Předložená diplomová práce se zabývá pracovní spokojeností asistentů pedagoga, kteří působí na základních školách. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První, stěžejní kapitola teoretické části se zabývá pracovní spokojeností. Kapitola se zaměřuje na popis teoretických přístupů a faktorů ovlivňující pracovní spokojenost. Je zde uveden vztah pracovní spokojenosti a pracovního chování. V teoretické části je popsána pozice asistenta pedagoga, náplň práce asistentů pedagoga a pracovní podmínky. Praktická část zkoumá míru pracovní spokojenosti asistentů pedagoga za použití kvantitativního výzkumu. Dále se zabývá rozdíly míry pracovní spokojenosti v závislosti na věku, délce praxe, dosaženém vzdělání a speciálních vzdělávacích potřeb žáků, u kterých asistenti pedagoga působí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the job satisfaction of teaching assistants who work in an elementary school. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part deals with job satisfaction of teaching assistants. This chapter is focused on the description of theoretical methods and factors that affect job satisfaction. Relationship between job satisfaction and job behavior is also mentioned. Position of teaching assistant, job description and working conditions are described in the theoretical part of the thesis. The practical part of the thesis researches the amount of job satisfaction of teaching assistants by using quantitative research. Furthermore, the thesis deals with job satisfaction in order to age, duration of practice, education and students with special edu-catio-nal needs with assistants care.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, asistent pedagoga, pracovní podmínky
Klíčová slova v angličtině
job satisfaction, factors of job satisfaction, teaching assistant, working conditions
Rozsah průvodní práce
93 s. (129 448 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá pracovní spokojeností asistentů pedagoga, kteří působí na základních školách. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. První, stěžejní kapitola teoretické části se zabývá pracovní spokojeností. Kapitola se zaměřuje na popis teoretických přístupů a faktorů ovlivňující pracovní spokojenost. Je zde uveden vztah pracovní spokojenosti a pracovního chování. V teoretické části je popsána pozice asistenta pedagoga, náplň práce asistentů pedagoga a pracovní podmínky. Praktická část zkoumá míru pracovní spokojenosti asistentů pedagoga za použití kvantitativního výzkumu. Dále se zabývá rozdíly míry pracovní spokojenosti v závislosti na věku, délce praxe, dosaženém vzdělání a speciálních vzdělávacích potřeb žáků, u kterých asistenti pedagoga působí.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the job satisfaction of teaching assistants who work in an elementary school. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The first chapter of the theoretical part deals with job satisfaction of teaching assistants. This chapter is focused on the description of theoretical methods and factors that affect job satisfaction. Relationship between job satisfaction and job behavior is also mentioned. Position of teaching assistant, job description and working conditions are described in the theoretical part of the thesis. The practical part of the thesis researches the amount of job satisfaction of teaching assistants by using quantitative research. Furthermore, the thesis deals with job satisfaction in order to age, duration of practice, education and students with special edu-catio-nal needs with assistants care.
Klíčová slova
pracovní spokojenost, faktory pracovní spokojenosti, asistent pedagoga, pracovní podmínky
Klíčová slova v angličtině
job satisfaction, factors of job satisfaction, teaching assistant, working conditions
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k pedagogické asistenci, pracovní spokojenosti a školské legislativě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k pedagogické asistenci, pracovní spokojenosti a školské legislativě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GLENDON, A. Ian a Sharon CLARKE. Human safety and risk management: a psycholgical perspective. Third edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, [2016], xiii, 474. ISBN 978-1-4822-2054-4.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, 132 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7454-553-5.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, [2017], 106 s. Dobrá škola. Inkluzivní vzdělávání. ISBN 978-80-7496-349-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. V Praze: Triton, 2014, 599 s. ISBN 978-80-7387-830-6.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010, 103 s. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
Seznam doporučené literatury
GLENDON, A. Ian a Sharon CLARKE. Human safety and risk management: a psycholgical perspective. Third edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, [2016], xiii, 474. ISBN 978-1-4822-2054-4.
CHRÁSKA, Miroslav a Ilona KOČVAROVÁ. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, 132 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7454-553-5.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, [2017], 106 s. Dobrá škola. Inkluzivní vzdělávání. ISBN 978-80-7496-349-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. V Praze: Triton, 2014, 599 s. ISBN 978-80-7387-830-6.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010, 103 s. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila základní teoretická východiska související s problematikou. Dále se věnovala vymezení výzkumného problému, cílům, metodám i výzkumnému vzorku. Krátce popsala výsledky svého výzkumu a poté hovořila o vyhodnocování hypotéz.
Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta práce. Osvětlila limity svého výzkumu. Členky komise se doptávaly na položky standardizovaného dotazníku. Studentka poté popisovala situaci na školách, například nepřístupnost a z toho vzniklý problém získat respondenty.
Zkoušející se doptávala na autory, zabývající se podobnou problematikou, a ocenila důležitost asistenta pedagoga na školách. Komise diskutovala o úskalích profese asistenta pedagoga, studentka se k tomu věcně vyjadřovala.