Tato diplomová práce přináší informace o vzniku, vývoji, historii, vlastnostech i funkcích alternativního vzdělávání. Zároveň popisuje rozdíly mezi alternativními a tradičními školami. Zamýšlí
se nad otázkou vztahu alternativního školství a sociální pedagogiky. Informuje
o alternativním školství v České republice a zabývá se historickým vývojem, který tento pedagogický směr provázel. Zmiňuje se o nejdůležitějších osobnostech, které se zasloužily o vznik i uvedení alternativního vzdělávání do praxe. Rozebírá nejdůležitější principy waldorfské, daltonské a zejména montessoriovské pedagogiky. Cílem praktické části je zjistit názory a postoje rodičů dětí v alternativních školách na tento typ vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis brings information about the origin, development, history, properties and functions of alternative education. It also describes the differences between alternative and traditional schools. He is thinking
the question of the relationship between alternative education and social pedagogy. Informs
on Alternative Education in the Czech Republic and deals with the historical development that accompanied this pedagogical direction. He mentions the most important personalities who contributed to the creation and putting into practice of alternative education. It analyzes the most important principles of Waldorf, Dalton and especially Montessori pedagogy. The aim of the practical part is to find out the views and attitudes of parents of children in alternative schools on this type of education.
Klíčová slova
Alternativního školství, tradiční školství, vzdělávání, sociální pedagogika, Marie Montessori, Waldorfská pedagogika, Jenský plán, Daltonská škola, reformní školství.
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, traditional education, social pedagogy, Marie Montessori, Waldorf pedagogy, Jena plan, Dalton school, reform education.
Rozsah průvodní práce
111
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce přináší informace o vzniku, vývoji, historii, vlastnostech i funkcích alternativního vzdělávání. Zároveň popisuje rozdíly mezi alternativními a tradičními školami. Zamýšlí
se nad otázkou vztahu alternativního školství a sociální pedagogiky. Informuje
o alternativním školství v České republice a zabývá se historickým vývojem, který tento pedagogický směr provázel. Zmiňuje se o nejdůležitějších osobnostech, které se zasloužily o vznik i uvedení alternativního vzdělávání do praxe. Rozebírá nejdůležitější principy waldorfské, daltonské a zejména montessoriovské pedagogiky. Cílem praktické části je zjistit názory a postoje rodičů dětí v alternativních školách na tento typ vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis brings information about the origin, development, history, properties and functions of alternative education. It also describes the differences between alternative and traditional schools. He is thinking
the question of the relationship between alternative education and social pedagogy. Informs
on Alternative Education in the Czech Republic and deals with the historical development that accompanied this pedagogical direction. He mentions the most important personalities who contributed to the creation and putting into practice of alternative education. It analyzes the most important principles of Waldorf, Dalton and especially Montessori pedagogy. The aim of the practical part is to find out the views and attitudes of parents of children in alternative schools on this type of education.
Klíčová slova
Alternativního školství, tradiční školství, vzdělávání, sociální pedagogika, Marie Montessori, Waldorfská pedagogika, Jenský plán, Daltonská škola, reformní školství.
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, traditional education, social pedagogy, Marie Montessori, Waldorf pedagogy, Jena plan, Dalton school, reform education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzniku, vývoje, vlastností a funkcí alternativních škol a jejich současného stavu na území Zlínského kraje.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzniku, vývoje, vlastností a funkcí alternativních škol a jejich současného stavu na území Zlínského kraje.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-807-1789-994.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN: 80-902193-7-3.
SPILKOVÁ, Vladimíra. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7178-942-9.
SVOBODOVÁ, Jarmila., JÚVA, Vladimír. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN: 80-85931-00-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-807-1789-994.
RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN: 80-902193-7-3.
SPILKOVÁ, Vladimíra. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7178-942-9.
SVOBODOVÁ, Jarmila., JÚVA, Vladimír. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN: 80-85931-00-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce zmínil motivaci k výběru tématu, dále vysvětlil metodologická východiska. Zkoušející se studentem diskutovali o auterech, kteří se věnovali problematice alternativního školství. Zkoušející upozornila i na další autory, kteří se problematikou zabývali. Student popsal výzkumný vzorek a jmenoval cíle výzkumu. Student reagoval na otázku zkoušející týkající se přechodu z běžné ZŠ do ZŠ alternativní a naopak. Student podrobně prezentoval závěry své práce. Členka komise zvažovala, zda otázka týkající se informovanosti rodičů o altenativním vzdělávání je vhodně zvolena.
Na výzvu zkoušející se student blíže věnoval stavu výzkumu v oblasti alternativních škol. Komise absentovala v práci diskuzi. Doručení pro sociálně-pedagogickou praxi nebyla jednoznačná.