Diplomová práce se zabývá problematikou volného času u osob s mentálním postižením. V teoretické části práce jsou přiblíženy hlavní pojmy a témata. Podána je charakteristika mentálního postižení, uveden je význam volnočasových aktivit pro člověka, blíže je popsáno, jaké možnosti lidé s mentálním postižením při trávení volného času mají. V praktické části je popsán výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké faktory brání dospělým osobám s mentálním postižením v účasti na volnočasových aktivitách a jací činitelé naopak vedou ke zvýšení účasti těchto osob na volnočasových aktivitách. Výzkum byl koncipován jako valitativní, výzkumný soubor tvořilo šest sociálních pracovníků, kteří pomáhají lidem s mentálním postižením v účasti na volnočasových aktivitách. Metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor, k analýze dat byla užita zakotvená teorie. Součástí práce je i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of leisure time for people with intellectual disabilities. In the theoretical part of the thesis, the main concepts and themes are presented. Characteristics of mental disability are given, the importance of leisure time activities for people is mentioned, it is described in more detail what possibilities people with intellectual disabilities have during their free time. In the practical part is described the research, whose aim was to find out what factors prevent adult persons with mental disabi-lities from participating in leisure time activities and what factors lead to increase of their participation in leisure activities. The research was conceived as a qualitative, research sample consisting of six social workers who help people with intellectual disabilities participate in leisure activities. The data collection method was semi-structured interview, grounded theory was used to analyze the data. The thesis also includes recommendations for practice.
Klíčová slova
volný čas, mentální postižení, sociální služba, sociální pracovník, transakční analýza, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
leisure time, mental disability, social service, social worker, Transactional Analysis, quality of life
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou volného času u osob s mentálním postižením. V teoretické části práce jsou přiblíženy hlavní pojmy a témata. Podána je charakteristika mentálního postižení, uveden je význam volnočasových aktivit pro člověka, blíže je popsáno, jaké možnosti lidé s mentálním postižením při trávení volného času mají. V praktické části je popsán výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaké faktory brání dospělým osobám s mentálním postižením v účasti na volnočasových aktivitách a jací činitelé naopak vedou ke zvýšení účasti těchto osob na volnočasových aktivitách. Výzkum byl koncipován jako valitativní, výzkumný soubor tvořilo šest sociálních pracovníků, kteří pomáhají lidem s mentálním postižením v účasti na volnočasových aktivitách. Metodou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor, k analýze dat byla užita zakotvená teorie. Součástí práce je i doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issue of leisure time for people with intellectual disabilities. In the theoretical part of the thesis, the main concepts and themes are presented. Characteristics of mental disability are given, the importance of leisure time activities for people is mentioned, it is described in more detail what possibilities people with intellectual disabilities have during their free time. In the practical part is described the research, whose aim was to find out what factors prevent adult persons with mental disabi-lities from participating in leisure time activities and what factors lead to increase of their participation in leisure activities. The research was conceived as a qualitative, research sample consisting of six social workers who help people with intellectual disabilities participate in leisure activities. The data collection method was semi-structured interview, grounded theory was used to analyze the data. The thesis also includes recommendations for practice.
Klíčová slova
volný čas, mentální postižení, sociální služba, sociální pracovník, transakční analýza, kvalita života
Klíčová slova v angličtině
leisure time, mental disability, social service, social worker, Transactional Analysis, quality of life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volnočasových aktivit a jejich uplatnění u osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěrečné zhodnocení výstupů z výzkumu, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volnočasových aktivit a jejich uplatnění u osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěrečné zhodnocení výstupů z výzkumu, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
LUDÍKOVÁ, Libuše a Zdeňka KOZÁKOVÁ a kol. Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3091-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
VALENTA, Milan, MICHALÍK, Jan a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
LUDÍKOVÁ, Libuše a Zdeňka KOZÁKOVÁ a kol. Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3091-1.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
VALENTA, Milan, MICHALÍK, Jan a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
Přílohy volně vložené
1x CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce popsala teoretická východiska práce a cíle teoretické části. Dále se věnovala výzkumnému problému, cílům i otázkám. Popsala výzkumný soubor i výzkumné metody. Podrobněji vysvětlovala paradigmatický model, na jehož základě popisovala teorii, kterou v datech našla. Prezentaci zjištění dokládala konkrétními příklady z praxe. Členka komise zmínila potřebu osobních asistentů pro osoby s mentálním postižením. Studentka vyzdvihla důležitost kooperace institucí a samotné rodiny i význam dalšího vzdělávání sociálních pracovníků.
Studentka vhodně odpovídala na otázky vedoucího i oponenta. Členka komise upozornila, že by bylo vhodné uvést podnadpis k názvu práce - např. "pohledem sociálních pracovníků". Studentka se snažila objasnit, proč ustoupila od původního výzkumného záměru.