Bakalářská práce má aplikační charakter a jejím tématem je návrh aktivit pro rozvíjení pro-sociálního chování dětí předškolního věku. Práce obsahuje teoretickou část, jež se zabývá pojmem prosociální chování, také popisuje vývojová specifika u dětí předškolního věku se zaměřením na sociální a emoční vývoj a pojednává i o možnostech rozvíjení prosociálního chování u dětí předškolního věku. V praktické části se nachází soubor her pro rozvíjení prosociálního chování u dětí předškolního věku. Cílem praktické části bylo připravené hry zrealizovat v mateřské škole, vyhodnotit jejich fungování a navrhnout doporučení pro praxi.
Annotation in English
The Bachelor thesis is conceived as an applied research and its main theme is a proposed activities for development of prosocial behaviour in pre-school children. The thesis contains a theoretical part, which deals with the concept of prosocial behaviour, it describes the developmental specifics of pre-school children with a focus on social and emotional development, and it discusses the possibilities of prosocial behaviour development in pre-school children. The aim of the practical part was to implement the prepared games in a kindergarten, to evaluate their functioning and to propose practice recommendations.
Keywords
prosociální chování, vrstevnická skupina v mateřské škole
Keywords in English
prosocial behaviour, peer group in kindergarten
Length of the covering note
77 s. (114 082 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce má aplikační charakter a jejím tématem je návrh aktivit pro rozvíjení pro-sociálního chování dětí předškolního věku. Práce obsahuje teoretickou část, jež se zabývá pojmem prosociální chování, také popisuje vývojová specifika u dětí předškolního věku se zaměřením na sociální a emoční vývoj a pojednává i o možnostech rozvíjení prosociálního chování u dětí předškolního věku. V praktické části se nachází soubor her pro rozvíjení prosociálního chování u dětí předškolního věku. Cílem praktické části bylo připravené hry zrealizovat v mateřské škole, vyhodnotit jejich fungování a navrhnout doporučení pro praxi.
Annotation in English
The Bachelor thesis is conceived as an applied research and its main theme is a proposed activities for development of prosocial behaviour in pre-school children. The thesis contains a theoretical part, which deals with the concept of prosocial behaviour, it describes the developmental specifics of pre-school children with a focus on social and emotional development, and it discusses the possibilities of prosocial behaviour development in pre-school children. The aim of the practical part was to implement the prepared games in a kindergarten, to evaluate their functioning and to propose practice recommendations.
Keywords
prosociální chování, vrstevnická skupina v mateřské škole
Keywords in English
prosocial behaviour, peer group in kindergarten
Research Plan
Zpracování rešerše a studium literatury o charakteristikách prosociálního chování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se sociálního vývoje, sociálních vztahů.
Příprava a zpracování návrhu aktivit zaměřených na podporu prosociálního chování dětí předškolního věku.
Ověření návrhu aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium literatury o charakteristikách prosociálního chování dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek týkajících se sociálního vývoje, sociálních vztahů.
Příprava a zpracování návrhu aktivit zaměřených na podporu prosociálního chování dětí předškolního věku.
Ověření návrhu aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Praha: Grada.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada.
Smith, P. K., & Hart, C. H. (2011). The Wiley-Blackwell handbook of childhood social development (Second edition). Chichester: Wiley-Blackwell.
Svobodová, E. (2010). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání.
Záškodná, H., & Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.
Recommended resources
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Praha: Grada.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada.
Smith, P. K., & Hart, C. H. (2011). The Wiley-Blackwell handbook of childhood social development (Second edition). Chichester: Wiley-Blackwell.
Svobodová, E. (2010). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, společnost pro kvalitní vzdělávání.
Záškodná, H., & Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou bakalářskou práci. Podrobně představila pozorovací arch sledující projevy prosociálního chování dětí. Vedoucí práce vyzdvihla teoretickou část bakalářské práce. Vedoucí práce položila otázky týkající se použitého výzkumného nástroje. Proběhla diskuze k teoretickým východiskům prezentované bakalářské práce a k přínosu této práce pro praxi.