Bakalářská práce je zaměřena na zjištění úrovně vybraných částí metakognitivního myšlení, konkrétně předvídání a hodnocení, u dětí předškolního věku. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je zaměřena na předškolní věk a podrobněji rozebírá předškolní zařízení a tělesný i duševní rozvoj dítěte. Druhá kapitola se zabývá problematikou metakognice a autoregulace, definuje tyto pojmy, popíše jejich důležitost a význam. V praktické části bakalářská práce představuje metodologii realizovaného kvantitativního výzkumu, výzkumný nástroj a výsledky výzkumu. Cílem výzkumu je za pomoci pracovních listů odhalit úroveň metakognitivního myšlení u výzkumného souboru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding the level of selected parts of metacognitive thinking, specifically prediction and evaluation, of pre-school children. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter focuses on pre-school age and discusses in detail the pre-school facilities and the child's physical and mental development. The second chapter deals with issues of metacognition and self-regulation, defines these concepts, describes their importance and significance. In the practical part the bachelor thesis presents methodology of realized quantitative research, research tool and research results. The goal of the research is to reveal the level of metacognitive thinking in the research group with the help of using worksheets.
Klíčová slova
předškolní věk, ontogeneze, předškolní zařízení, metakognice, autoregulace
Klíčová slova v angličtině
pre-school children ,ontogenesis, pre-school facilities , metacognition, self-regulation
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění úrovně vybraných částí metakognitivního myšlení, konkrétně předvídání a hodnocení, u dětí předškolního věku. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je zaměřena na předškolní věk a podrobněji rozebírá předškolní zařízení a tělesný i duševní rozvoj dítěte. Druhá kapitola se zabývá problematikou metakognice a autoregulace, definuje tyto pojmy, popíše jejich důležitost a význam. V praktické části bakalářská práce představuje metodologii realizovaného kvantitativního výzkumu, výzkumný nástroj a výsledky výzkumu. Cílem výzkumu je za pomoci pracovních listů odhalit úroveň metakognitivního myšlení u výzkumného souboru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding the level of selected parts of metacognitive thinking, specifically prediction and evaluation, of pre-school children. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter focuses on pre-school age and discusses in detail the pre-school facilities and the child's physical and mental development. The second chapter deals with issues of metacognition and self-regulation, defines these concepts, describes their importance and significance. In the practical part the bachelor thesis presents methodology of realized quantitative research, research tool and research results. The goal of the research is to reveal the level of metacognitive thinking in the research group with the help of using worksheets.
Klíčová slova
předškolní věk, ontogeneze, předškolní zařízení, metakognice, autoregulace
Klíčová slova v angličtině
pre-school children ,ontogenesis, pre-school facilities , metacognition, self-regulation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifik výchovy dětí předškolního věku, metagognitivních dovedností a stylů učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou testů metakognitivního myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifik výchovy dětí předškolního věku, metagognitivních dovedností a stylů učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou testů metakognitivního myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-246-7.
HELUS, Zdeněk. Zřetel k autoregulaci jako složka osobnostního přístupu k žákům. Pedagogika. 1990, 40(1), 27-38.
KRYKORKOVÁ, Hana a Martin CHVÁL. Rozvoj metakognice - Cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001, LI(2), 185-196. ISSN 3330-3815.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-262-0403-9.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0043-7.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, Jiří. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-246-7.
HELUS, Zdeněk. Zřetel k autoregulaci jako složka osobnostního přístupu k žákům. Pedagogika. 1990, 40(1), 27-38.
KRYKORKOVÁ, Hana a Martin CHVÁL. Rozvoj metakognice - Cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001, LI(2), 185-196. ISSN 3330-3815.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-262-0403-9.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011, ISBN 978-80-262-0043-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně vymezil teoretická východiska práce, dále se zameřil na popis praktické části. Student uvedl metodologi výzkumu - výzkumné otázky, výzkumné cíle, hypotéza. Techniku sběru dat a analýzu dat. Následně se zaměřil na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Student uvedl také doporučení pro praxi. Student odpovídal na otázky k obhajobě. Student byl k obhajobě adekvátně připraven.