Diplomová práce se zabývá problematikou výchovy mladé generace k české národní identitě. Teoretická část je založena na vymezení a charakteristice pojmů národ, stát, kultura, národní povaha, národní hrdost, národní tradice. Dále objasňuje samotný pojem národní identity a její vývoj v naší zemi. Poslední část se zabývá výchovou k vlastenectví, a to jak v rodině, tak v rámci povinné školní docházky. Zaměřuje se zejména na rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání oblasti vlastenectví. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictví dotazníkového šetření. Pomocí dotazníkového šetření se snaží zjistit, jak se národní identita odráží ve výchově dětí, jaké je jejich subjektivní vnímání národní identity a která instituce je v této oblasti ovlivňuje nejvíce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with education of the young generation to the Czech national identity. The theoretical part is based on the definition and characteristic of terms nation, state, culture, national nature, national pride, national tradition. It also clears the term of national identity up and its development in our country. The last part deals with education to patriotism, in family as well as in within the bounds of compulsory education. It focuses mainly on the analysis of the Framework education program for elementary education the area of patriotism. The practical part is realized in the form of quantitative research by way of the questionnaire survey. Through the questionnaire survey it tries to find out how national identity is reflected in the education of children, what is theirs subjective perception of national identity and which institution is influence them in this area the most.
Klíčová slova
národ, stát, národní identita, národní povaha, národní hrdost, vlastenectví, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
nation, state, national identity, national charakter, national pride, patriotism, educational program
Rozsah průvodní práce
90 s. (137 332 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou výchovy mladé generace k české národní identitě. Teoretická část je založena na vymezení a charakteristice pojmů národ, stát, kultura, národní povaha, národní hrdost, národní tradice. Dále objasňuje samotný pojem národní identity a její vývoj v naší zemi. Poslední část se zabývá výchovou k vlastenectví, a to jak v rodině, tak v rámci povinné školní docházky. Zaměřuje se zejména na rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání oblasti vlastenectví. Praktická část je realizována formou kvantitativního výzkumu prostřednictví dotazníkového šetření. Pomocí dotazníkového šetření se snaží zjistit, jak se národní identita odráží ve výchově dětí, jaké je jejich subjektivní vnímání národní identity a která instituce je v této oblasti ovlivňuje nejvíce.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with education of the young generation to the Czech national identity. The theoretical part is based on the definition and characteristic of terms nation, state, culture, national nature, national pride, national tradition. It also clears the term of national identity up and its development in our country. The last part deals with education to patriotism, in family as well as in within the bounds of compulsory education. It focuses mainly on the analysis of the Framework education program for elementary education the area of patriotism. The practical part is realized in the form of quantitative research by way of the questionnaire survey. Through the questionnaire survey it tries to find out how national identity is reflected in the education of children, what is theirs subjective perception of national identity and which institution is influence them in this area the most.
Klíčová slova
národ, stát, národní identita, národní povaha, národní hrdost, vlastenectví, rámcový vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
nation, state, national identity, national charakter, national pride, patriotism, educational program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k oblasti vlastenectví, národní identity, výchovy a vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k oblasti vlastenectví, národní identity, výchovy a vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 9788072549252.
GELLNER, Ernest André. Nacionalismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003. ISBN 8073250233.
GELLNER, Ernest André. Národy a nacionalismus. Praha: Josef Hříbal, 1993. ISBN 809013811X.
HOLÝ, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. Studie. ISBN 8085850974.
PEKAŘ, Josef. O smyslu českých dějin. Voznice: Leda, 2013. ISBN 978-80-7335-231-8.
Seznam doporučené literatury
ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 9788072549252.
GELLNER, Ernest André. Nacionalismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003. ISBN 8073250233.
GELLNER, Ernest André. Národy a nacionalismus. Praha: Josef Hříbal, 1993. ISBN 809013811X.
HOLÝ, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. Studie. ISBN 8085850974.
PEKAŘ, Josef. O smyslu českých dějin. Voznice: Leda, 2013. ISBN 978-80-7335-231-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle, výzkumný design a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
Mgr. Jakub Hladík, Ph.D. upozornil na problematické otázky formulované v dotazníku, také na fakt, že zpracovaná práce odpovídá svou kvalitou zpracování úrovně bakalářské práce.