Předložená práce se snaží zmapovat vývoj a současný stav transformační problematiky dětských domovů ze všech stran. Snaží se reagovat na potřeby konkrétního zařízení a zjistit oblasti změny z hlediska transformačních vizí, které by pomohly danému zařízení lépe a kvalitněji fungovat. Je vypracována na základě studia odborné literatury, studia a analýzy dokumentů z oblasti péče o ohrožené děti a rodiny. Poukazuje na problémy ústavní péče a potřebu ji změnit do takové míry, aby péče byla kvalitnější, přistupovala k dítěti individuálně a lépe jej připravila na budoucí život. Praktická část je realizována rozhovory s vychovateli v přímé práci pečující o děti v ústavní péči v dětském domově. Byly zjišťovány postoje pracovníků na jednotlivé dílčí oblasti, kterých se transformace systému péče o ohrožené děti týká.
Anotace v angličtině
My paper tries to give a detail mapping of the development and current situation of transformation problems in children´s homes, It reacts to individual needs of a specific instituion and takes into account changes based on transformation visions which might help the institution work better and in a higher quality. The paper uses expert studies and is based on analysis of documents about endagered children and families care. It points out problems of instituional care and the need to improve it, make it more individualized and ready to prepare children for future life. The practical part records dialogues with pedagogues who have a direct experience with children raised in instituional care. I have traced the opinions of people who are concerned with the transformation of the endagered children care system.
Klíčová slova
Rodina, ústavní výchova, transformační strategie, transformace ústavní výchovy, systém péče o ohrožené děti, orgán sociálně-právní ochrany dětí, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, institutional care, transformation strategy, institutional care transformation, endagered children care system, social-legal children protection authorities, children´s home
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená práce se snaží zmapovat vývoj a současný stav transformační problematiky dětských domovů ze všech stran. Snaží se reagovat na potřeby konkrétního zařízení a zjistit oblasti změny z hlediska transformačních vizí, které by pomohly danému zařízení lépe a kvalitněji fungovat. Je vypracována na základě studia odborné literatury, studia a analýzy dokumentů z oblasti péče o ohrožené děti a rodiny. Poukazuje na problémy ústavní péče a potřebu ji změnit do takové míry, aby péče byla kvalitnější, přistupovala k dítěti individuálně a lépe jej připravila na budoucí život. Praktická část je realizována rozhovory s vychovateli v přímé práci pečující o děti v ústavní péči v dětském domově. Byly zjišťovány postoje pracovníků na jednotlivé dílčí oblasti, kterých se transformace systému péče o ohrožené děti týká.
Anotace v angličtině
My paper tries to give a detail mapping of the development and current situation of transformation problems in children´s homes, It reacts to individual needs of a specific instituion and takes into account changes based on transformation visions which might help the institution work better and in a higher quality. The paper uses expert studies and is based on analysis of documents about endagered children and families care. It points out problems of instituional care and the need to improve it, make it more individualized and ready to prepare children for future life. The practical part records dialogues with pedagogues who have a direct experience with children raised in instituional care. I have traced the opinions of people who are concerned with the transformation of the endagered children care system.
Klíčová slova
Rodina, ústavní výchova, transformační strategie, transformace ústavní výchovy, systém péče o ohrožené děti, orgán sociálně-právní ochrany dětí, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, institutional care, transformation strategy, institutional care transformation, endagered children care system, social-legal children protection authorities, children´s home
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny a rodinné péče, školských zařízení pro výkon ústavní péče a jejich transformace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny a rodinné péče, školských zařízení pro výkon ústavní péče a jejich transformace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
SYCHROVÁ, Adriana. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-955-5.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-534-9.
SYCHROVÁ, Adriana. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-955-5.
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala téma bakalářské práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.