Diplomová práce pojednává o životní situaci otců po skončení rodičovské dovolené. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část vymezuje základní charakteristiku rodiny, poukazuje na výchovu dítěte v rodině, na rodičovství, otcovskou roli v rodině a na otcovství. Pozornost v ní je zaměřena na rodičovskou dovolenou a na možnou finanční podporu rodin s dětmi ze strany státu. Praktická část je realizována kvalitativním výzkumem formou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, porozumět a analyzovat, jak reflektují a hodnotí svou životní situaci otcové po skončení rodičovské dovolené. K analýze rozhovorů bylo použito postupu zakotvené teorie. Z interpretativních výsledků vyplynulo, že otcové hodnotí svou životní situaci
po skončení rodičovské dovolené velmi kladně, a to jak z ekonomické, tak výchovné stránky. Nejsou však spokojeni s nastavením sociálního systému a informovaností o aktivním otcovství.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with a life situation of fathers after their parental leave. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part defines the basic characteristics of the family, which refers to the child's upbringing in the family, parenthood, father's family role and paternity. Main attention is focused on the parental leave and a possible financial support of families with children by the state/government. The practical part is realized by qualitative research in the form of a deep semi-structured interview. The main objective of the research is to find out, understand and analyze how the fathers reflect and evaluate their life situation after their parental leave. The Grounded Theory procedure was used to analyze the interviews. From the interpretative results that fathers assessed their life situation after the parental leave very positively, both from the economic and the educational side. However, they are not satisfied with the setup of the social system and information about the active fatherhood.
Klíčová slova
otec, rodina, rodičovství, rodičovská dovolená, výchova, životní situace.
Klíčová slova v angličtině
father, family, parenthood, parental leave, education, life situation.
Rozsah průvodní práce
168 s. (347 642 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o životní situaci otců po skončení rodičovské dovolené. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část vymezuje základní charakteristiku rodiny, poukazuje na výchovu dítěte v rodině, na rodičovství, otcovskou roli v rodině a na otcovství. Pozornost v ní je zaměřena na rodičovskou dovolenou a na možnou finanční podporu rodin s dětmi ze strany státu. Praktická část je realizována kvalitativním výzkumem formou hloubkového polostrukturovaného rozhovoru. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, porozumět a analyzovat, jak reflektují a hodnotí svou životní situaci otcové po skončení rodičovské dovolené. K analýze rozhovorů bylo použito postupu zakotvené teorie. Z interpretativních výsledků vyplynulo, že otcové hodnotí svou životní situaci
po skončení rodičovské dovolené velmi kladně, a to jak z ekonomické, tak výchovné stránky. Nejsou však spokojeni s nastavením sociálního systému a informovaností o aktivním otcovství.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with a life situation of fathers after their parental leave. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part defines the basic characteristics of the family, which refers to the child's upbringing in the family, parenthood, father's family role and paternity. Main attention is focused on the parental leave and a possible financial support of families with children by the state/government. The practical part is realized by qualitative research in the form of a deep semi-structured interview. The main objective of the research is to find out, understand and analyze how the fathers reflect and evaluate their life situation after their parental leave. The Grounded Theory procedure was used to analyze the interviews. From the interpretative results that fathers assessed their life situation after the parental leave very positively, both from the economic and the educational side. However, they are not satisfied with the setup of the social system and information about the active fatherhood.
Klíčová slova
otec, rodina, rodičovství, rodičovská dovolená, výchova, životní situace.
Klíčová slova v angličtině
father, family, parenthood, parental leave, education, life situation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, volného času, otcovství, rodičovské dovolené a možností podpory rodiny ze strany státu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, volného času, otcovství, rodičovské dovolené a možností podpory rodiny ze strany státu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu s využitím metody polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2390-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NOVÁK, Tomáš. O otcovské roli: [význam otce v rodině]. Praha: Grada, 2013. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-4498-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-680-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2390-7.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
NOVÁK, Tomáš. O otcovské roli: [význam otce v rodině]. Praha: Grada, 2013. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-4498-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-680-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila prezentaci diplomové práce s úvodem do teoretické části. Dále se zaměřila na praktickou část, kde prezentovala volbu metodologie, metodu sběru dat. Dále seznamila komisi s analýzou dat a jejich interpretaci. Shrnnula výsledky výzkumu. Diskuze nad tématem. Uvedla také doporučení pro praxi a závěry práce. \par Odpověděla na otázky k obhajobě stanovených v posudcích práce. \par\par Komise pozitivně ohodnotila přínos práce. \par\par\par