Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání a začleňování romských dětí do kolektivu v mateřských a základních školách, především ve Zlínském kraji. Práce je rozčleněna na dvě základní části teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje danou problematiku v zahraniční i v české literatuře. Poté je zde vysvětlen vztah sociální problematiky k danému problému začleňování a vzdělávání romské dětské populace do společnosti majoritních dětí. Jsou zde vysvětleny i základní pojmy. Další část této bakalářské práce je věnovaná historii Romů a především pak vzdělávání Romů v dnešní době. Nalezneme zde i zmínku o nultých ročnících, a taky o důležitosti pedagogických asistentů ve školách. Bakalářská práce poté pokračuje konkrétním zaměřením na vzdělávání romských dětí ve Zlínském kraji. Následně je popsána základní škola Turkmenská ve Vsetíně a Agentura pro sociální začleňování. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se romské děti zapojují do kolektivu školy a do jaké míry jim v tom daná škola pomáhá. To všechno z pohledu učitelů a zaměstnanců školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with education and inclusion of roma children into collectives in nurseries and primary schools, especially in the Zlín Region. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the issue in foreign and czech literature. Also, the theoretical part describes the relation between social issue of education and integration of roma children in majority population. In theoretical part there is an explanation of the basic concepts. Another part of thesis shows the history of Roma and especially education of Roma nowadays. Further, we can find mention about preschoolers. Also about importance of the pedagogical assistants in schools. The next chapter describes Turkmenská Elementary School Vsetín and Agency for Social Inclusion. The practical part includes quantitative research about integration of Roma children into collective and how the school supports integration into collective from the point of view of teachers and school staff.
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání a začleňování romských dětí do kolektivu v mateřských a základních školách, především ve Zlínském kraji. Práce je rozčleněna na dvě základní části teoretickou a praktickou. Teoretická část vysvětluje danou problematiku v zahraniční i v české literatuře. Poté je zde vysvětlen vztah sociální problematiky k danému problému začleňování a vzdělávání romské dětské populace do společnosti majoritních dětí. Jsou zde vysvětleny i základní pojmy. Další část této bakalářské práce je věnovaná historii Romů a především pak vzdělávání Romů v dnešní době. Nalezneme zde i zmínku o nultých ročnících, a taky o důležitosti pedagogických asistentů ve školách. Bakalářská práce poté pokračuje konkrétním zaměřením na vzdělávání romských dětí ve Zlínském kraji. Následně je popsána základní škola Turkmenská ve Vsetíně a Agentura pro sociální začleňování. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se romské děti zapojují do kolektivu školy a do jaké míry jim v tom daná škola pomáhá. To všechno z pohledu učitelů a zaměstnanců školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with education and inclusion of roma children into collectives in nurseries and primary schools, especially in the Zlín Region. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part describes the issue in foreign and czech literature. Also, the theoretical part describes the relation between social issue of education and integration of roma children in majority population. In theoretical part there is an explanation of the basic concepts. Another part of thesis shows the history of Roma and especially education of Roma nowadays. Further, we can find mention about preschoolers. Also about importance of the pedagogical assistants in schools. The next chapter describes Turkmenská Elementary School Vsetín and Agency for Social Inclusion. The practical part includes quantitative research about integration of Roma children into collective and how the school supports integration into collective from the point of view of teachers and school staff.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní pedagogiky a romské kultury.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní pedagogiky a romské kultury.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BALVÍN, Jaroslav and Lukasz KWADRANS. Situation of Roma Minority in Czech, Hungary, Poland and Slovakia. Wroclaw: Foundation of Social Integration Prom Publication sponsored by The International Visegrad Fund, 2010. ISBN 978-83-928354-6-2.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody Pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAUBEOVÁ, Laura a Beáta OLAHOVÁ. Rozvoj vzdělávání Romů v České republice. Roma Education Fund, 2007. ISBN 978-963-9832-00-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
SAMKOVÁ, Klára. Romská otázka: Psychologické příčiny sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr, 2012. ISBN 978-80-87579-03-9.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
BALVÍN, Jaroslav and Lukasz KWADRANS. Situation of Roma Minority in Czech, Hungary, Poland and Slovakia. Wroclaw: Foundation of Social Integration Prom Publication sponsored by The International Visegrad Fund, 2010. ISBN 978-83-928354-6-2.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (Socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody Pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LAUBEOVÁ, Laura a Beáta OLAHOVÁ. Rozvoj vzdělávání Romů v České republice. Roma Education Fund, 2007. ISBN 978-963-9832-00-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
SAMKOVÁ, Klára. Romská otázka: Psychologické příčiny sociálního vyloučení Romů. Praha: Blinkr, 2012. ISBN 978-80-87579-03-9.
ŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, zdůvodnila volbu tématu a dále se věnovala praktické části práce. Uvedeny byly výzkumné otázky, výzkumné cíle a hypotézy, které však nebyly správně formulovány. Následně studentka přešla k doporučení pro praxi, avšak v prezentaci absentovaly výsledky výzkumu. Dr. Hrbáčková se doptávala na výzkumný nástroj, na konkrétní položky a z toho vyvozené závěry. Dále studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Studentka byla k obhajobě přiměřeně připravená a na otázky členů komise odpovídala spíše vágně.