Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se analýzou práce učitele mateřské školy s koncepty dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a teorie, ze kterých autorka vychází. V textu je také věnována pozornost analýze výzkumů k tématu, s důrazem na způsoby, jak může učitel mateřské školy na koncepty dětí reagovat. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu, který byl realizován s využitím pozorování a rozhovorů učiteli mateřských škol. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character and deals with the analysis of the nursery teacher work with the pre-school age children concepts. In the theoretical part the basic concepts and theories which the author based her work on are defined. In the text the attention is also paid to the analysis of the research on the subject with focus on the ways how the nursery teacher can respond to the children concepts. In the empirical part the design and conclusions of the qualitative research carried out with the use of observation and nursery teacher interviews are presented. In conclusion the research results are interpreted and analysed.
Klíčová slova
učitele mateřské školy, dětské koncepty, badatelské vyučování
Klíčová slova v angličtině
work of kindergarten teacher, children's concepts, research teaching
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se analýzou práce učitele mateřské školy s koncepty dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy a teorie, ze kterých autorka vychází. V textu je také věnována pozornost analýze výzkumů k tématu, s důrazem na způsoby, jak může učitel mateřské školy na koncepty dětí reagovat. V empirické části je představený design a závěry kvalitativního výzkumu, který byl realizován s využitím pozorování a rozhovorů učiteli mateřských škol. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character and deals with the analysis of the nursery teacher work with the pre-school age children concepts. In the theoretical part the basic concepts and theories which the author based her work on are defined. In the text the attention is also paid to the analysis of the research on the subject with focus on the ways how the nursery teacher can respond to the children concepts. In the empirical part the design and conclusions of the qualitative research carried out with the use of observation and nursery teacher interviews are presented. In conclusion the research results are interpreted and analysed.
Klíčová slova
učitele mateřské školy, dětské koncepty, badatelské vyučování
Klíčová slova v angličtině
work of kindergarten teacher, children's concepts, research teaching
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky sledování dětských konceptů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o aktivizaci dětí učiteli mateřských škol.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro učitele mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky sledování dětských konceptů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o aktivizaci dětí učiteli mateřských škol.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učiteli.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro učitele mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BROSTRÖM, Sting et al. Preschool Teachers' view on learning in preschool in Sweden and Denmark. European Early Childhood Education Research Journal. 2014, 22(5), s. 590603.
DOHERTY, Martin J. Theory of mind: how children understand others' thoughts and feelings. First published. Hove: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 247 s. ISBN 978-1-84169-570-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
KASÁČOVÁ Bronislava et al. Deti na prahu vzdelávania: dôvody a možnosti ich skúmania. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 196 s. ISBN 978-80-557-1153-9.
RAJALA, Antti et al. Agency and learning: Researching agency in educational interactions. Learning, Culture and Social Interaction. 2016, 10, s. 1-3.
SANDBERG, Anette a Anette ERIKSSON. Children's participation in preschool on the conditions of the adults? Preschool staff's concepts of children's participation in preschool everyday life. Early Child Development and Care. 2010, 180, s. 619-631.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
Seznam doporučené literatury
BROSTRÖM, Sting et al. Preschool Teachers' view on learning in preschool in Sweden and Denmark. European Early Childhood Education Research Journal. 2014, 22(5), s. 590603.
DOHERTY, Martin J. Theory of mind: how children understand others' thoughts and feelings. First published. Hove: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 247 s. ISBN 978-1-84169-570-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
KASÁČOVÁ Bronislava et al. Deti na prahu vzdelávania: dôvody a možnosti ich skúmania. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela - Belianum, 196 s. ISBN 978-80-557-1153-9.
RAJALA, Antti et al. Agency and learning: Researching agency in educational interactions. Learning, Culture and Social Interaction. 2016, 10, s. 1-3.
SANDBERG, Anette a Anette ERIKSSON. Children's participation in preschool on the conditions of the adults? Preschool staff's concepts of children's participation in preschool everyday life. Early Child Development and Care. 2010, 180, s. 619-631.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí vytkla studentce nedostatečně využitý autorský potenciál, problémy se projevily ve vymezení konceptu teoretické části. Ocenila práci studentky se získanými daty, kde by však také bylo možné ještě práci zlepšovat. Celkově ovšem hodnotí práce jako velmi kvalitní. Oponentka vyzdvihla kultivovanost textu práce a prezentaci analyzovaných dat. Studentka zodpověděla otázky uvedenené v posudcích. Proběhla diskuze s komisí k aktérství dítěte v mateřské škole a možných přístupech učitele včetně osobních zkušeností studentky z praxe. Studentka nedokázala uvést alternativní interpretaci své teze k vnímání aktérství dítěte učitelem. Prof. Gavora vytkl studentce malý důraz na klíčový pojem v prezentaci práce.