretical section is followed by the practical section, where the author uses qualitative research and the met-hod of interviews with seniors, interprets the data and thus expresses how seniors use di-gital technologies, how independent they are, what are their motivations or barriers to use, and evaluate the overall attitude of seniors to digital technologies.
Klíčová slova
senior, stáří, vzdělávání seniorů, počítačová gramotnost, senioři ve vztahu k digitálním technologiím
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, education of seniors, computer literacy, seniors in relation to digital techno-logies
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce předkládá téma neustálého šíření digitálních technologií a to, jak se s tímto jevem vypořádává ta nejstarší kategorie - senioři. Teoretická část je rozdělená do několika kapitol, kde se snažím definovat klíčové pojmy, jako obecnou charakteristiku se-niora a stáří, možnosti vzdělávání v seniorském věku, počítačovou gramotnost a obecný vztah seniorů k digitálním technologiím. Na teoretickou část navazuje praktická část, kde autor pomocí kvalitativního výzkumu a metodou rozhovorů se seniory, interpretuje data a tím vyjadřuje, jak senioři digitální technologie využívají, nakolik je to činní samostatnými, jaké jsou jejich motivace či překážky k používání a hodnotí celkový přístup seniorů k digitálním technologiím.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents the topic on the continuous spread of digital technologies and how the oldest category - seniors - handle this phenomenon. The theoretical section is di-vided into several chapters, where I try to define key terms such as the general characteris-tics of seniors and old age, the possibilities of education at a senior age, computer literacy and the general relationship of seniors to digital technologies. The theoretical section is followed by the practical section, where the author uses qualitative research and the met-hod of interviews with seniors, interprets the data and thus expresses how seniors use di-gital technologies, how independent they are, what are their motivations or barriers to use, and evaluate the overall attitude of seniors to digital technologies.
Klíčová slova
senior, stáří, vzdělávání seniorů, počítačová gramotnost, senioři ve vztahu k digitálním technologiím
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, education of seniors, computer literacy, seniors in relation to digital techno-logies
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, volného času a edukace seniorů v rámci komunikačních a informačních technologií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, volného času a edukace seniorů v rámci komunikačních a informačních technologií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6.
CHROMÝ, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. Didaktika, pedagogika. ISBN 978-80-87570-19-7.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
Seznam doporučené literatury
BENEŠOVÁ, Dana. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6.
CHROMÝ, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. Didaktika, pedagogika. ISBN 978-80-87570-19-7.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5535-9.
ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3.
TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. ISBN 978-80-904531-9-7.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Podrobněji prezentovala výzkumný cíl, postup ve výběru výzkumného vzorku, vysvětlila postup při analýze dat. Popsala úrovně kódování ve zvoleném designu zakotvené teorie. Vysvětlila paradigmatický model, následně odpověděla na všechny výzkumné otázky. Zkoušející se dotázal na odlišnosti mezi přístupem k digitálním technologiím seniorů - vysokoškoláků a středoškoláků.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta. Upozornila na nedostatečnost propagace v oblasti digitálních technologií u občanů seniorského věku.
Studentka krátce navrhla konkrétní doporučení do praxe.