Tato práce se zabývá problematikou deskové hry pro osoby se zrakovým postižením.
V teoretické části se věnuji především historii deskových her a průzkumu pomůcek a her pro zrakově postižené, které jsou v současné době k dispozici na trhu.
Praktická část poté už popisuje samotný návrh hry a technické řešení její výroby. Především se snažím zohlednit speciální potřeby cílové skupiny a problematiku s tím spojenou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of a board game targeted at visually impaired people.
In the theoretical part I mostly focus on the history of board games and research of tools, aids and games for blind and visually impaired people, that are currently available.
The practical part describes the process of designing and making of the final game. I especially try to consider the special needs of my target group and all potential issues.
Klíčová slova
hra, hračka, skládačka, pomůcky pro nevidomé
Klíčová slova v angličtině
game, toy, puzzle, aids for blind and visually impaired
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou deskové hry pro osoby se zrakovým postižením.
V teoretické části se věnuji především historii deskových her a průzkumu pomůcek a her pro zrakově postižené, které jsou v současné době k dispozici na trhu.
Praktická část poté už popisuje samotný návrh hry a technické řešení její výroby. Především se snažím zohlednit speciální potřeby cílové skupiny a problematiku s tím spojenou.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of a board game targeted at visually impaired people.
In the theoretical part I mostly focus on the history of board games and research of tools, aids and games for blind and visually impaired people, that are currently available.
The practical part describes the process of designing and making of the final game. I especially try to consider the special needs of my target group and all potential issues.
Klíčová slova
hra, hračka, skládačka, pomůcky pro nevidomé
Klíčová slova v angličtině
game, toy, puzzle, aids for blind and visually impaired
Zásady pro vypracování
1. Rešerše k tématu práce
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Variantní návrhy řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše k tématu práce
2. Analýza pro zpracování tématu
3. Variantní návrhy řešení
4. Postup zpracování vybrané varianty řešení
a) teoretická část v rozsahu 25 - 30 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 2,8 m
Na samostatném nosiči CD-ROM odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do Portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, VŠUP, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
Norman, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s . ISBN 978-80-7363-314-1.
Kula, Daniel, Elodie Ternaux a Quentin Hirsinger. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials, c2012, 342 s. ISBN 978-80-260-0538-4.
Bhaskaran, Lakshmi. Podoby moderního designu. Praha, Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-864-4
Seznam doporučené literatury
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, VŠUP, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
Norman, Donald A. Design pro každý den. Praha: Dokořán, 2010, 271 s . ISBN 978-80-7363-314-1.
Kula, Daniel, Elodie Ternaux a Quentin Hirsinger. Materiology: průvodce světem materiálů a technologií pro architekty a designéry. Praha: Happy Materials, c2012, 342 s. ISBN 978-80-260-0538-4.
Bhaskaran, Lakshmi. Podoby moderního designu. Praha, Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-864-4
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vytvořila herní prvek pro zrakově postižené, haptickou hračku, puzzle, ve formě stylizovaného tukana. Barva je nahrazena strukturou, reliév je v různých výškách a nejednotnost v rozích usnadňuje uživateli orientaci. Popsala fáze návrhů, výběru materiálu a výrobu frézováním. Pro další komerční výrobu je možné i využití 3D tisku. Spodní část korpusu je opatřena protiskluzovou vrstvou. K představené hračce vytvořila i praktický obal ve formě tzv. navlékacího rukávu.
Připomínka komise se týkala ostrosti hran, možnosti využití barevných filamentů a jako nedostatečnou považuje prezentaci bakalářské práce. Vyslovila pochvalu za řešení pomůcky pro zrakově postižené, která vybízí k dalším variantám jak barevným, tak tvarovým.