Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se problematikou hudebního rozvoje dětí prostřednictvím hudebních činností s využitím odpadového materiálu. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, týkající se oblasti hudby a hudebního vývoje dítěte. Shrnuje také poznatky o integraci hudební a environmentální výchovy v podmínkách mateřské školy. V praktické části je zpracován hudební projekt pro děti předškolního věku, který využívá odpadový materiál a nabízí tak návrh, jak v mateřské škole propojit hudební a environmentální výchovu. Projekt byl realizován ve vybrané mateřské škole, kde byl také evaluován. Z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's diploma thesis of theoretical-application character deals with the issue of musical development of children through musical activities using waste material. In the theoretical part of this thesis a basic theory concerning the area of music and music development of the child are defined. It also deals with the integration of music and environmental education in the conditions of the nursery school. In the practical part a music project for preschool children is created. The music project uses the waste material, and offers a suggestion how to connect music and environmental education in a nursery school. The project was implemented in a chosen nursery school, where it was also evaluated. Recommendations for practice have been based on the results of the final evaluation.
Klíčová slova
hudební výchova, hudební činnosti, hudební schopnosti, hudební dovednosti
Klíčová slova v angličtině
music education, music activities, musical abilities, musical skills
Rozsah průvodní práce
92 s., 15 příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se problematikou hudebního rozvoje dětí prostřednictvím hudebních činností s využitím odpadového materiálu. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, týkající se oblasti hudby a hudebního vývoje dítěte. Shrnuje také poznatky o integraci hudební a environmentální výchovy v podmínkách mateřské školy. V praktické části je zpracován hudební projekt pro děti předškolního věku, který využívá odpadový materiál a nabízí tak návrh, jak v mateřské škole propojit hudební a environmentální výchovu. Projekt byl realizován ve vybrané mateřské škole, kde byl také evaluován. Z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's diploma thesis of theoretical-application character deals with the issue of musical development of children through musical activities using waste material. In the theoretical part of this thesis a basic theory concerning the area of music and music development of the child are defined. It also deals with the integration of music and environmental education in the conditions of the nursery school. In the practical part a music project for preschool children is created. The music project uses the waste material, and offers a suggestion how to connect music and environmental education in a nursery school. The project was implemented in a chosen nursery school, where it was also evaluated. Recommendations for practice have been based on the results of the final evaluation.
Klíčová slova
hudební výchova, hudební činnosti, hudební schopnosti, hudební dovednosti
Klíčová slova v angličtině
music education, music activities, musical abilities, musical skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti hudební výchovy a environmentálních strategií v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o významu hudby a ochraně přírody.
Zpracování hudebního projektu zaměřeného na rozvoj rytmických dovedností dětí předškolního věku s využitím odpadového materiálu.
Realizace a ověření hudebního projektu v mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše z oblasti hudební výchovy a environmentálních strategií v prostředí mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o významu hudby a ochraně přírody.
Zpracování hudebního projektu zaměřeného na rozvoj rytmických dovedností dětí předškolního věku s využitím odpadového materiálu.
Realizace a ověření hudebního projektu v mateřské škole.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-376634-9.
LEBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Vyd. 2. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ J. a DVOŘÁKOVÁ M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
BEATY, Janice J. Skills for preschool teachers. Tenth edition. Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-376634-9.
LEBLOVÁ, E. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Vyd. 2. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ J. a DVOŘÁKOVÁ M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
noty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila adekvátně svou bakalářskou práci. Vedoucí i oponent práce se shodli na hodnocení A s výhradami. Vedoucí práce se vyjádřil k teoretické i aplikační části práce. Položil otázky týkající se didaktiky v aplikační části práce. Na tyto otázky studentka odpověděla adekvátně. Oponent se vyjádřil k teoretické i aplikační části práce a položil otázky týkající se realizace projektu. Na tyto otázky studentka dokázala adekvátně odpovědět.