Diplomová práce se zabývá problematikou umísťování osob do pobytové sociální služby "Dům na půl cesty". Teoretická část práce se věnuje rodině a rodinnému prostředí, vymezuje funkční a nefunkční rodinu, zaměřuje se na období adolescence a mladé dospělosti, dále na důvody vedoucí k umístění dítěte do zařízení ústavní či ochranné výchovy, v neposlední řadě vysvětluje také teorii attachmentu a teorii potřeb. Dále se zabývá problematikou náhradní výchovy, typy náhradní rodinné péče, vazbami a věznicemi. Poslední kapitola teoretické části je věnována domům na půl cesty. Praktická část diplomové práce je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož cílem je za pomoci analýzy dokumentů, narativního interview a zúčastněného pozorování najít klíčové momenty, které měly v životě adolescentů vliv na jejich umístění do sociální služby dům na půl cesty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issues of people's placement to a residential social service called "Halfway house". The theoretical part focuses on the family and the family environment, defines the concept of functional and dysfunctional family, concentrating on the period of adolescence and young adulthood, then it examines the reasons why a child is placed in institutional upbringing or protective custody, and last but not least it explains the theory of attachment and the theory of needs. Next the thesis deals with the issues of foster care, types of foster family care, detention centres and prisons. The last chapter of the theoretical part focuses on halfway houses. The practical part of the diploma thesis consists of qualitative research, supported by documentary analysis, narrative interviews and participating observations, which aims at finding the key moments in the life of adolescents which lead to their placement in the mentioned social service of halfway house.
Klíčová slova
rodina, ústavní výchova, ochranná výchova, náhradní rodinná péče, dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
family, institutional upbringing, protective custody, foster family care, halfway house, resident
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou umísťování osob do pobytové sociální služby "Dům na půl cesty". Teoretická část práce se věnuje rodině a rodinnému prostředí, vymezuje funkční a nefunkční rodinu, zaměřuje se na období adolescence a mladé dospělosti, dále na důvody vedoucí k umístění dítěte do zařízení ústavní či ochranné výchovy, v neposlední řadě vysvětluje také teorii attachmentu a teorii potřeb. Dále se zabývá problematikou náhradní výchovy, typy náhradní rodinné péče, vazbami a věznicemi. Poslední kapitola teoretické části je věnována domům na půl cesty. Praktická část diplomové práce je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož cílem je za pomoci analýzy dokumentů, narativního interview a zúčastněného pozorování najít klíčové momenty, které měly v životě adolescentů vliv na jejich umístění do sociální služby dům na půl cesty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issues of people's placement to a residential social service called "Halfway house". The theoretical part focuses on the family and the family environment, defines the concept of functional and dysfunctional family, concentrating on the period of adolescence and young adulthood, then it examines the reasons why a child is placed in institutional upbringing or protective custody, and last but not least it explains the theory of attachment and the theory of needs. Next the thesis deals with the issues of foster care, types of foster family care, detention centres and prisons. The last chapter of the theoretical part focuses on halfway houses. The practical part of the diploma thesis consists of qualitative research, supported by documentary analysis, narrative interviews and participating observations, which aims at finding the key moments in the life of adolescents which lead to their placement in the mentioned social service of halfway house.
Klíčová slova
rodina, ústavní výchova, ochranná výchova, náhradní rodinná péče, dům na půl cesty
Klíčová slova v angličtině
family, institutional upbringing, protective custody, foster family care, halfway house, resident
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, ústavní péče a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případových studií.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, ústavní péče a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případových studií.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, 169 s. ISBN 80-7041-114-7.
KRULICHOVÁ, Eva, Zuzana PODANÁ a Jiří BURIÁNEK. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015, 231 s. ISBN 978-80-7387-860-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2016, 271 s. ISBN 978-80-262-1154-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, John. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5.
JANSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, 169 s. ISBN 80-7041-114-7.
KRULICHOVÁ, Eva, Zuzana PODANÁ a Jiří BURIÁNEK. Delikvence mládeže: trendy a souvislosti. Praha: Triton, 2015, 231 s. ISBN 978-80-7387-860-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2016, 271 s. ISBN 978-80-262-1154-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně vymezila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a věnovala se popisu výzkumné strategie. Studentka uvedla výzkumný problém, cíle a výzkumné otázky. Popsala průběh výzkumného šetření a dále se věnovala výsledkům výzkumu. Studentka představila doporučení pro praxi a dále odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na analýzu dat a samotnou realizaci rozhovorů. Studentka neměla přepsané rozhovory k dispozici. Závěry práce nejsou adekvátně podložené. Vymezení domu na půl cesty není věnován dostatečný prostor v teoretické části. Teoretická a praktická část příliš nekorespondují. Teoretická analýza není komplexní, chybí stěžejní pojmy. Studentka měla zdůvodnit z jakého důvodu využila několik metod analýzy dat. Členové komise se doptávali na průběh a závěry pozorování. Závěry nejsou v souvislosti s aktuální legislativou. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená, avšak na otázky členů komise odpovídala spíše částečně. \par\par \par\par\par