Diplomová práce se zabývá charakteristikou vztahů v běžné školní třídě, kterou navštěvují i žáci vyrůstající v dětském domově. Cílem bylo zjistit jaké jsou vztahy mezi žáky z běžných rodin s žáky, kteří vyrůstají v zařízení UV. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy týkající se ústavní výchovy, interpersonálních vztahů a sociálních skupin. Praktická část je zaměřena na samotný výzkum interpersonálních vztahů, který je realizován formou smíšeného výzkumu pomocí metody sociometrie a rozhovoru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a characteristics of relationships in an ordinary school class which is also attended by pupils growing up in children's home. The aim was to find out what the relationships between pupils from ordinary families and pupils who grow up in institutional care facilities are. The thesis is devided into two parts, theoretical and practical. The practical part is focused on the research of interpersonal relationships which is realized in a form of mixed research using the method of sociometry and interview.
Klíčová slova
ústavní výchova, interpersonální vztahy, sociální skupiny, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
constitutional education, interpersonal relations, social groups, sociometry
Rozsah průvodní práce
123776
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá charakteristikou vztahů v běžné školní třídě, kterou navštěvují i žáci vyrůstající v dětském domově. Cílem bylo zjistit jaké jsou vztahy mezi žáky z běžných rodin s žáky, kteří vyrůstají v zařízení UV. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy týkající se ústavní výchovy, interpersonálních vztahů a sociálních skupin. Praktická část je zaměřena na samotný výzkum interpersonálních vztahů, který je realizován formou smíšeného výzkumu pomocí metody sociometrie a rozhovoru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with a characteristics of relationships in an ordinary school class which is also attended by pupils growing up in children's home. The aim was to find out what the relationships between pupils from ordinary families and pupils who grow up in institutional care facilities are. The thesis is devided into two parts, theoretical and practical. The practical part is focused on the research of interpersonal relationships which is realized in a form of mixed research using the method of sociometry and interview.
Klíčová slova
ústavní výchova, interpersonální vztahy, sociální skupiny, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
constitutional education, interpersonal relations, social groups, sociometry
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k ústavní výchově, sociální skupině a interpersonálním vztahům.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrického testu a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k ústavní výchově, sociální skupině a interpersonálním vztahům.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu formou sociometrického testu a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008, ISBN 987-80-969944-0-3.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008, ISBN 987-80-969944-0-3.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 325 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, 151 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu. Představila výzkumnou strategii, nastínila výzkumné otázky, výzkumné cíle a metodologii výzkumu. Dále prezentovala výsledky výzkumu a věnovala se jejích interpretaci. V závěru uvedla doporučení pro praxi. Následně studentka odpovídala na otázky k obhajobě uvedené v posudcích práce.\par
Dotaz komise: Který teoretický zdroj by mohl pomocí při problematice výchovy v ústavní výchově? Poznámka k teoretické části práce. \par