Diplomová práce se zabývá výukou multikulturní výchovy, která se realizuje na prvním stupni základních škol. Teoretická část charakterizuje multikulturní výchovy nejen všeobecně, ale i její aplikaci na prvním stupni základních škol. Zabývá se také kompetencemi pedagogů. Cílem praktické části je prozkoumat, jak pedagogové vyučují multikulturní výchovu. Zjistit, jaké metody používají, jak přistupují ke svým žákům a co chtějí žákům předat v rámci multikulturní výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of multicultural education which is realized at the first level of elementary schools. The theoretical part is focused on multicultural education in general but and on application of multicultural education of elementary schools. It also deals with the competencies of teachers. The aim of the practical part is to examine how teachers teach multicultural education. Moreover, the practical part includes methods which teachers use, how they approach their pupils, and what they want to convey to pupils as part of multicultural education.
Klíčová slova
multikulturní výchova, edukace, rámcový vzdělávací programy, pedagogové, metody výuky, menšiny, obsah výuky.
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, education, generel educational programme, teachers, methods of education, minorities, content of the education.
Rozsah průvodní práce
84 s. (143 425 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou multikulturní výchovy, která se realizuje na prvním stupni základních škol. Teoretická část charakterizuje multikulturní výchovy nejen všeobecně, ale i její aplikaci na prvním stupni základních škol. Zabývá se také kompetencemi pedagogů. Cílem praktické části je prozkoumat, jak pedagogové vyučují multikulturní výchovu. Zjistit, jaké metody používají, jak přistupují ke svým žákům a co chtějí žákům předat v rámci multikulturní výchovy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the teaching of multicultural education which is realized at the first level of elementary schools. The theoretical part is focused on multicultural education in general but and on application of multicultural education of elementary schools. It also deals with the competencies of teachers. The aim of the practical part is to examine how teachers teach multicultural education. Moreover, the practical part includes methods which teachers use, how they approach their pupils, and what they want to convey to pupils as part of multicultural education.
Klíčová slova
multikulturní výchova, edukace, rámcový vzdělávací programy, pedagogové, metody výuky, menšiny, obsah výuky.
Klíčová slova v angličtině
multicultural education, education, generel educational programme, teachers, methods of education, minorities, content of the education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k učitelské profesi, multikulturnímu vzdělávání a komunikaci v multikulturní třídě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k učitelské profesi, multikulturnímu vzdělávání a komunikaci v multikulturní třídě.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů a analýzy dokumentů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Daniela. Multi kulti: menšiny v ČR: metodická příručka pro základní školy. Olomouc: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5225-7.
CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2.
PATAKIOVÁ, Michala. Pestrobarevný svět, aneb, Multikulturní workshopy pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ. Brno: Nesehnutí, 2014. ISBN 978-80-87217-13-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
BODNÁROVÁ, Daniela. Multi kulti: menšiny v ČR: metodická příručka pro základní školy. Olomouc: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5225-7.
CÍLKOVÁ, Eva a Petra BOREŠOVÁ. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2.
PATAKIOVÁ, Michala. Pestrobarevný svět, aneb, Multikulturní workshopy pro učitele MŠ a 1. stupně ZŠ. Brno: Nesehnutí, 2014. ISBN 978-80-87217-13-9.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zahajila prezentaci diplomové práci teoretickým vhledem do problematiky. Dále vymezila cíle a výzkumné otázky práce. Vysvětlila výběr výzkumného souboru, nastiníla metodologii výzkumu. V závěru se věnovala shrnutí analýzy dat a jejich interpretaci. Odpovídala na otázky k obhajobě, stanovených v posudcích práce.\par
Dotaz komise: Když jste výzkum dělala nebyly tam žáci jiného etnika? Studentka dotaz odpověděla. V rámci DVPP nenabízíte kurzy MKV ve vaši práci? Studentka dotaz zodpověděla. \par Které knihy jste využila při tvorbě teoretické části? Studentka dotaz zodpověděla. Komise něměla doplňující dotazy.\par\par\par