Bakalářská práce pojednává o významných andragogických osobnostech v historii i v současnosti. Andragogická věda představuje člověka jako tvora určeného ke zdokonalování. Významnější z těch, kteří pojali tuto myšlenku za svou, jsou hlavními aktéry této práce, osobnosti identifikující potřebu člověka myslet, učit se a vzdělávat se jako důležitý aspekt životaschopnosti jakékoli společnosti. Práce popisuje, jaké společenské podněty vedly ke vzniku jejich myšlenek. Nahlédnutí do hluboké historie společenského vývoje lidstva zachycuje pomalé, ale jisté krůčky odklonu od nesporně významných a uznávaných věd jako je filozofie a pedagogika ve vztahu k andragogice. Zároveň ale přiznává mezioborové vztahy k pedagogice, psychologii, sociologii, ekonomii, kulturologii, antropologii atd. Práce zachycuje významné osobnosti a jejich názory charakterizující pojem učení jako celoživotní proces až do současnosti. Potvrzuje význam andragogického myšlení v současnosti, kdy komplexnost osobnosti určuje kvalifikaci a kompetenci nepostradatelnou pro osobnostní a společenský rozvoj.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis aims to present different ideas and theories of both historical and contemporary scientists in the field of Adult Education. The idea of Adult Education is to create a place for the personal development of every human being. The thesis focuses on the scientists, who represent the thought, and tends to describe their social and cultural background. A preview to the social history of Adult Education captures the slow process of a formal deflection from other humanities, such as Philosophy and Education, but admits its relation to Psychology, Sociology, Economics, Anthropology, etc. The thesis emphasizes the significance of Adult Education in contemporary society, in which the ability of personal development becomes the most determining value.
Bakalářská práce pojednává o významných andragogických osobnostech v historii i v současnosti. Andragogická věda představuje člověka jako tvora určeného ke zdokonalování. Významnější z těch, kteří pojali tuto myšlenku za svou, jsou hlavními aktéry této práce, osobnosti identifikující potřebu člověka myslet, učit se a vzdělávat se jako důležitý aspekt životaschopnosti jakékoli společnosti. Práce popisuje, jaké společenské podněty vedly ke vzniku jejich myšlenek. Nahlédnutí do hluboké historie společenského vývoje lidstva zachycuje pomalé, ale jisté krůčky odklonu od nesporně významných a uznávaných věd jako je filozofie a pedagogika ve vztahu k andragogice. Zároveň ale přiznává mezioborové vztahy k pedagogice, psychologii, sociologii, ekonomii, kulturologii, antropologii atd. Práce zachycuje významné osobnosti a jejich názory charakterizující pojem učení jako celoživotní proces až do současnosti. Potvrzuje význam andragogického myšlení v současnosti, kdy komplexnost osobnosti určuje kvalifikaci a kompetenci nepostradatelnou pro osobnostní a společenský rozvoj.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis aims to present different ideas and theories of both historical and contemporary scientists in the field of Adult Education. The idea of Adult Education is to create a place for the personal development of every human being. The thesis focuses on the scientists, who represent the thought, and tends to describe their social and cultural background. A preview to the social history of Adult Education captures the slow process of a formal deflection from other humanities, such as Philosophy and Education, but admits its relation to Psychology, Sociology, Economics, Anthropology, etc. The thesis emphasizes the significance of Adult Education in contemporary society, in which the ability of personal development becomes the most determining value.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti andragogických osobností historie i současnosti a jejich významu pro vznik vědního oboru andragogika.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti andragogických osobností historie i současnosti a jejich významu pro vznik vědního oboru andragogika.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a textové analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0139-7.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-0139-7.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce zmínila smysl bakalářské práce, věnovala se teoretickým východiskům, podrobněji popisovala metodologický postup. Odpovídala na výzkumné otázky a prezentovala výsledky výzkumu. Předseda komise se doptával na konkrétní zjištění ohledně možností propagace andragogiky mezi širší veřejnosti a jaké názory mají na toto téma respondenti výzkumu. Členka komise upozornila na formulaci jednoho dílčího výzkumného cíle.
Studentka vhodně odpovídala na vybranou otázku oponentky a vedoucího práce.