Diplomová práce se zabývá edukací dětí s poruchou autistického spektra s pomocí asistenta pedagoga v návaznosti na jejich informovanost a vzdělání. Teoretická část obsahuje obecné poznatky o práci, vzdělání a profesních předpokladech asistenta pedagoga, který pracuje s dětmi s poruchou autistického spektra.
Praktická část obsahuje kvantitativní metodu realizovanou prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazníky vyplnili asistenti pedagoga, kteří mají zkušenosti s prací s dětmi s poruchou autistického spektra. Cílem praktické části je zjistit, zda jsou asistenti pedagoga dostatečně informováni k práci s dítětem s uvedenou poruchou.
Anotace v angličtině
Theses deals with education of children with autism spectrum disorders with the assistance of a teacher in connection with their awareness and education. The theoretical part contains general knowledge about the work, education and professional assumptions of a teacher assistant who works with autism spectrum disorders.
The practical part contains a quantitative method implemented through a questionnaire survey. Questionnaires were filed in by teacher´s assistants who have experience
of working with children with autism spectrum disorders. The aim of the practical part
is finding out whether the teacher´s assistants are sufficiently informed about the work with children with this disorder.
Diplomová práce se zabývá edukací dětí s poruchou autistického spektra s pomocí asistenta pedagoga v návaznosti na jejich informovanost a vzdělání. Teoretická část obsahuje obecné poznatky o práci, vzdělání a profesních předpokladech asistenta pedagoga, který pracuje s dětmi s poruchou autistického spektra.
Praktická část obsahuje kvantitativní metodu realizovanou prostřednictvím dotazníkového šetření. Dotazníky vyplnili asistenti pedagoga, kteří mají zkušenosti s prací s dětmi s poruchou autistického spektra. Cílem praktické části je zjistit, zda jsou asistenti pedagoga dostatečně informováni k práci s dítětem s uvedenou poruchou.
Anotace v angličtině
Theses deals with education of children with autism spectrum disorders with the assistance of a teacher in connection with their awareness and education. The theoretical part contains general knowledge about the work, education and professional assumptions of a teacher assistant who works with autism spectrum disorders.
The practical part contains a quantitative method implemented through a questionnaire survey. Questionnaires were filed in by teacher´s assistants who have experience
of working with children with autism spectrum disorders. The aim of the practical part
is finding out whether the teacher´s assistants are sufficiently informed about the work with children with this disorder.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky dětí s poruchou autistického spektra, jejich vzdělávání a práce asistentů pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti problematiky dětí s poruchou autistického spektra, jejich vzdělávání a práce asistentů pedagoga.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
HABR, Jonáš, Helena HÁJKOVÁ a Hana VANÍČKOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga: osobnostní rozvoj asistenta pedagoga a komunikace s rodinou nebo komunitou žáka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4670-7.
KAUFMAN, Raun Kahlil. Průlom v autismu: průkopnická metoda, která pomohla a pomáhá rodinám na celém světě. Slovensko: ČBDB, 2016. ISBN 978-80-8182-027-4.
MICHALÍK, Jan a kol. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008. 142 s. ISBN 978-80-903658-2-7.
SHERRATT, Dave. How to support and teach children on the autism spectrum. Cambridge: LDA, 2005. ISBN 9781855033900.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 334 stran. ISBN 978-80-7290-881-3.
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
HABR, Jonáš, Helena HÁJKOVÁ a Hana VANÍČKOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga: osobnostní rozvoj asistenta pedagoga a komunikace s rodinou nebo komunitou žáka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4670-7.
KAUFMAN, Raun Kahlil. Průlom v autismu: průkopnická metoda, která pomohla a pomáhá rodinám na celém světě. Slovensko: ČBDB, 2016. ISBN 978-80-8182-027-4.
MICHALÍK, Jan a kol. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008. 142 s. ISBN 978-80-903658-2-7.
SHERRATT, Dave. How to support and teach children on the autism spectrum. Cambridge: LDA, 2005. ISBN 9781855033900.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výběr tématu. Dále představila teoretická východiska práce. Seznamila komisi s výzkumným problémem, cílem práce. Uvedla hypotézy práce, výzkum a metody. Následně prezentovala výsledky výzkumu a shrnutí výsledků. Studentka zodpověděla dotazy navržené v posudcích práce. Doplňujcí dotaz komise: Co je největším problémem při vyběru asistenta pedagoga? Studentka zodpověděla adekvátně dotazy uvedené v posudcích práce. \par