Diplomová práce se zabývá laickou péčí. Zaměřuje se na péči poskytovanou v domácím prostředí, kde roli poskytovatele péče zastávají rodinní příslušníci. Teoretická část vymezuje laickou péči, věnuje se příspěvku na péči a popisuje syndrom vyhoření. Syndrom vyhoření je koncipován k tématu pečovatelství. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jak laičtí pečovatelé, u kterých byl prostřednictvím standardizovaného dotazníku identifikován syndrom vyhoření, subjektivně vnímají péči o své blízké. Práce se snaží porozumět procesu laické péče u "vyhořelých" osob a z poskytnutých informací také identifikovat možné příčiny vzniku syndromu vyhoření. Výzkum je zaměřen na pečovatele, kteří poskytují péči osobám pobírajícím příspěvek na péči ve třetím a čtvrtém stupni závislosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with lay care. It focuses on care provided in the domestic environment where the role of the care provider is held by family members. The theoretical part defines lay care, devotes attention to care and describes burnout syndrome. The burnout syndrome is designed for the topic of nursing. The practical part describes the results of the qualita-tive survey which aimed at finding and describing how lay carers who were identified as having the burnout syndrome through a standardized questionnaire, subjectively perceive the care of their loved ones. The thesis tries to understand the process of lay care for "burned" people and also to identify possible causes of burnout syndrome from the infor-mation provided. Research is focused on carers who provide care to people who receive a care allowance in the third and fourth degree of dependence.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, stres, laická péče, závislost, příspěvek na péči
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, stress, lay care, dependency, care allowance
Rozsah průvodní práce
78 s. (115 029 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá laickou péčí. Zaměřuje se na péči poskytovanou v domácím prostředí, kde roli poskytovatele péče zastávají rodinní příslušníci. Teoretická část vymezuje laickou péči, věnuje se příspěvku na péči a popisuje syndrom vyhoření. Syndrom vyhoření je koncipován k tématu pečovatelství. Praktická část popisuje výsledky kvalitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit a popsat, jak laičtí pečovatelé, u kterých byl prostřednictvím standardizovaného dotazníku identifikován syndrom vyhoření, subjektivně vnímají péči o své blízké. Práce se snaží porozumět procesu laické péče u "vyhořelých" osob a z poskytnutých informací také identifikovat možné příčiny vzniku syndromu vyhoření. Výzkum je zaměřen na pečovatele, kteří poskytují péči osobám pobírajícím příspěvek na péči ve třetím a čtvrtém stupni závislosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with lay care. It focuses on care provided in the domestic environment where the role of the care provider is held by family members. The theoretical part defines lay care, devotes attention to care and describes burnout syndrome. The burnout syndrome is designed for the topic of nursing. The practical part describes the results of the qualita-tive survey which aimed at finding and describing how lay carers who were identified as having the burnout syndrome through a standardized questionnaire, subjectively perceive the care of their loved ones. The thesis tries to understand the process of lay care for "burned" people and also to identify possible causes of burnout syndrome from the infor-mation provided. Research is focused on carers who provide care to people who receive a care allowance in the third and fourth degree of dependence.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, stres, laická péče, závislost, příspěvek na péči
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, stress, lay care, dependency, care allowance
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti syndromu vyhoření, neformální péče a příspěvku na péči.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti syndromu vyhoření, neformální péče a příspěvku na péči.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HROZENSKÁ, Martina a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-41390.
CHOVANCOVÁ, Petra. Vybrané otázky péče o osobu blízkou. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87623-00-8.
JEŘÁBEK, Hynek. Rodinná péče o staré lidi. Praha: UK FSV CESES, 2005. ISSN 1801-1519.
KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-802-1078-642.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
Seznam doporučené literatury
HROZENSKÁ, Martina a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-41390.
CHOVANCOVÁ, Petra. Vybrané otázky péče o osobu blízkou. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87623-00-8.
JEŘÁBEK, Hynek. Rodinná péče o staré lidi. Praha: UK FSV CESES, 2005. ISSN 1801-1519.
KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-802-1078-642.
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studetka krátce představila teoretická východiska práce, vysvětlila metodologické postupy ve výzkumu. Následně se podrobně věnovala výzkumným zjištěním. Výsledky diskutovala s tvrzeními jednotlivých autorů, kteří se problematikou zabývali. Výsledky prezentovala vzhledem ke konkrétním situacícím sociálněpedagogické praxe.
Studentka vhodně odpověděa na vybranou otázku oponenta práce.