Diplomová práce je zaměřena na deklarování klimatu školní třídy nadaných žáků. Konkrétně se zaměřuje na tři oblasti klimatu třídy a těmi je klima suportivní, motivace k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy, které se této problematiky týkají, jako je nadání, intelektově nadaný žák a formy vzdělávání nadaných žáků. Dále se práce zaměřuje na nadané dívky, nadané žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a období dospívání u nadaných. Poslední část teoretické části je věnována klimatu školní třídy a jeho souvislosti s nadáním. Praktická část práce prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu s hlavním cílem zjistit, jak nadaní žáci deklarují klima školní třídy. Výsledky výzkumu byly podrobeny komparaci se stenovými normami aplikovaného dotazníku a taktéž byla provedena komparace deklarování klimatu třídy v závislosti na pohlaví, typu školy a přítomnosti speciálních vzdělávacích potřeb žáků s nadáním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on declaring the climate of the classrooms of gifted pupils. Specifically, it focuses on three areas of class climate: supportive climate, motivation to negative school performance and self-assertion. The theoretical part defines the key koncepts of relate problematice, such as giftedness, intelectually talented pupils and forms of learning gifted pupils. In addition this work is also focuses on gifted girls, gifted pupils with special educational needs and gifted pupils during adolescence. The last part of the theoretical part discusses the climate of the school classes and its connection with giftedness. The practical part presents the results of quantitative research with the main objective to find out how gifted pupils declare the climate of the class. The results of the research were compared with the sten scores of the questionnaire conducted in the class and with the declaration of the class climate made according to the gender, type of school and the special educational needs of gifted pupils.
Klíčová slova
nadání, intelektově nadaný žák, klima školní třídy, nadané dívky, žáci nadaní se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace
Klíčová slova v angličtině
giftedness, intellectually gifted pupil, classroom climate, talented girls, gifted pupils with special educational needs, integration
Rozsah průvodní práce
99 s. (175 383)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na deklarování klimatu školní třídy nadaných žáků. Konkrétně se zaměřuje na tři oblasti klimatu třídy a těmi je klima suportivní, motivace k negativnímu školnímu výkonu a sebeprosazení. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy, které se této problematiky týkají, jako je nadání, intelektově nadaný žák a formy vzdělávání nadaných žáků. Dále se práce zaměřuje na nadané dívky, nadané žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a období dospívání u nadaných. Poslední část teoretické části je věnována klimatu školní třídy a jeho souvislosti s nadáním. Praktická část práce prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu s hlavním cílem zjistit, jak nadaní žáci deklarují klima školní třídy. Výsledky výzkumu byly podrobeny komparaci se stenovými normami aplikovaného dotazníku a taktéž byla provedena komparace deklarování klimatu třídy v závislosti na pohlaví, typu školy a přítomnosti speciálních vzdělávacích potřeb žáků s nadáním.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on declaring the climate of the classrooms of gifted pupils. Specifically, it focuses on three areas of class climate: supportive climate, motivation to negative school performance and self-assertion. The theoretical part defines the key koncepts of relate problematice, such as giftedness, intelectually talented pupils and forms of learning gifted pupils. In addition this work is also focuses on gifted girls, gifted pupils with special educational needs and gifted pupils during adolescence. The last part of the theoretical part discusses the climate of the school classes and its connection with giftedness. The practical part presents the results of quantitative research with the main objective to find out how gifted pupils declare the climate of the class. The results of the research were compared with the sten scores of the questionnaire conducted in the class and with the declaration of the class climate made according to the gender, type of school and the special educational needs of gifted pupils.
Klíčová slova
nadání, intelektově nadaný žák, klima školní třídy, nadané dívky, žáci nadaní se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace
Klíčová slova v angličtině
giftedness, intellectually gifted pupil, classroom climate, talented girls, gifted pupils with special educational needs, integration
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice nadání a inteligence, školního klimatu, koheze třídy a sebepojetí žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice nadání a inteligence, školního klimatu, koheze třídy a sebepojetí žáků.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GALBRAITH, Judy a James R. DELISLE. When gifted kids don't have all the answers: how to meet their social and emotional needs. Revised & updated edition. Minneapolis: Free Spirit Publishing, 2015. ISBN 978-1-57542-493-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace. ISBN 978-80-7409-010-3.
HÉBERT, Thomas Paul. Understanding the social and emotional lives of gifted students. Waco, Tex.: Prufrock Press, 2011. ISBN 978-1-59363-502-2.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadaný žiak na základnej, strednej a vysokej škole. Bratislava: Iris, 2012. ISBN 978-80-89256-87-7.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
Seznam doporučené literatury
GALBRAITH, Judy a James R. DELISLE. When gifted kids don't have all the answers: how to meet their social and emotional needs. Revised & updated edition. Minneapolis: Free Spirit Publishing, 2015. ISBN 978-1-57542-493-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. Edukace. ISBN 978-80-7409-010-3.
HÉBERT, Thomas Paul. Understanding the social and emotional lives of gifted students. Waco, Tex.: Prufrock Press, 2011. ISBN 978-1-59363-502-2.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
LAZNIBATOVÁ, Jolana. Nadaný žiak na základnej, strednej a vysokej škole. Bratislava: Iris, 2012. ISBN 978-80-89256-87-7.
MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-197-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, dále se věnovala popisu výzkumné strategie. Uvedeny byly výzkumné cíle, otázky, popsán výzkumný soubor, apod. Následně se studentka podrobně věnovala výsledkům výzkumu. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Studentka odpověděla na otázky z posudků a k obhajobě byla adekvátně připravena. Práce byla hodnocena jako velmi kvalitní.\par\par