Bakalářská práce je aplikačního charakteru. Práce je zaměřena na rozvoj jemné motoriky u dětí předškolního věku prostřednictvím didaktických prostředků. Teoretická část vymezuje pojem didaktický prostředek a pojmy s ním spojené. Dále se zaměřuje na popis vývoje jemné motoriky dítěte. Cílem praktické části práce je vytvoření projektu na rozvoj jemné motoriky dětí předškolního věku prostřednictvím originální sady didaktických pomůcek. Tento projekt byl realizován a evaluován ve vybrané mateřské škole. Z výsledné evaluace projektu byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This application bachelor's thesis deals with the development of fine motor skills in pre-school children, using didactic tools. The theoretical part first defines didactic tools and related terms and then focuses on fine motor skills, including description of fine motor skills development from the neonatal period to preschool age. The goal of the research part is to design a project aiming to develop fine motor skills, using didactic tools created by the author of the thesis. The project was implemented and assessed in a specific nursery school. Based on the project assessment, recommendations for practical use at the nursery school were made.
fine motor skills, development, grips, didactic tool, didactic aid
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního charakteru. Práce je zaměřena na rozvoj jemné motoriky u dětí předškolního věku prostřednictvím didaktických prostředků. Teoretická část vymezuje pojem didaktický prostředek a pojmy s ním spojené. Dále se zaměřuje na popis vývoje jemné motoriky dítěte. Cílem praktické části práce je vytvoření projektu na rozvoj jemné motoriky dětí předškolního věku prostřednictvím originální sady didaktických pomůcek. Tento projekt byl realizován a evaluován ve vybrané mateřské škole. Z výsledné evaluace projektu byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This application bachelor's thesis deals with the development of fine motor skills in pre-school children, using didactic tools. The theoretical part first defines didactic tools and related terms and then focuses on fine motor skills, including description of fine motor skills development from the neonatal period to preschool age. The goal of the research part is to design a project aiming to develop fine motor skills, using didactic tools created by the author of the thesis. The project was implemented and assessed in a specific nursery school. Based on the project assessment, recommendations for practical use at the nursery school were made.
fine motor skills, development, grips, didactic tool, didactic aid
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o motorickém vývoji dítěte.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti využití didaktických pomůcek a her v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj jemné motoriky dětí předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o motorickém vývoji dítěte.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti využití didaktických pomůcek a her v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj jemné motoriky dětí předškolního věku.
Ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (c2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Horká, H., & Syslová, Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Podhájecká M., & Miňová M. (2011). Hra v predprimárnej edukácii. Zborník z vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity.
Vyskotová, J., & Macháčková, K. (2013). Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. (c2014). The Sage handbook of play and learning in early childhood. Los Angeles: Sage.
Horká, H., & Syslová, Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Podhájecká M., & Miňová M. (2011). Hra v predprimárnej edukácii. Zborník z vedecko-odbornej konferencie s medzinárodnou účasťou. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity.
Vyskotová, J., & Macháčková, K. (2013). Jemná motorika: vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i praktické části práce. Položila otázky týkající se ukotvení problematiky rozvoje jemné motoriky v RVP PV. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponentka práce se vyjádřila v nevhodnému zevšeobecnění závěrů práce. Položila otázky týkající se pedagogických strategií a volby jednotlivých aktivit. Studentka odpověděla s nedostatky. Prof. Gavora položil otázku týkající se vlivu moderních technologií na jemnou motoriku dětí. Studentka odpověděla s nedostatky.