Bakalářská práce je zaměřena na problematiku domácího násilí na Zlínsku a především následného vykázání násilné osoby ze společného obydlí jako možného výchovného pro-středku. Podkladem pro teoretickou část byla odborná literatura a platné zákony České republiky.
V praktické části se za pomocí dotazníkového šetření, jako jedné z kvantitativních metod výzkumu, zjišťuje především to, zda se domácí násilí po realizaci vykázání opakuje a zda může být vykázání ze společného obydlí výchovným prostředkem pro násilnou osobu. Cílem výzkumu je taktéž zjištění, jestli je ohrožená osoba v rámci vykázání schopna odpoutat se od násilníka a posouzení vhodnosti a prospěšnosti interakce mezi sociálním pracovníkem a násilnou osobou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issues of domestic violence in the Zlín region, and primarily on the subsequent expulsion of the violent person from the household as a possi-ble educational means. The theoretical part is based on specialized literature and valid laws of the Czech Republic.
In the practical part, a questionnaire, as an quantitative method, is used to ascertain whe-ther domestic violence tend to happen again once the violent person is expelled from the household, and whether expulsion from the household is an educational means for the vio-lent person. Another aim of the the research is finding out whether the threatened person is under the terms of expulsion able to mentally let go of the violent person, and whether in-teraction of a social worker with the violent person is beneficial.
Klíčová slova
domácí násilí, ohrožená osoba, násilná osoba, vykázání, Policie České republiky, výchovný prostředek, sociální pracovník.
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku domácího násilí na Zlínsku a především následného vykázání násilné osoby ze společného obydlí jako možného výchovného pro-středku. Podkladem pro teoretickou část byla odborná literatura a platné zákony České republiky.
V praktické části se za pomocí dotazníkového šetření, jako jedné z kvantitativních metod výzkumu, zjišťuje především to, zda se domácí násilí po realizaci vykázání opakuje a zda může být vykázání ze společného obydlí výchovným prostředkem pro násilnou osobu. Cílem výzkumu je taktéž zjištění, jestli je ohrožená osoba v rámci vykázání schopna odpoutat se od násilníka a posouzení vhodnosti a prospěšnosti interakce mezi sociálním pracovníkem a násilnou osobou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issues of domestic violence in the Zlín region, and primarily on the subsequent expulsion of the violent person from the household as a possi-ble educational means. The theoretical part is based on specialized literature and valid laws of the Czech Republic.
In the practical part, a questionnaire, as an quantitative method, is used to ascertain whe-ther domestic violence tend to happen again once the violent person is expelled from the household, and whether expulsion from the household is an educational means for the vio-lent person. Another aim of the the research is finding out whether the threatened person is under the terms of expulsion able to mentally let go of the violent person, and whether in-teraction of a social worker with the violent person is beneficial.
Klíčová slova
domácí násilí, ohrožená osoba, násilná osoba, vykázání, Policie České republiky, výchovný prostředek, sociální pracovník.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky domácího násilí, institutu vykázání a možností výchovného působení vykázání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky domácího násilí, institutu vykázání a možností výchovného působení vykázání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, Ludmila a Petra VITOUŠOVÁ. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů: příručka pro pomáhající profese. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
STŘÍLKOVÁ, Patricie a Marek FRYŠTÁK. Vykázání jako prostředek ochrany před domácím násilím. Ostrava: Key Publishing, 2009. ISBN 978-80-7418-020-0.
ŠEDIVÁ, Marie a kol. Metodický rámec interdisciplinární spolupráce na místní úrovni při řešení případů domácího násilí. Praha: Bílý kruh bezpečí, 2007. ISBN: 978-80-239-9449-0.
ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2.
Seznam doporučené literatury
ČÍRTKOVÁ, Ludmila a Petra VITOUŠOVÁ. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů: příručka pro pomáhající profese. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
STŘÍLKOVÁ, Patricie a Marek FRYŠTÁK. Vykázání jako prostředek ochrany před domácím násilím. Ostrava: Key Publishing, 2009. ISBN 978-80-7418-020-0.
ŠEDIVÁ, Marie a kol. Metodický rámec interdisciplinární spolupráce na místní úrovni při řešení případů domácího násilí. Praha: Bílý kruh bezpečí, 2007. ISBN: 978-80-239-9449-0.
ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil teoretická východiska, dále zdůvodnil volbu tématu a věnoval se popisu praktické části. Uvedeny byly výzkumné cíle, výzkumné otázky, technika sběru dat a popsán předvýzkum. Následně student prezentoval výsledky výzkumu. Na závěr odpovídal na otázky k obhajobě a na otázky členů komise, avšak spíše vágně. Student byl k obhajobě připraven. Dr. Skarupská se vyjádřila k výzkumnému záměru a navrhla kvalitativní výzkumné šetření.