Tato bakalářská práce je orientována na problematiku sexuální výchovy na základní škole. Teoretická část nastiňuje obecné pojetí sexuální výchovy, její obsah, přístupy, podmínky, metody a cíle. Zaměřuje se také na porovnání vývoje a historie sexuální výchovy v České republice s Finskem a požadavky na připravenost a osobnost pedagoga na výuku této výchovy. V praktické části jsou analyzovány výsledky kvantitativního výzkumného šetření, které zjišťují postoje učitelů k sexuální výchově. Hlavním cílem práce je zjistit a porovnat postoje učitelů z České republiky a z Finska k sexuální výchově na základní škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the matters of sex education in comprehensive school. The theoretical part of the thesis introduces general conception of sex education, its content, attitudes, conditions, methods and goals. At the same time, it also presents comparison of the historical background of sex education and its progress in Czech Republic and in Fin-land. The practical part is based on outcomes of the quantitative research in which teachers stances to sex education are presented. The main aim of the thesis is to describe teachers stances and compare them between Czech Republic and Finland.
Klíčová slova
sexuální výchova, výchova ke zdraví, rodinná výchova, postoje, základní škola, učitelé, Finsko, Česká republika
Klíčová slova v angličtině
sex education, health education, sexualy education, stances, primary education, compre-hensive education, teachers, Finland, Czech Republic
Rozsah průvodní práce
78 s. (124 823)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je orientována na problematiku sexuální výchovy na základní škole. Teoretická část nastiňuje obecné pojetí sexuální výchovy, její obsah, přístupy, podmínky, metody a cíle. Zaměřuje se také na porovnání vývoje a historie sexuální výchovy v České republice s Finskem a požadavky na připravenost a osobnost pedagoga na výuku této výchovy. V praktické části jsou analyzovány výsledky kvantitativního výzkumného šetření, které zjišťují postoje učitelů k sexuální výchově. Hlavním cílem práce je zjistit a porovnat postoje učitelů z České republiky a z Finska k sexuální výchově na základní škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the matters of sex education in comprehensive school. The theoretical part of the thesis introduces general conception of sex education, its content, attitudes, conditions, methods and goals. At the same time, it also presents comparison of the historical background of sex education and its progress in Czech Republic and in Fin-land. The practical part is based on outcomes of the quantitative research in which teachers stances to sex education are presented. The main aim of the thesis is to describe teachers stances and compare them between Czech Republic and Finland.
Klíčová slova
sexuální výchova, výchova ke zdraví, rodinná výchova, postoje, základní škola, učitelé, Finsko, Česká republika
Klíčová slova v angličtině
sex education, health education, sexualy education, stances, primary education, compre-hensive education, teachers, Finland, Czech Republic
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti historie a současné realizace sexuální výchovy na základních školách v České republice a ve Finsku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti historie a současné realizace sexuální výchovy na základních školách v České republice a ve Finsku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy. V Brně: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0290-9.
HAJNOVÁ, Růžena a Stanislava KLEINOVÁ. Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-359-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. Skripta. ISBN 8024407655.
JANIŠ, Kamil. Učební text k problematice rodinné a sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-898-7.
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. ISBN 978-80-244-2077-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy. V Brně: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0290-9.
HAJNOVÁ, Růžena a Stanislava KLEINOVÁ. Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-359-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. Skripta. ISBN 8024407655.
JANIŠ, Kamil. Učební text k problematice rodinné a sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-898-7.
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. ISBN 978-80-244-2077-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. V Praze: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka byla na obhajobu precizně připravena. Představila svou bakalářskou práci, teoretickou část i výsledky výzkumu. Komise ocenila pečlivost zpracování práce i prezentační schopnosti studentky. Prezentace byla jasná a srozumitelná. Studentka adekvátně zodpověděla otázky uvedené v posudcích.